• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5313 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۷ مهر

خبرخوان

كارگر قرارداد موقت چطور يك‌ساله قرارداد مسكن ببندد؟

علي اصلاني، يك مقام كارگري مي‌گويد: قبل از آنكه به فكر ساخت مسكن كارگري باشيم بايد امنيت شغلي كارگر را برقرار كنيم، چون كارگري كه قرارداد موقت سه ماهه و دو ماهه دارد با چه اطميناني مي‌تواند قرارداد يك‌ساله مسكن ببندد؟ وي ادامه داد: كارخانه‌اي براي كارگران خود ۳۸۰ واحد مسكوني ۸۰ تا ۱۲۰ متري با همه امكانات ساخته بود ولي زماني كه موضوع قراردادهاي موقت يك ماهه و دو ماهه مطرح شد با خاتمه قرارداد و عدم تمديد ‌آن مشكلاتي براي كارگر و كارفرما در استفاده از اين خانه‌ها به وجود آمد؛ لذا معتقدم تا زماني كه به بحث امنيت شغلي نيروي كار توجه نشود، نمي‌توان به مسكن آن فكر كرد.

 تورم با تشكيل كميته پايين نمي‌آيد

علي‌محمد احمدي، اقتصاددان و استاد دانشگاه تربيت مدرس گفت: تشكيل كميته ويژه رصد تورمي تكرار دوباره اتخاذ سياست‌هاي دستوري در اقتصاد است، سياستي كه در عموم دولت‌ها به شكست منتهي شده است. وي در ادامه يادآور شد: تورمي كه تا به اينجا در اقتصاد ايران اتفاق افتاده است از سمت عرضه بوده و اين يعني دولت بايد به جاي تشكيل ستاد ويژه رصد تورم، موانع موجود در بخش توليد و عرضه كالا و خدمات را برطرف كند. به باور اين اقتصاددان صرف‌نظر از وقايع جهاني مثل تبعات دنباله‌دار پاندمي كرونا و وقايع ناشي از حمله روسيه به اوكراين، در چند ماه گذشته انتظاراتي در رابطه با احياي برجام ايجاد شده بود كه برآورده نشد و ناكام ماند؛ مجموعه اين اتفاقات باعث شده است كه انتظارات تورمي در جامعه تشديد بشود، توليد كالا و خدمات مورد نياز جامعه دشوارتر از گذشته صورت بگيرد و در نتيجه نرخ تورم افزايشي شود.

۱۰۰ميليون تومان روي هر خودرو به جيب دلالان رفت

نايب‌رييس انجمن تخصصي صنايع همگن نيرو محركه اعتقاد دارد: خودرو بايد در حاشيه بازار به فروش رود و قيمت آن بر اساس عرضه و تقاضا تعيين شود.مطلب‌زاده گفت: اكنون زيان انباشته خودروسازان بالاي ۱۲۰ هزار ميليارد است و در هفته گذشته ۶۰ هزار خودرو پيش‌فروش كردند و ميانگين كه محاسبه كرديم ۱۰۰ ميليون تومان روي هر خودرو به جيب دلالان رفت. به گفته او، در خودروهايي كه بيش از دوبرابر اختلاف قيمت وجود دارد ۱۰۰ ميليون در هر خودرو برنده مي‌شوند؛ اين‌گونه نمي‌توان اقتصاد را كنترل كرد، وزير صمت وعده‌اي مي‌دهد و مجلس جلوي آن را مي‌گيرد، اين تصميمات باعث ضرر و زيان مي‌شود. با توجه به اينكه صنعت خودروي كشور بايد هر ساله پيشرفت داشته باشد، اما اكنون نسبت به گذشته تغيير نكرده است.مطلب‌زاده با اشاره به اينكه خودرو در هيچ جاي دنيا يك كالاي سرمايه‌اي نيست، اما در ايران به كالايي سرمايه‌اي تبديل شده است، گفت: خودرو به يكي از بهترين بازارها، براي سرمايه‌هاي سرگردان تبديل شده است؛ كالايي كه باعث بيشتر شدن حضور دلالان شده و به دنبال آن سفته‌بازي رونق گرفته است.نايب‌رييس انجمن تخصصي صنايع همگن نيرو محركه با بيان اينكه تاكنون طرح نادرست قيمت‌گذاري خودرو پياده شده كه باعث زيان خودروسازان شد، تصريح كرد: نتيجه آن بر هم ريختن بازار و ركود صنعت بود و دو خودروساز بزرگ كشور بيش از ۱۱۰ هزار ميليارد تومان زيان رسمي دادند.

كالابرگ به بن‌بست خورد؟

محمدرضا پورابراهيمي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس بيان كرد: مجلس خواستار اين بود كه كالابرگ ارايه شود، اما دولت براي اينكه كار خود را آسان كند، يارانه نقدي پرداخت كرده است؛ ما مي‌خواستيم دولت مابه‌التفاوت قيمت‌ها را به صورت كالابرگ پرداخت كند. رييس كميسيون اقتصادي گفت: مقصود مجلس از اينكه قيمت‌ها به شهريور ۱۴۰۰ بازگردد، يعني مبناي قيمت كالاهاي اساسي شهريور ۱۴۰۰ باشد؛ مثلا اگر قيمت مرغ در شهريور ۱۴۰۰ كيلويي ۲۵يا ۳۰ هزار تومان بوده، ما سعي كنيم براساس سرانه مصرف مردم با همان قيمت كالا را ارايه دهيم و مابه‌التفاوت قيمت بازار با قيمت شهريور ۱۴۰۰ را دولت پرداخت كند.وي ادامه كرد: يعني اگر قبلا مثلا سالي حدود ۲۰ ميليارد دلار يارانه كالاي اساسي پرداخت مي‌شد و الان مي‌خواهيم يارانه ارز ترجيحي را حذف و به انتهاي زنجيره يعني يارانه مستقيم به مردم منتقل ‌كنيم، دولت مابه‌التفاوت قيمت بازار آزاد اين كالاها با شهريور ۱۴۰۰ را براي مردم از اين منبع جبران كند.

انرژي ايران در كمال سكوت  به تركيه وابسته شد

محمود خاقاني، كارشناس بين‌الملل انرژي گفت: قرار بر اين بود معاوضه نفت خام درياي كاسپين از مسير بندر نكا تا خليج فارس اجرايي شود، اما زمان ميركاظمي متوقف و مسير باكو- تفليس- جيحان در شرق مديترانه كه اتفاقا غيراقتصادي هم بود، فعال شد، چون عمليات معاوضه به دستور ايران متوقف شده بود، در نتيجه صادرات گاز از مسير ايران به اروپا تحت‌الشعاع قرار گرفت. وي درباره تبعات اجراي دالان زنگزور بر تجارت انرژي ايران اظهار داشت: ابتدا اينكه به نظر مي‌رسد هم دولت و مجلس فعلي و هم دولت يازدهم و دوازدهم از اين پروژه غافل بوده‌اند، اما اهدافي كه تركيه در قفقاز دنبال مي‌كند به اين معناست كه متوجه شده دنيا در حال تغيير اساسي است، يعني ديگر جهاني شدن مطرح نيست. اين كارشناس بين‌الملل انرژي تصريح كرد: اتصال تركيه به آذربايجان براي تامين انرژي اروپا و محصور كردن ارمنستان به خشكي و بستن هر گونه مرز و راه تردد بين ارمنستان و ايران، همچنين ناگزير كردن ارمنستان به وصل شدن به تركيه براي اتصال به دنيا از جمله اهداف اين پروژه بوده و اين در حالي است كه در تمام اين مدت وزارت خارجه ايران در حالت انفعالي واكنشي نشان نداده و غافل بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون