• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5410 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۴ بهمن

حال و روز فوتبال ايران در گفت‌وگو با حسن روشن:

ساپينتو با توصيه كي‌روش و دلالان به استقلال آمد!

خيلي از مسائل در فوتبال پايه را نمي‌توان بر زبان آورد

سامان  زماني

تيم فوتبال استقلال اين روزها شرايط خوبي را پشت سر نمي‌گذارد. نتايج نه چندان خوب به همراه حاشيه‌هاي زياد آسمان آبي استقلال را تيره كرده است. 

حسن روشن، پيشسكوت باشگاه استقلال در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره شرايط اين باشگاه در ليگ بيست‌ودوم اظهار كرد: مربي جديد و بازيكنان جديد به استقلال آمدند و شرايط خوبي را رقم نزدند. متاسفانه در اين ميان نمي‌توان گفت ايرادات كار تقصير چه كسي است. آوردن ساپينتو بدون در نظر گرفتن راي كميته فني اشتباه بود. باشگاه استقلال كميته فني ندارد و آقايان هر كاري مي‌خواهند، مي‌كنند. ساپينتو به توصيه كي‌روش و دلالان به استقلال آمد و به او فرصت داديم، ببينيم چطور مي‌شود و آيا مي‌تواند نتيجه بگيرد كه اين اتفاق رخ نداد. ساپينتو هنوز تيمش را نشناخته و گاهي تغييرات عجيبي در تيم ايجاد مي‌كند. مثلا يامگا را در دفاع راست بازي مي‌دهد كه به تيم حريف كمك مي‌كند. ساپينتو از نظر فني حرفي براي گفتن ندارد. از طرف ديگر مديريت باشگاه هم تغيير مي‌كند و آدم نمي‌داند به چه كسي انتقاد كند.
او درباره نبود كميته فني در باشگاه استقلال گفت: نبود كميته فني ضربه به فوتبال است. از تيم ملي گرفته تا ساير باشگاه‌ها كه كميته فني ندارند باعث مي‌شود تيم‌ها ضرر كنند. در تيم ملي هم آقاي قاسم‌پور در آنجاست، اما تصميماتش را در نظر نمي‌گيرند. مهدي تاج اصلا نمي‌داند فدراسيون كميته فني دارد. خودشان تصميم مي‌گيرند و بعد به كميته فني مي‌گويند، امضا كنيد. كميته فني بايد فيلتر يك تيم فوتبال باشد. خوشبختانه تيم‌هاي شهرستاني ما كمتر با دلالان روبه‌رو مي‌شوند و بيشتر دلالي‌ها در تيم‌هاي بالاي جدول وجود دارد. دلال‌ها كمتر به تيم‌هاي پايين جدول كار دارند و بيشتر اطراف تيم‌هاي صدرنشين حضور دارند. در اين تيم‌ها حاكم دلال‌ها هستند. 
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا براي حضور در كميته فني باشگاه استقلال با او صحبت شده است يا خير، گفت: 10 سال پيش از ما خواستند كه كميته فني را تشكيل بدهيم و ما هم اين كار را انجام داديم و سعي كرديم سر و ساماني به آكادمي استقلال بدهيم، اما اجازه ندادند كار كنيم. آكادمي استقلال فاسد شده بود، فتح‌الله‌زاده و جويباري آن زمان مديران باشگاه بودند. براي آكادمي بايد بودجه‌اي تدوين مي‌كردند اما مي‌گفتند خودتان برويد پول دربياوريد كه باعث آن فسادها شده بود. از همان اول كه به من حكم دادند، ديدم كه كسي كمك نمي‌كند. با اعضاي كميته فني قراردادي نمي‌بستند تا حكم آنها رسمي باشد. آن زمان آقاي فتح‌الله‌زاده بودجه‌اي داد و بعد ديدم نمي‌شود آنجا را اداره كرد. ديديم اگر دلالي نكنيد نمي‌توانيد كاري كنيد. اين‌طور نيست بخواهند براي فوتبال كاري بكنند. همه فكر جيب خودشان هستند و نمي‌دانند كار بايد چطور پيش برود. اگر هم افراد با بالادستي‌ها دچار اختلاف شوند آنها را برمي‌دارند. هم‌دوره‌اي‌هاي من خيلي مي‌توانند كمك كنند اما بهترين كار را مي‌كنيم در خانه نشسته‌ايم و بازي‌ها را نگاه مي‌كنيم.
روشن درباره اينكه گفته مي‌شود ساپينتو خودش تيم اين فصل استقلال را نبسته است هم گفت: اين بهانه‌اي است كه هر مربي‌اي كه مي‌آيد نگه مي‌دارد تا اگر نتيجه نگرفتند بگويند ما تيم را نبسته‌ايم. اين بهانه قديمي است. آقاي ساپينتو اگر مي‌گويد تيم را نبسته است پس چرا آمده مسووليت را قبول كرده است. متاسفانه مسووليت تيم را قبول مي‌كند و مي‌آيد و بعد شرايط را مي‌بيند. آيا رزومه ساپينتو را به كميته فني استقلال دادند كه شرايط او را بررسي كنند؟ اگر الان تيم استقلال بازي‌ها را برده بود باز هم مي‌گفتند تيم را من نبسته‌ام؟ چون مي‌بينند تيم نتيجه نمي‌گيرد چنين حرف‌هايي مي‌زنند. فتح‌الله‌زاده چون تجربه دارد فعلا چنين حرفي نزده و به دنبال حل مشكلات باشگاه است. ممكن است او بتواند به تيم كمك كند، چون تجربه دارد. نمي‌شود يك مربي بيايد بگويد من كاره‌اي نيستم. همه مربيان كه نتيجه نمي‌گيرند چنين حرفي مي‌زنند. 
وي درباره كنار گذاشتن سياوش يزداني از استقلال هم گفت: قبول ندارم مي‌گويند سياوش يزداني عمدا به حريف پنالتي داده است. آن صحنه پنالتي بود اما اينكه عمدي اين كار را كرده است، درست نيست. شايعات واقعا درست نيست. متاسفانه فوتبال ما آنقدر كوچك شده و اين حرف‌ها را مي‌زنند. سياوش يزداني وقتي رفت و دوباره برگشت، بلافاصله در تركيب تيم قرار گرفت. نبايد او را سريع در تركيب قرار مي‌دادند. نه تنها چنين كاري كردند بازوبند كاپيتاني را هم به او دادند. متاسفانه اين بازيكن را از سربازي آوردند و به او فيكس بازي دادند و الان حرف‌هاي نامربوط مي‌‌زنند. باشگاهي مي‌تواند با بازيكن برخورد كند كه كميته فني داشته باشد. اگر بازيكن خطايي كرده بايد گزارش او را بنويسند و در اختيار كميته فني قرار بگيرد و كميته فني هم تصميم بگيرد. وقتي باشگاه كميته فني ندارد اين كارها بي‌معني نيست. به نظرم ساپينتو براي استقلال خيلي كوچك است.
او درباره اينكه آينده استقلال را با ساپينتو چطور مي‌بيند، گفت: آينده هر روز خراب‌تر مي‌شود. ما نمي‌دانستيم ساپينتو چطور است. اول از من پرسيدند نظرت درباره او چيست، اما گفتم اجازه بدهيد زمان بگذرد، اما الان بعد از 16 بازي هنوز تيمش را نشناخته است و تيم دايم دچار تغييرات مي‌شود. او با گذاشتن يامگا در دفاع راست، مهدي قايدي را هم از بين مي‌برد. قايدي و يامگاه پارسال كنار هم تيم را قهرمان كردند. تيمي كه تركيب خود را نشناسد، تيم نيست. بهترين كار اين است كه الان ساپينتو را كنار بگذارند و يك مربي ايراني براي تيم انتخاب كنند. البته ساپينتو را از استقلال اخراج نكنند كه برود شكايت كند. او را سرمربي تيم اميد‌ها بگذارند و يك مربي ايراني را براي تيم اصلي انتخاب كنند.
روشن درباره وضعيت تيم ملي فوتبال ايران و اينكه هنوز سرمربي تيم مشخص نشده هم گفت: آقاي تاج، كي‌روش را انتخاب كرده و به زودي او سرمربي تيم ملي ايران مي‌شود. آقاي تاج وقتي رييس فدراسيون است، كي‌روش هم سرمربي تيم ملي است. ما در دنيا ركورددار هسيتم. يك مربي را 8 سال نگه داشتيم و باز هم مي‌گويند آقاي كي‌روش بايد بيايد، چون آقاي تاج مدرك فوتبال دارد و هم از فوتبال سردرمي‌آورد بايد بهترين مربي كه همان كي‌روش است را بياورد. با اين كي‌روش در فوتبال هيچ مقامي نمي‌آوريم. واقعا تا چه زماني مي‌خواهند اين روند را ادامه بدهند واقعا نمي‌دانم؟! كي‌روش را رها كنيد و برويد يك مربي ايراني براي فوتبال ايران بياوريد كه سرمربي تيم ملي شود. بگذاريد مربيان ايراني كار را در دست بگيرند و خود را نشان دهند. مربي ايراني فقط احترام مي‌خواهد. كي‌روش فوتبال ما را خرد كرد اما باز هم دنبال او هستيم. كي‌روش مي‌گفت ما بازيكن نداريم، پس با كدام بازيكن تيم ملي به جام‌جهاني صعود كرد؟ فدراسيون هم براي مربيان ايراني هيچ احترامي قائل نيست. اين بازيكناني كه به تيم ملي مي‌روند را هم همين مربيان ايراني تربيت كرده‌اند.
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره اتفاقاتي كه در فوتبال پايه مشهد رخ داده هم گفت: متاسفانه روي مدارس فوتبال هيچ نظارتي نيست و هر كسي مي‌آيد و هر كاري مي‌خواهد مي‌كند. اين موضوع فقط مربوط به مشهد نيست. اكثر آكادمي‌ها مشكل دارند. متاسفانه فساد مالي هم در آكادمي‌ها هم وجود دارد. خانواده‌ها را گول مي‌زنند و از آنها پول مي‌گيرند. از اين مسائل وجود دارد چون فقط به دنبال كاسبي و پول هستند. آكادمي را راه‌اندازي مي‌كنند كه پول به جيب بزنند. مسوولان بايد روي اين مسائل و مدارس فوتبال نظارت جدي داشته باشند، چون واقعا نمي‌شود خيلي مسائل را باز كرد. خيلي از مسائل را نمي‌توان به زبان آورد، اما برخي مربيان هم پول مي‌گيرند و هم مشكلات ديگر دارند. برخي مربيان از باشگاه‌ها پول نمي‌گيرند و به دنبال خانواده‌ها مي‌روند.


ساپينتو به توصيه كي‌روش و دلالان به استقلال آمد و به او فرصت داديم، ببينيم چطور مي‌شود و آيا مي‌تواند نتيجه بگيرد كه اين اتفاق رخ نداد. ساپينتو هنوز تيمش را نشناخته و گاهي تغييرات عجيبي در تيم ايجاد مي‌كند. مثلا يامگا را در دفاع راست بازي مي‌دهد كه به تيم حريف كمك مي‌كند. ساپينتو از نظر فني حرفي براي گفتن  ندارد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون