• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5371 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۷ آذر

مراكش چطور به جمع هشت تيم برتر دنيا رسيد؟

گاوبازي شيرهاي اطلس

بندر كازابلانكا، شترسواري و كويرنوردي در صحراهاي زيبا زير آفتاب سوزان، مردمان سيه‌چرده و البته شهر زيباي شفشاون بر كرانه درياي مديترانه، تصويري است كه توريست‌ها و جهانيان از كشور مراكش (به عربي مغرب) دارند.
كشوري عرب‌زبان با محوريت دين اسلام كه در شمال غربي آفريقا قرار دارد و با مساحتي بالغ بر 712هزار كيلومتر مربع، جزو كشورهاي قاره سياه محسوب مي‌شود.
سرزمين نور و آفتاب اما در دنياي فوتبال نه با فرهنگ غني و آثار باستاني فراوانش همچون معابد پادشاهان و قلعه‌هاي بازمانده از دوران روم شناخته مي‌شود، نه با حكومت پادشاهي و انقلاب‌هاي استقلال‌طلبانه و نه با صحراها و كويرهاي شن و ماسه.
 در دامنه لغات فوتبالي‌ها، مراكش با حكيم زي‌يخ معنا مي‌شود، با اشرف حكيمي شناخته مي‌شود و نامش مترادف است با تيمي سرسخت در قاره آفريقا.
نام مراكش در جام جهاني 2022 به واسطه درخشش چشم‌گير اين تيم بر سر زبان‌ها افتاده و حالا آنها با قلع و قمع كردن بزرگان دنياي فوتبال، نام خود را به عنوان پديده جام بيست و دوم مطرح كرده‌اند تا همه نگاه‌ها به سمت آنها بچرخد؛ شاگردان وليد الركراكي در مرحله يك‌هشتم نهايي جام جهاني در حالي به اسپانيا خوردند كه شايد در ابتدا همه به اين تيم، به مثابه يك لقمه چرب و نرم براي ماتادورها نگاه مي‌كردند اما آنها 120 دقيقه اجازه نفس كشيدن به اسپانيا ندادند و نهايتا با عملكردي فوق‌العاده در ضربات پنالتي، قهرمان جهان در سال 2010 را به خانه فرستادند.
مراكش در مرحله گروهي جام جهاني با كرواسي، بلژيك و كانادا هم‌گروه بود. شايد خوش‌بين‌ترين هوادار هم فكرش را نمي‌كرد در حضور بلژيك و كرواسي، اين تيم صدرنشين باشد اما آنها شگفتي را از ابتدا استارت زدند و با دو برد مقابل بلژيك و كانادا و تساوي با نايب‌قهرمان دوره قبل، به عنوان صدرنشين صعود كردند تا به اسپانيا برسند؛ در اين مرحله هم با سخت‌كوشي از اين خان گذشتند تا حالا در جمع هشت تيم برتر دنيا، به مصاف پرتغال بروند؛ ديداري كه يادآور چهار سال قبل و مرحله گروهي جام جهاني روسيه است. جايي كه ايران هم با مراكش هم‌گروه بود و اتفاقا در بازي نخست، موفق شد اين تيم را با يك گل شكست دهد. اما چهار سال بعد تيم ايران با مشكلات بسيار زياد و حاشيه‌هاي فراوان در مرحله گروهي حذف شد و مراكش به جمع ۸ تيم برتر دنيا رسيد. 
نكته جالب اينكه الركراكي هم مانند كي‌روش، در فاصله كمي از جام جهاني به نيمكت اين تيم رسيد اما موفق شد با شاگردانش يك عملكرد درخشان را ثبت كند. در سوي مقابل، ايران نتوانست كار خاصي انجام دهد و با حذف از مرحله گروهي همچنان در حسرت صعود از اين دور باقي ماند. اين در حالي است كه اگر از برخي ستاره‌هاي تراز اول مراكش همچون زي‌يخ و حكيمي فاكتور گرفته شود، اين تيم تفاوت چنداني با تيم ايران نداشت كما اينكه در روسيه با تركيبي نسبتا مشابه، به ايران باخت اما حالا تفاوت دو تيم در حدي است كه يكي در يك‌چهارم نهايي حاضر است و ديگري با تحمل سنگين‌ترين شكست خود، به خانه برگشته؛ دو تيمي كه در ظاهر كيفيتي و شرايطي يكسان داشته‌اند اما اين كجا و آن كجا.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون