• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5313 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۷ مهر

تراز تجاري ايران 1 ميليارد دلار منفي شد

افت 25 درصدي صادرات در يكسال

آمار مقدماتي گمرك ايران حاكي از اين است كه ارزش تجارت خارجي كشور در ۶ماه منتهي به شهريور امسال با رشد ۱۳.۲درصدي در ارزش از مرز ۵۰ميليارد دلار گذشته است. مطابق آمارهاي گمرك ايران، در اين مدت ۵۱ميليون و ۷۸۳هزار تن كالا به ارزش ۲۴ميليارد و ۲۵۱ميليون دلار صادر شد كه اين ميزان صادرات از نظر وزني افت ۱۲.۵درصدي و به لحاظ ارزش رشد ۱۳.۳۲درصدي را نشان مي‌دهد. در عين حال، در اين مدت، ۱۶ميليون و ۳۲۰هزار تن كالا به ارزش ۲۶ميليارد و ۳۱ميليون دلار وارد كشور شد كه از حيث وزن افت ۱۴.۷۲درصدي و از لحاظ ارزش رشد ۱۳.۱۵درصدي داشته است.
 تجارت خارجي كشور در ۶ماه منتهي به شهريور سال جاري با رشد ۱۳.۲درصدي در ارزش به رقم ۵۰ميليارد و ۲۸۲ميليون دلار رسيده است. ميزان وزني تجارت خارجي كشور در نيمه اول سال جاري نيز به ميزان ۶۸ميليون و ۱۰۳ هزار تن بوده است. بر اين اساس، تراز تجاري كشور منفي يك ميليارد و ۷۸۰ميليون دلار بوده است.

پنج مقصد صادراتي ايران
گمرك ايران در گزارش خود در خصوص ۵ قلم عمده صادرات در ۶ ماهه امسال اعلام كرد كه پروپان مايع‌شده به ارزش ۲ميليارد و ۱۷ميليون دلار، متانول به ارزش يك ميليارد و ۳۳۵ميليون دلار، بوتان مايع‌شده به ارزش يك ميليارد و ۱۶۵ميليون دلار، گاز طبيعي مايع‌شده‌ به ارزش ۹۷۷ميليون دلار و پلي اتيلن گريدفيلم به ارزش ۹۷۶ميليون دلار، ۵ قلم اول كالاهاي صادراتي در اين مدت بودند. حدود ۲۶.۵ درصد از ارزش كل كالاهاي صادراتي ايران در اين مدت به ۵ قلم كالاي فوق‌الذكر اختصاص داشته است.
اين گزارش مي‌افزايد: كشورهاي عمده مقصد كالاهاي صادراتي ايران شامل چين با ۷ميليارد و ۸۴۲ ميليون دلار، عراق با ۳ميليارد و ۳۸۲ميليون دلار، امارات ۳ميليارد و ۱۱۲ميليون دلار، تركيه با ۲ميليارد و ۶۲۶ ميليون دلار و هند ۹۰۴ميليون دلار بود.

معرفي مبادي اصلي وارداتي
براساس اين‌ گزارش ۵ قلم اول كالاهاي وارداتي به كشور در نيمه اول امسال شامل برنج به ارزش يك ميليارد و ۲۱۸ميليون دلار، گندم معمولي يك ميليارد و ۱۹۱ميليون دلار، ذرت دامي يك ميليارد و ۱۷۱ميليون دلار، دانه سويا ۹۲۵ميليون دلار و گوشي تلفن همراه ۸۶۷ميليون دلار بوده است. ۵ قلم اول كالاهاي وارداتي حدود ۲۰.۶۳ درصد ارزش كل واردات را در اين مدت به خود اختصاص داد.
در اين‌ گزارش در خصوص ۵ كشور اول مبدا واردات در ۶ ماهه امسال اعلام شد كه در اين مدت امارات متحده عربي با ۷ميليارد و ۲۰۶ميليون دلار، چين با ۶ميليارد و ۸۴۶ميليون دلار، تركيه با ۲ميليارد و ۶۸۰ميليون دلار، هند با يك ميليارد و ۳۸۰ميليون دلار و فدراسيون روسيه با ۸۷۶ميليون دلار ۵ كشور اول مبدا واردات بوده‌اند.

جزييات تجارت در شهريورماه
جزييات آمار گمرك نشان مي‌دهد كه در شهريور ماه امسال معادل ۳ميليارد و ۳۲۷ميليون دلار كالا صادر شده كه نسبت به شهريورماه سال گذشته افت حدود ۲۵درصدي داشته است. در شهريور ماه سال گذشته ۴ميليارد و ۴۳۴ميليون دلار كالا صادر شده بود. 
همچنين در شهريورماه امسال ۴ميليارد و ۳۶۶ميليون دلار كالا وارد كشور شده است كه در مقايسه با شهريورماه سال گذشته افت بيش از ۱۷درصدي داشته است. در شهريور ماه سال گذشته ۵ميليارد و ۲۹۱ميليون دلار كالا وارد كشور شده بود. تراز تجاري در شهريورماه نيز منفي يك ميليارد و ۳۹ميليون دلار ثبت شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون