• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5410 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۴ بهمن

روایت سرمربي نونهالان پرسپوليس از وضعيت بد فوتبال پايه در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد:

ناهنجاری‌ها در فوتبال پايه بوده و هست منتها رسانه‌اي نمي‌شود!

شرط‌بندي مي‌كنند و با 2، 3 ميليون داور را مي‌خرند!

روزبه دلاور

انتشار خبر تعرض به 15 نوجوان در يكي از تيم‌هاي پايه مشهد موجي از واكنش‌ها را به دنبال داشته است. همچنين بحث‌هايي در مورد ناهنجاري‌هاي موجود در فوتبال پايه به وجود آورده است. براي بررسي اين موضوع و همچنين ناهنجاري‌هاي گسترده در فوتبال پايه با حسن خانمحمدي، سرمربي نونهالان پرسپوليس و بازيكن سابق اين باشگاه تماس گرفتيم كه در ادامه ماحصل اين گپ و گفت را مي‌خوانيد.

  چند سال است كه در فوتبال پايه مشغول به كار  هستيد؟ 
۵ سال فقط در فوتبال پايه مشغول هستم و قبلا هم حدود ۵ سال در بزرگسالان فعاليت مي‌كردم. در حال حاضر هم سرمربي نونهالان پرسپوليس هستم. 
  سريع برويم به موضوع اصلي، نظر شما درباره اتفاقي كه در فوتبال مشهد رخ‌ داده، چيست؟ 
بايد ريشه‌اي به اين موضوع نگاه كرد. نبايد اجازه داد اين مسائل كه به دور از شأن انسانيت است، رخ دهد‌. متاسفانه فيلتري براي مربيگري در ايران نيست يعني هر كسي بخواهد مربي شود، مي‌تواند فعاليت كند! باز هم مي‌گويم متاسفانه هم هيات فوتبال استان‌ها و هم فدراسيون فوتبال بايد دست به دست هم بدهند تا چنين ناهنجاري‌هايي رخ ندهد‌ و باعث ‌شوك به جامعه ورزش نشود. به نظر من تصميمات كلاني كه گرفته مي‌شود بايد درست‌تر باشد.
  فيلتر گذاشتن براي مربي يعني چه؟ 
وقتي كلاس مربيگري كه برگزار مي‌كنند، بحث شخصيت‌شناسي هم هست. بايد يكسري مسائل در فرد را كنكاش كنند، اجازه ندهند هر فردي مربي شود. البته مي‌دانيد اين‌جور افراد چطور به فوتبال مي‌آيند؟ به خاطر رابطه هست. اگر رابطه نداشتند كه اين اشخاص در فوتبال نبودند. حالا بايد پيگير شد تا چنين مسائلي مجدد پيش نيايد.
  از نظر شما فقط كساني كه در پرونده به صورت مستقيم دخيل هستند مقصر به حساب مي‌آيند؟ 
ديگران هم مسوول هستند، مسوولان بايد بيايند جوابگو باشند. به عنوان مثال در آموزش و پرورش هر كسي را نبايد معلم بگذارند. معلم يا مربي يعني چكيده‌اي از انسانيت.شخصيت مربي يا معلم بايد از علمش هم بيشتر باشد.
  فكر مي‌كنيد براي جلوگيري از چنين اتفاقاتي بايد چه برخوردي با مقصر يا مقصرين شود؟ 
اشد مجازات را در نظر بگيريد تا كسي جرات تكرار چنين كاري را نداشته باشد. ورزش يعني روح پهلواني متاسفانه طفل معصوماني كه وارد فوتبال شدند اين فاجعه براي‌شان رخ داد‌. بايد با شدت برخورد شود.
  مدتي كه در فوتبال پايه هستيد از اين ناهنجاري‌ها ديديد يا شنيديد؟ 
همه جا بد و خوب هست‌ و نمي‌توانيم ‌كتمان كنيم و بگوييم اين اتفاقات تا حالا رخ‌ نداده يا ديگر رخ نمي‌دهد، اما بايد طوري رفتار شود كه جرات نكنند اين مساله را تكرار كنند. در فوتبال پايه خيلي از اين مسائل بوده و هست! حالا اتفاق رخ داده در مشهد رسانه‌اي شد، خيلي جا‌ها به دليل حفظ آبرو بازگو نمي‌شود.
  چه ناهنجاري ديگري در فوتبال پايه ديديد؟ 
ناهنجاري زياد است! مثلا از والدين پول مي‌گيرند. حقوق مربيان و مديران در فوتبال پايه كم است و همين باعث فساد مي‌شود.
  يادمان هست شما چند سال پيش درگير يك‌ اتفاق ‌تلخ در فوتبال پايه شديد و شما و ديگر اعضاي تيم را با چوب به بيرون از زمين منتقل كردند! آن پرونده به كجا رسيد؟ آيا مقصر آن اتفاق محاكمه شد؟ 
نه! اين افراد با هيات‌هاي فوتبال ارتباط دارند‌. به خاطر همين اينها هميشه در فوتبال خواهند بود! اشكالات در فوتبال ما زياد است. موضوع مشهد فقط نيست، در فوتبال پايه، داورها را مي‌خرند يا شرط‌بندي مي‌كنند و خيلي از مسائل ديگر. مي‌شود جلوي اين فسادها را گرفت، بايد يك ارگان ديگر كه ربطي به فوتبال ندارند، بيايند اين افراد را كنترل كنند. البته بايد حقوق افرادي كه مي‌آيند تا نظارت كنند را ارگان ديگري تامين كند و به قدر كافي حقوق بگيرند تا آنها را هم‌ نتوانند بخرند!
  شما از خريدن داورها گفتيد آيا با شما هم تماس گرفتند و‌ پيشنهاد خريدن داور بازي را دادند؟ 
به من كه جرات ندارند بگويند، اما مي‌روند به فردي كه به من وصل است، پيشنهاد مي‌دهند. خيلي راحت با ۲ تا ۳ ميليون داور را مي‌خرند و وقتي گزارش مي‌دهيم، مي‌گويند مدرك بيار! من از كجا مدرك بياورم؟ بازيكن ۱۷ ساله را مي‌آورند براي‌ نوجوانان بازي كند‌ همين الان هم هست، مدرك هم هست اما زور هيات فوتبال نمي‌رسد تا برخورد كند!
  در فوتبال پايه‌هاي تهران هميشه فساد و ناهنجاري بوده كه از شما مدرك خواستند. درباره حضور چندين باره شيرازي در هيات فوتبال تهران نظري  نداريد؟ 
ايشان زحمتش را مي‌كشد اما فوتبال ما بلبشو است! شيرازي خيلي ادعايش مي‌شود اما يكسري از كارها نبايد اجرا شود. هيات فوتبال‌ها يا مثلا تيمي در ليگ سه راي دارد مطمئن باشيد تخلفي باشد برخورد آنچناني صورت نمي‌گيرد، چون دفعه بعد به آقاي شيرازي راي نمي‌دهند! بنابرين آقاي شيرازي بايد براي خودش آدم جمع كند! در فدراسيون هم همين است. من در شبكه جام‌جم درباره تخلف عزيزي‌خادم گفتم زماني كه هنوز انتخاب نشده بود برنامه را قطع كردند! گفتم ايشان لابي كرده به من گفتند مگر لابي ايراد دارد؟ بله.لابي غيراخلاقي ايراد دارد. چطور راي جمع كردند؟ بعدش كه ديديد چه اتفاقي براي عزيزي‌خادم رخ داد؟
  اخيرا نسبت به يكي از بازيكنان پايه استقلال هم صحبت‌هايي بود. در اين باره صحبتي داريد؟ 
خودم آن بازيكن را مي‌شناسم. ۱۷ سال سن دارد ۲ سال از بقيه بزرگ‌تر است! جلوي همه تيم‌ها بازي كرده جز جلوي تيم‌ ما. بايد اين بازيكن محروم و از استقلال هم ۱۵ امتياز كسر شود. اما اگر جلوي ما بازي مي‌كرد و‌ ما اعتراض مي‌كرديم‌ مطمئن باشيد به شكايت پرسپوليس رسيدگي مي‌كردند، اما به شكايت تيم ته جدولي يا بي‌نام و نشان رسيدگي نمي‌شود. هيات فوتبال زورشان به استقلال نمي‌رسد! 
  حرف پاياني شما؟ 
تدبيري انديشيده شود تا جلوي اين ناهنجاري‌ها گرفته شود. چند سال است كه مي‌گوييم اما رسيدگي نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون