• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5410 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۴ بهمن

بازگشت تماشاچيان به استاديوم و چند سوال

انتظار مي‌رفت با همه اتفاقات اخير به زنان احترام بيشتري گذاشته شود

علي  ولي‌اللهي

با صدور مجوز بازگشت تماشاچيان به استاديوم، نه تنها سوال‌هاي قبلي پيرامون اين مساله برطرف نشد كه سوالات ديگري هم به وجود آمد. اول در مورد ورود زنان به استاديوم و دوم در مورد ميزان ظرفيت در نظر گرفته شده. 

از ابتداي ليگ امسال به هر نحوي كه بود مجوز ورود تعداد محدودي از زنان كه اين‌بار برخلاف گذشته غيرگزينشي بودند به استاديوم آزادي صادر شد. فشارهاي نهادهاي مدني به اضافه خواست اكثريت هواداران در كنار اولتيماتوم فيفا مقامات را بر آن داشت تا حداقل به شكل محدود هم كه شده فضا را براي ورود زنان به استاديوم باز كنند. هرچند همان ورود محدود هم تنها به ورزشگاه آزادي خلاصه شد و بعد از يك هفته زنان از طبقه اول استاديوم به دورترين جاي ممكن در طبقه دوم نسبت به زمين بازي فرستاده شدند. به جز اين با توجه به فروكش كردن شيوع بيماري كرونا در كشور معلوم نبود چرا همچنان بحث ظرفيت ۳۰ درصدي يا ۵۰ درصدي براي حضور تماشاچيان در ورزشگاه‌ها به گوش مي‌رسيد؟ در حالي كه در تمام نقاط كشور ديگر هيچ‌گونه محدوديت كرونايي اعمال نمي‌شد. 
بعد از اتفاقات مربوط به مهسا اميني و با توجه به شرايط ملتهب جامعه ورود تماشاچيان به استاديوم ممنوع شد تا اينكه دو روز پيش بالاخره اعلام شد از بازي‌هاي اين هفته با در نظر گرفتن ۵ شرط هواداران مي‌توانند وارد ورزشگاه شوند. شروطي از جمله درخواست تيم ميزبان و هماهنگي‌ ميان شوراي تامين و كانون هواداران و... 
در همان مقطع بحث ورود زنان به استاديوم هم مطرح شد اما كسي جوابي براي آن نداشت تا اينكه روز گذشته دستورالعمل حضور هواداران در ورزشگاه براي بازي استقلال و ملوان صادر و اعلام شد ۳۰ درصد ظرفيت استاديوم به هواداران تعلق خواهد گرفت و البته به دليل نبود زيرساخت‌ها فعلا زنان نمي‌توانند در استاديوم حضور داشته باشند. 
اين اتفاقي بود كه همه منتظر وقوع آن بودند اما اميد داشتند كه رخ ندهد. يعني كاملا قابل پيش‌بيني بود كه با توجه به وضعيت جامعه اگر قرار باشد محدوديتي در ورود تماشاچيان به استاديوم باقي بماند حتما متوجه زنان خواهد شد. نهادهاي تصميم‌گير حتما با خودشان فكر كرده‌اند اگر در استاديوم و مقابل دوربين‌ها مسائلي در مورد شعار دادن و مخصوصا حجاب صورت بگيرد ديگر قابل چشم‌پوشي نخواهد بود. بنابراين با دليل نخ‌نما و تكراري نبودن زيرساخت‌ها دوباره در استاديوم به روي زنان بسته شد. زيرساخت‌هايي كه از چند سال پيش مهيا نبود، به يك باره و بدون هيچ‌گونه اقدام فيزيكي در ابتداي امسال آماده و بعد از مدتي دوباره از آمادگي خارج شد!
منصور قنبرزاده نايب‌رييس فدراسيون فوتبال در اين رابطه گفت: «ورزشگاه در دست مرمت است. به صورت كلي از نظر AFC و فيفا هم يكي از موارد اين است كه زيرساخت آماده شود. زيرساخت‌هايي كه با فرهنگ عمومي ما هماهنگي داشته باشد. براساس آن اين اتفاق مي‌افتد. فعلا آقايان هستند و اميدواريم در مسير به شكلي برويم كه بانوان عزيز هم بتوانند از اين خدمات استفاده كنند.» قنبرزاده نگفت در كدام بند و ماده اساسنامه كنفدراسيون فوتبال آسيا يا فيفا در مورد هماهنگي زيرساخت‌ها با فرهنگ عمومي كشورها جهت حضور زنان چيزي آمده است! ضمنا توضيح نداد از ابتداي مهر تا اول بهمن يعني حدود 4 ماه چه اقداماتي براي مرمت يا به قول خودش هماهنگي زيرساخت‌ها با فرهنگ عمومي كشور انجام شده است. همچنين ايشان نگفت اگر ورزشگاه آزادي نياز به مرمت دارد چرا ساير استاديوم‌ها مشمول اين قاعده شده‌اند؟
اين تصميمات در شرايطي اتخاذ مي‌شود كه انتظار مي‌رفت با توجه به همه وقايع اخير كه به قول بسياري از كنشگران اجتماعي جنبش زنان به حساب مي‌آيد، دست فرمان در حوزه محدوديت‌هاي اجتماعي براي نيمي از مردم جامعه كمرنگ‌تر شود نه اينكه همان حداقل‌هاي گذشته هم دوباره سلب شود. 
تاريخ در اين كشور ثابت كرده تصميم‌گيري‌ در اينگونه حوزه‌ها چه پيچ‌وخم‌هاي غير قابل تصوري دارد و حالا با توجه به اينكه دوباره ورود زنان به استاديوم باز هم با همان دليل نبود زيرساخت‌ها با ممنوعيت مواجه شده به نظر مي‌رسد دست‌كم تا مدتي طولاني ديگر شاهد حضور زنان در استاديوم‌ها نخواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون