• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5339 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۰ آبان

برگشت سرمربي پرتغالي به تنظيمات كارخانه

كافي است آقاي كي‌روش! كافي است!

گروه ورزش

در حالي كه سه هفته تا شروع جام جهاني باقي مانده بهانه‌هاي كي‌روش شروع شد. انگيزه بهانه‌جويي پيرمرد پرتغالي بعد از همكاري كامل فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ و حتي باشگاه‌ها، اقدام قانوني يك تيم قطري است. 

روز گذشته دور جديد تمرينات تيم ملي با بازيكنان شاغل در ليگ ايران به اضافه برخي بازيكنان اميد و جوانان و تعدادي از بازيكنان لژيونر كشورهاي حاشيه خليج فارس آغاز شد و كارلوس كي‌روش در ابتداي تمرين مقابل خبرنگاران قرار گرفت. چهره درهم سرمربي تيم ملي و ريش نتراشيده او بار ديگر به صورت نمادين آخرين روزهاي باقي مانده تا شروع جام جهاني 2018 روسيه را به خاطر آورد. آن روزهايي كه كي‌روش از زمين و زمان ايراد مي‌گرفت و هر انتقادي را به انگيزه‌هاي شخصي و تلاش براي زمين زدن تيم ملي وصل مي‌كرد. 
طبق انتظار اظهارات كي‌روش با اين هيبت درست همان چيزي بود كه انتظار مي‌رفت. كي‌روش به صراحت گفت از روند آماده‌سازي تيم ملي راضي نيست و امروز تمرينات را با تنها 8 بازيكن استارت زده است! سرمربي تيم ملي گفت: «به هر دليلي برنامه آماده‌سازي ما مسير درستي را طي نمي‌كند. مطلع هستيد كه آماده‌سازي يك قدم بسيار مهم در مسيري است كه پيش‌رو داريم و بدون آن نمي‌توانيم به اهداف‌مان برسيم. الان كه بازيكنان را در اختيار نداريم، بررسي آنها سخت است و احتمالا برخي از آنها فرصت حضور در تيم ‌ملي را از دست مي‌دهند.»  كارلوس كي‌روش در ادامه به غيبت شجاع خليل‌زاده و حسين كنعاني‌زادگان در تمرين اشاره كرد و گفت: «متاسفانه باشگاه الاهلي اجازه تمرين كردن بازيكنان با ما را نداد و ما فرصت تمرين كردن با دو بازيكن تاثيرگذارمان يعني شجاع خليل‌زاده و كنعاني‌زادگان را از دست داديم. پنج هفته بازي نكردن اين دو بازيكن اين موضوع را سخت مي‌كند كه در ليست تيم‌ ملي باشند. در حال حاضر تمام بازيكنان بايد تمرين و بازي كنند و سخت است كه بدون اين مسائل در تيم‌ملي حضور داشته باشند. درك اين مطلب براي ما سخت است. ما با باشگاه الاهلي صحبت كرديم. همه بازيكنان ملي‌پوش ديگر كشورها از تونسي، استراليايي و الجزايري در اختيار كشورهاي‌شان قرار گرفتند غير از دو بازيكن ما كه در بين ما حضور ندارند. همان‌طور كه مي‌دانيد اينجا نيستند. در دو كلمه بخواهم جواب شما را بدهم اين است كه مي‌توانست شرايط بهتر شود.»
سرمربي تيم ملي در حالي اين گلايه‌ها را مطرح كرده كه در واقع اصلا نبايد اردويي در مقطع فعلي برگزار مي‌شد. تمام ليگ‌هاي درجه دو و يك دنيا تقريبا تا يك هفته قبل از شروع مسابقات جام جهاني درگير برگزاري ليگ هستند و اگر نگوييم تمام تيم‌هاي حاضر در مسابقات، دست‌كم اكثريت آنها تنها 7 روز فرصت آماده‌سازي براي حضور در قطر 2022 را دارند. با اين حال كي‌روش با تعطيل كردن ليگ در فاصله يك ماه تا جام جهاني و برگزاري ميني اردوهاي به قول خودش «ارزيابي فني» ليگ ايران را تعطيل كرده است. او در زماني كه ليگ برگزار مي‌شد هم سه روز در هفته بازيكناني را به كمپ تيم ملي مي‌كشاند و با آنها تمرين خصوصي انجام مي‌داد.  تيم‌هاي باشگاهي ايران رسما از نحوه آماده‌سازي تيم ملي ضرر كرده‌اند. در يك ماه گذشته تيم‌هايي كه ملي‌پوش داشتند، فرصت تمرين با تمامي نفرات را در طول هفته از دست دادند. بسياري از تيم‌هايي كه در فرم خوبي بودند و مي‌توانستند از فرم ضعيف رقبا استفاده كنند حالا بايد تا بعد از جام جهاني منتظر بمانند؛ تازه اگر خودشان از فرم نيفتند. از آن طرف كل تقويم فوتبال باشگاهي ايران به هم ريخته و بعد از جام جهاني هنگامي كه ليگ‌هاي كل دنيا سر موقع تمام مي‌شود، بازيكنان ايران بايد فشار بيشتري را تحمل كنند تا ليگ تمام شود و از آن سمت احتمالا دوره تعطيلات كمتري را سپري خواهند كرد. 
اما گويا تمام اين اختيارات براي كي‌روش كافي نبوده و انتظار دارد اختيار تيم‌هاي خارجي را هم در اختيار بگيرد. در واقع كي‌روش برخلاف عرف بين‌المللي فوتبال قوانيني براي خودش و فوتبال ايران وضع كرده و بعد از اينكه ديگران به چنين قاعده‌هاي من درآوردي اعتنا نمي‌كنند، ناراحت است و اين را دليل احتمالي براي ناكامي در جام جهاني مي‌داند. 
عجيب‌تر اينكه رفتار عجيب سرمربي تيم ملي توسط برخي رسانه‌ها كادوپيچ شده و به عنوان رفتاري حرفه‌اي و متعصبانه به مخاطب تحويل داده مي‌شود. همان رسانه‌هايي كه تا چند ماه پيش بالا و پايين مي‌پريدند تا كي‌روش دوباره روي نيمكت تيم ملي بنشيند. همان‌ها كه بعد از بازگشت كي‌روش نوشتند او عوض شده و ديگر خبري از حاشيه‌سازي‌هاي بي‌موردش نخواهد بود. زمان اما ثابت كرد هيچ چيز عوض نشده. 
كي‌روش ديروز رسما اعلام كرد ممكن است شجاع خليل‌زاده و حسين كنعاني‌زادگان از اردوي تيم ملي كنار گذاشته شوند و جام جهاني را از دست بدهند. معلوم نيست اين تهديد سرمربي تيم ملي متوجه چه كساني است يا قرار است چه اقدامي را از جانب چه كساني به دنبال داشته باشد. آيا قرار است به خاطر اين تهديد دو ملي‌پوش تيم الاهلي قطر بزنند زير قرارداد با باشگاه و خودشان را به تهران برسانند؟ آيا قرار است مسوولان باشگاه الاهلي بترسند يا فكر كنند احتمال دارد ملي‌پوش شدن دو بازيكن تيم‌شان در جام جهاني و عوايد مالي‌اش را از دست مي‌دهند؟ آيا قرار است فدراسيون فوتبال به طرف قطري فشار بياورد تا از قوانين جاري فيفا عقب‌نشيني كند؟ يا صرفا قرار است زمينه‌چيني براي اتفاقاتي باشد كه در جام جهاني رخ خواهد داد؟ 
كي‌روش مي‌گويد: بازي‌هاي ليگ ستارگان قطر تعطيل شده و چرا الاهلي بازيكنان ايراني‌اش را در اختيار ما قرار نمي‌دهد؟ اين سوال در ظاهر درست است و شايد باشگاه قطري مي‌توانست تعامل بيشتري داشته باشد، اما اينكه سرمربي تيم ملي به خاطر چنين اقدامي عوض يك گلايه ساده و عبور از مساله، دوباره برود در لاك تهاجمي و كل فرآيند آماده‌سازي تيم ملي را زير سوال ببرد، عجيب است. اين همان خوي كي‌روشي است كه ايراني‌ها 8 سال سابقه تحمل آن را دارند. همان خويي كه قرار بود اين‌بار كنار گذاشته شده باشد.
خير آقاي كي‌روش! روزي كه شما به ايران آمديد تاكيد كرديد با توجه به تمامي مشكلات و شرايط خاصي كه براي اين جام جهاني وجود دارد قبول مسووليت كرديد. پس بهانه را كنار بگذاريد و دنبال مقصر نگرديد. ما چند صد هزار دلار به شما پول نداديم كه رو به همه اخم كنيد و همكاري نكردن يك باشگاه قطري را بكوبيد بر سر ما!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون