• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5371 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۷ آذر

ادن آزار از تيم ملي خداحافظي كرد

پايان درخشش يك نابغه

۴ سال پيش او بود كه با نمايشي درخشان باعث حذف برزيل در جام جهاني شد. نمايشي كه خيلي‌ها را به ياد زيدان جام جهاني ۲۰۰۶ مقابل سلسائو انداخت. هيچ‌كس در آن زمان تصور نمي‌كرد چهار سال بعد و درست در ميانه راه جام جهاني خبر خداحافظي ادن آزار نابغه فوتبال بلژيك را بشنود. آن‌هم درست در زماني كه او ۳۱ سال بيشتر ندارد. 
اينكه سقوط دقيقا از كجا آغاز شد مشخص نيست. از زمان پيوستن به رئال مادريد با رقمي بيشتر از ۱۰۰ ميليون يورو؟ مصدوميت‌هاي پياپي در سانتياگ برنابئو و نيمكت‌نشيني؟ ترس از مصدوميت دوباره كه ساق‌هاي او را محتاط كرد؟ دودستگي در تيم ملي بلژيك يا حذف زودهنگام در مرحله گروهي جام جهاني؟ شايد هم همه اينها دست به يكي كردند تا يكي از فوق‌ ستاره‌هاي درخشان دنياي فوتبال خيلي زود بيخيال ادامه كار در تيم ملي بشود و اعلام بازنشستگي كند. آن‌هم در حالي كه ماندنش ميان كهكشاني‌ها هم در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است. 
فوق ستاره بلژيكي روز گذشته با انتشار پستي در اينستاگرام از تيم ملي كشورش جدا شد. كسي پيش از انتشار اين پست نمي‌دانست در سر ادن چه مي‌گذرد. كسي پيش‌بيني چنين تصميمي را نمي‌كرد. براي همين خبر خداحافظي‌اش مثل يك بمب تركيد و نه تنها فوتبال‌دوستان بلژيك كه همه دنيا را در شوك فرو برد. البته يك روزنامه بلژيكي مدعي شد هافبك شياطين سرخ اروپا بعد از بازي با كرواسي در جام جهاني كه منجر به حذف آنها از جام جهاني شد به هم‌تيمي‌هايش گفته بود كه مي‌خواهد از بازي‌هاي ملي خداحافظي كند ولي اين خبر تا پيش از انتشار پست آزار رسانه‌اي نشده بود. 
آزار در صفحه شخصي‌اش نوشت: «امروز صفحه‌اي را ورق زدم و به پايان رساندم. از شما براي عشقي كه به من داديد، سپاسگزارم. از شما براي حمايت بي‌دريغي كه داشتيد، سپاسگزارم. از شما براي تمام لحظات لذتبخشي كه از سال 2008 در كنار هم داشتيم سپاسگزارم. امروز تصميم گرفتم كه به دوران فوتبالم در عرصه ملي خاتمه دهم. نسل بعدي آماده هستند. دلم براي شما بسيار تنگ خواهد شد.»
ادن آزار به عنوان يكي از نمادهاي نسل طلايي بلژيك در سال ۲۰۰۸ براي نخستين‌بار و در حالي كه تنها ۱۷ سال سن داشت پيراهن تيم ملي كشورش را پوشيد. درخشش او در عرصه ملي از جام جهاني ۲۰۱۴ آغاز شد. او در برزيل و در مرحله گروهي با دادن دو پاس گل دو پيروزي را براي تيمش به ارمغان آورد هرچند آنها به دست آرژانتين از گردونه رقابت‌ها كنار رفتند. ستاره شياطين سرخ در ژانويه ۲۰۱۵ و در غياب ونسان كمپاني براي اولين‌بار بازوبند كاپيتاني تيمش را بر بازو بست. در جام جهاني ۲۰۱۸ آزار يكي از بهترين نمايش‌هاي عمرش را ارايه داد و بلژيك را با همراهي ديبروينه، لوكاكو، فرتونگن، كورتوآ و سايرين تا مقام سوم جهان بالا كشيد كه بهترين مقام اين كشور در ادوار جام جهاني بود. 
با اين درخشش و به واسطه حضوري طلايي در چلسي هافبك بلژيك راهي تيم روياهايش رئال مادريد شد تا نامش را در تاريخ جاودانه كند اما اوضاع آن‌طوركه او مي‌خواست پيش نرفت. آزار در رئال بيشتر نيمكت‌نشين بود و مصدوميت‌ها امان او را بريد. فاصله گرفتن او از فرم ايده‌آل حتي بلژيك را هم از شرايط آرماني دور كرد و در نهايت شياطين سرخ اروپا در جام جهاني در مرحله گروهي حذف شدند. حذفي بسيار حاشيه‌برانگيز كه پيش از هر چيز بازيكنان را به جان هم انداخت. هافبك‌ها مي‌گفتند خط دفاعي كند است و مدافعين مي‌گفتند خط جلو از توانايي كافي برخوردار نيست. 
در نهايت ادن آزار در سن ۳۱ سالگي و در حالي كه شايد حتي مي‌توانست دست‌كم يك يوروي ديگر را تجربه كند تصميم گرفت تيم ملي را براي هميشه ترك كند تا نسل جديد از راه برسند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون