• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5428 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۷ بهمن

انتقاد تند كاپيتان سابق و عضو پيشين هيات‌مديره پرسپوليس به واگذاري سرخابي‌ها

شروط واگذاري دو تيم نشدني است!

با پول بي‌حساب و كتاب قرار است دو تيم را بخرند؟

سامان زماني

سازمان خصوصي‌سازي قرار است طي هفته‌هاي آينده ۵۱ درصد سهام استقلال و پرسپوليس را به صورت بلوكي واگذار كند تا به اين ترتيب نقش دولت در مديريت اين ۲ باشگاه كمتر شود. نكته حائز اهميت در اين بين اين است كه به خاطر شرايط اقتصادي فوتبال ايران و بسته بودن راه‌هاي درآمدزايي، در سال‌هاي اخير باشگاه‌هاي خصوصي مشكلات زيادي براي درآمدزايي داشته‌اند و به همين دليل خيلي از هواداران سرخابي نگران هستند كه اين دو باشگاه هم تجربه تلخ خصوصي‌سازي‌هاي گذشته را در فوتبال تكرار كنند.

حسين عبدي پيشكسوت پرسپوليس كه در دوره‌اي عضو هيات‌مديره اين باشگاه هم بود به گفت‌وگو با «اعتماد» نشست تا شرايط واگذاري ۵۱ درصد سهام اين باشگاه را بررسي كند. 
او در ابتداي صحبت‌هاي خود اظهار كرد: كساني كه مي‌خواهند استقلال و پرسپوليس را واگذار كنند بايد بدانند، مي‌خواهند هويت اين دو باشگاه را به بخش خصوصي بدهند. گاهي برخي افراد درباره واگذاري اين ۲ باشگاه مطالبي مي‌گويند كه من خيلي متوجه منظور آنها نمي‌شوم. برويد، ببينيد پرسپوليس و استقال چه چيزي دارند؟ آيا اين ۲ باشگاه ملك و املاك عجيب و غريبي دارند يا زمين‌هاي زيادي در اختيارشان است؟ در سال‌هاي اخير هم كه سرمايه آنچناني نداشته‌اند. آن چيزي كه اين ۲ باشگاه در اختيار دارند و قرار است واگذار شود بعد معنوي آنها است. اين ۲ باشگاه سرمايه معنوي دارند كه به واسطه هواداران‌شان ايجاد شده و الان هم اين سرمايه قرار است واگذار شود.
وي افزود: كساني كه مي‌خواهند باشگاه‌ها را واگذار كنند بايد بدانند اين ۲ باشگاه هويت و سرمايه معنوي خود را از كجا آورده‌اند و چه كساني در ايجاد اين سرمايه نقش داشته‌اند. اين بعد معنوي حاصل تلاش و زحمت بزرگان زيادي است كه حالا به يك سرمايه بزرگ تبديل شده است. عمرهاي زيادي در ايجاد اين سرمايه نقش داشته‌اند كه تا حالا استقلال و پرسپوليس ارزشمند شده‌اند. افراد زيادي عمر خود را در اين ۲ باشگاه گذاشته‌اند كه حالا يك سرمايه عظيم ايجاد شده است. برخي به شكلي درباره استقلال و پرسپوليس صحبت مي‌كنند كه گويي از ابتدا اين ۲ باشگاه سرمايه معنوي داشته‌اند و الان مي‌خواهند آن را واگذار كنند اما اينطور نبوده و سال‌هاي سال افراد زيادي زحمت كشيده‌اند تا اين باشگاه‌ها به شرايط فعلي رسيده‌اند.  عبدي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اينكه واگذاري بايد طوري باشد كه اين ۲ باشگاه دچار مشكل نشوند، گفت: بايد ببينيم سرمايه‌اي كه از واگذاري اين ۲ باشگاه به دست مي‌آيد قرار است در كجا هزينه شود. الان هركدام از اين باشگاه‌ها سرمايه‌اي مشخص براي هزينه‌هاي جاري خود بايد در اختيار داشته باشند. مردم لطف كردند و در اين شرايط اقتصادي بخشي از سهام اين ۲ باشگاه را خريدند و توانستند به باشگاه كمك كنند اما كسي دقيقا نمي‌داند اين پول كه از بورس به دست آمد در كجا هزينه شده و آيا در جايي سرمايه‌گذاري شده يا خير؟ اگر اين پول را صرف هزينه‌هاي جاري كرده‌اند و برايش برنامه‌اي نداشتند، پس در آينده هم مشكلاتي ايجاد مي‌شود. اگر هم سرمايه‌گذاري شده پس مي‌توان گفت باشگاه درآمد خوبي كسب خواهد كرد. اگر هم ۵۱ درصد سهام باشگاه به زودي واگذار شود قطعا سهامداران جديد به دنبال انتخاب اعضاي هيات‌مديره مد نظر خود خواهند بود تا باشگاه با شرايطي كه آنها مي‌خواهند اداره شود. نكته خائز اهميت اين است كه بورس ايران در سال‌هاي اخير صعود چشمگيري داشته اما به يك‌باره با سقوط روبرو شد و حالا نگرانيم سهام اين ۲ باشگاه نيز با ضرر و زيان روبرو شود اما همانطور كه گفتم فعلا بايد ديد مديران اين ۲ باشگاه با سرمايه به دست آمده از فروش سهام در بورس چه كرده‌اند. آيا سرمايه‌گذاري شده يا اين پول صرف هزينه‌هاي جاري شده است؟ نكته مهم اين است كه پول فروش بلوك ۵۱ درصدي چه خواهد شد؟ آيا قرار است به جيب دولت برود يا در اختيار باشگاه‌ها قرار مي‌گيرد؟  يكي از شروطي كه سازمان خصوصي‌سازي براي واگذاري استقلال و پرسپوليس گذاشته اين است كه خريدار متعهد شود باشگاه در ۲ سال پياپي رتبه كمتر از چهارم نداشته باشد. اين شرط علاوه بر احتمال ايجاد تباني در ليگ، با انتقادات كارشناسان زيادي همراه بوده است. حسين عبدي در اين باره گفت: اين يعني كساني كه مي‌خواهند باشگاه را واگذار كنند در عمل چنين قصدي ندارند. چه كسي مي‌تواند نتايج يك تيم را تضمين كند؟ هر كس چنين شرطي گذاشته حتما اطلاعاتي در مورد باشگاه‌داري نداشته است. كسي كه اين شرط را تعيين كرده قطعا اطلاعاتي از فوتبال ندارد. چطور مي‌شود نتايج يك تيم را دستوري پيش برد؟ فوتبال يك هنجار اجتماعي است كه بر اساس قوانين خودش پيش مي‌رود. چه كسي مي‌آيد سرمايه‌گذاري كند و سهام باشگاه را بخرد و اين ريسك را بپذيرد كه اگر تيم چهارم نشد آن را به دولت بازگرداند؟ اين شرط عملا شدني نيست چرا كه در فوتبال هيچ نتيجه‌اي تضمين‌شده نيست.
عبدي درباره اينكه آيا بسترهاي درآمدزايي در فوتبال ايران آماده است تا استقلال و پرسپوليس بعد از واگذاري دچار مشكل نشوند، گفت: كسي كه مي‌خواهد نزديك به دو هزار و پانصد ميليارد تومان براي خريد ۵۱ درصد سهام اين ۲ باشگاه هزينه كند يا پول بي‌حساب و كتاب دارد يا مي‌خواهد به يك سود معقول برسد. البته اگر هزينه‌ها را مديريت كنند و يك برنامه بلندمدت داشته باشند در اين فوتبال هم مي‌شود به سود رسيد اما كار واقعا سخت است. خيلي از بسترهاي درآمدزايي در فوتبال ما با بن‌بست روبرو است و اين موضوع كار را سخت مي‌كند اما همانطور كه گفتم اگر برنامه‌ريزي داشته باشند و بتوانند هزينه‌هاي جاري باشگاه را تامين كنند با گذر از يك راه دشوار مي‌شود به درآمدزايي رسيد. اميدوارم شرايطي كه براي واگذاري اين ۲ باشگاه فراهم شده باعث رقم خوردن آينده بهتر براي اين ۲ باشگاه شود. عبدي در پايان تاكيد كرد: نكته مهم و حائز اهميت اين است كساني كه مي‌خواهند استقلال و پرسپوليس را واگذار كنند، بدانند عمرهاي زيادي صرف ايجاد هويت و افتخار و بعد معنوي اين ۲ باشگاه مردمي شده است. استقلال و پرسپوليس هواداران زيادي دارند كه آينده تيم‌هاي محبوب‌شان براي آنها بسيار اهميت دارد. بنابراين افرادي بايد سكاندار مديريت اين ۲ باشگاه شوند كه آنها را در يك مسير حرفه‌اي و درست و با حساسيت بالا هدايت كنند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون