• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5339 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۰ آبان

فرشتاپن و ردبول عليه همه انتقادات

مكس ديوانه ركورد شوماخر را شكست

فرشتاپن با چهاردهمين پيروزي خود در فصل جاري F1 ركورد بيشترين پيروزي يك راننده در يك فصل رقابت‌ها را به دست آورد. او در 20 مسابقه برگزار شده در اين فصل ركورد قبلي كه متعلق به ميشاييل شوماخر با 13 برد از 18 مسابقه در سال 2004 بود و همچنين ركورد سباستين فتل كه 13 مسابقه از 19 مسابقه را در سال 2013 برنده شد، شكست. فرشتاپن درحالي به اين ركورد دست پيدا كرد كه هنوز دو رقابت ديگر تا پايان فصل مانده. 
بعد از اين موفقيت او با ايستادن بر سكوي قهرماني مقابل جمعيت خروشان اين موفقيت بزرگ را جشن گرفت، اما اين براي جوان 25 ساله‌اي كه چنين جاه‌طلبي‌هاي بزرگي در فرمول يك دارد عجيب نيست. او قبلا گفته بود كه به دنبال چيزهاي بزرگ‌تري است. 
فرشتاپن بعد از مسابقه گفت: «هرگز فكر نمي‌كردم بتوانم در 14 مسابقه از يك فصل پيروز شوم. من به‌شدت احساس غرور مي‌كنم. ما قطعا از اين لذت مي‌بريم و سعي خواهيم كرد كه بيشتر و بيشتر موفق شويم.»
در اين مرحله شرط‌بندي عليه ادعاي فرشتاپن براي پيروزي‌هاي بيشتر احمقانه است. پس از يك تعطيلات آخر هفته كه مرسدس توانست بهترين نمايش خود را در اين فصل ارايه كند و در رقابت چالشي ظاهر شود، فرشتاپن و ردبول به راحتي توانستند آنها را ناديده بگيرند. در هواي مه‌آلود مكزيكوسيتي مرسدس چندان با مشكل درگ مواجه نشد اما فرشتاپن توانست مثل هميشه از مزيت واقعي ماشين ردبول كه همان سرعت در مسابقه است به شكل بي‌رحمانه‌اي استفاده كند. شكل به كارگيري تايرها توسط او نيز در حد كمال عالي بود.  براي ردبول هم مسابقه مكزيكوسيتي نتايج قابل‌توجهي به همراه داشت. آنها اكنون در 9 مسابقه متوالي به پيروزي دست پيدا كرده‌اند و در 16 مسابقه از 20 مسابقه اين فصل هر دو ركورد را به دست آورده‌اند. تيم ردبول در آخر هفته گذشته با خشم ساير تيم‌ها به خاطر نقض قانون سقف بودجه مواجه شد. طبق اعلام فيا ردبول از سقف مجاز هزينه‌هاي فصل ۲۰۲۱ مسابقات فرمول يك فراتر رفته است. البته گفته شده اين تيم تجاوزي جزئي از سقف هزينه‌ها داشته كه اين يعني كمتر از ۵درصد بيشتر از سقف مجاز هزينه كرده است. تيم‌هاي حاضر در فرمول يك معتقدند مجازاتي كه براي ردبول قرار است درنظر گرفته شود ناعادلانه و ناكافي هستند. اين تيم‌ها معتقدند همان نقض قانون سقف بودجه باعث برتري ردبول در اين فصل از مسابقات شده. 
فيا در بيانيه‌اي در اين رابطه گفته است: «اداره سقف هزينه فيا هم‌اكنون در حال تعيين مسير مناسب تحت مقررات مالي براي اقدام در رابطه با تخلف ردبول و آستون‌مارتين است و اطلاعات بيشتر مطابق با مقررات اعلام خواهد شد.»
در همين رابطه روزنامه هلندي تلگراف ادعا كرده كه ردبول يك تا دو ميليون دلار بيش از سقف مجاز بودجه هزينه كرده است كه بخشي از اين تخلف به خاطر ارايه ناهار رايگان براي بيش از هزار كارمند در دفتر مركزي تيم در ميلتون كينز بوده است.
در كل وضعيت ردبول در رسانه‌ها چندان جالب نبوده و به نظر مي‌رسد آنها در چند جبهه در حال جنگيدن هستند. هفته گذشته رييس اين تيم «كريستين هورنر» گفت اظهارات مرسدس و فراري در مورد نقض قانون بودجه كاملا غيرقابل‌ قبول و به ‌شدت تهمت‌آميز است. از سمت مقابل فرشتاپن و ردبول مصاحبه با اسكاي اسپورت را براي مدت نامعلومي به حالت تعليق درآورده‌اند، چراكه تد كراويتز مجري اسكاي در گرندپري امريكا گفته بود فصل گذشته هشتمين قهرماني لوئيس هميلتون «دزديده شده». 
فرشتاپن تاييد كرد با وجود همه موفقيت‌ها واقعا صبرش تمام شده است. او گفت: «امسال يك بي‌احترامي مداوم به خصوص از سوي يك فرد خاص صورت گرفته و اين كافي است. من اين را قبول ندارم. اگر به من بي‌احترامي كنيد ديگر تحمل نمي‌كنم و تصميم گرفتم ديگر جواب آنها را ندهم.»
فرشتاپن قبلا حرف‌هايش را در پيست مسابقه زده است. مرسدس تمام تلاش خود را به شكلي شجاعانه روي استراتژي تايرهاي جايگزين انجام داد تا بتواند در مقابل سرعت ردبول نتيجه بگيرد، اما قمار مرسدس براي استفاده از تاير سخت در برابر تاير مديوم ردبول گرچه بازي اميدواركننده‌اي به نمايش گذاشت اما آنچنان كه تصور مي‌شد حريف را تحت فشار نگذاشت و آنها نتوانستند مسير قهرماني را براي قهرمان جهان سد كنند. 
مرسدس فهميده اين روشي نيست كه بتوان با آن ردبول را شكست داد اما در حال حاضر آنها به دنبال فصل آينده هستند. در حالي كه فرشتاپن به وضوح قصد دارد اين فصل را با افزايش تعداد بردها كه مطمئنا به دست آوردن آن دشوار است به پايان برساند. 
در گرندپري مكزيك بعد از فرشتاپن و هميلتون كه اول و دوم شدند، سرخيو پرز از ردبول سوم شد. بعد از اين سه راننده جرج راسل از مرسدس چهارم شد و كارلوس ساينز و چارلز لكلرك هم براي فراري رده‌هاي پنجم و ششم را به دست آوردند. دنيل ريكاردو و لاندو نوريس از مك لارن، استبان اوكن از آلپاين و والتري بوتاس براي آلفارومئو رتبه‌هاي بعدي را كسب كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون