• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5428 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۷ بهمن

رمزگشايي از يك گزارش مبهم در مورد اتفاقات بازي ايران-لبنان در مشهد

پيش‌بيني تغييرات بزرگ در فدراسيون فوتبال

سامان سعادت

روز گذشته اعلام شد گزارش تخلفات رخ داده در بازي ايران و لبنان در فروردين 1401، دراختيار رييس‌جمهور قرار گرفته و براساس اين گزارش برخوردهاي لازم نيز با عوامل دخيل در اين حادثه صورت گرفته است.

خبرگزاري فارس در اين زمينه نوشت: «اين ديدار در شرايطي برگزار شد كه برخي از حواشي اين ديدار بر پيروزي تيم ملي ايران سايه انداخت و تا مدت‌ها موضوع حادثه در بيرون از ورزشگاه و برخي رفتارها با تماشاگران بانوي حاضر در اطراف استاديوم در صدر اخبار قرار گرفت.
در همان زمان رييس‌جمهور به وزير كشور ماموريت داد: همه جوانب حواشي ايجاد شده در مسابقه فوتبال ايران و لبنان را به ‌طور دقيق مورد بررسي قرار داده و اقدامات لازم را در اين زمينه به‌كار گيرد. در بخشي از اين گزارش آمده است: ريشه اصلي اتفاقات، سوءتدبير مسوولان فدراسيون فوتبال در انتخاب محل مسابقه با وجود آگاهي از حساسيت‌ها بوده است. همچنين مسوولان خاطي در فدراسيون طي روال قانوني از مسووليت خود جابه‌جا شدند و تخلفات ماموران نيروهاي فراجا هم در چارچوب روال‌هاي قانوني رسيدگي و با ماموران برخورد قانوني انجام شده است.»
مدتي قبل بود كه مهدي تاج رييس فدراسيون فوتبال اطلاع داد كه پرونده اتفاقات بازي ايران و لبنان هنوز در فيفا باز است و عدم رسيدگي به اين پرونده به معناي مختومه شدن آن نيست، بلكه اينفانتينو به عنوان رييس فيفا كمك كرد تا بررسي اين پرونده به تعويق بيفتد تا مشكلي براي حضور ايران در جام جهاني پيش نيايد. 
در آن بازي تماشاچيان زن خارج از استاديوم كه مي‌خواستند بازي را از نزديك ببينند با برخورد بسيار بد ماموران حاضر در محل مواجه شده و حتي به صورت زنان اسپري فلفل پاشيده شد. 
آنچه در گزارش مبهم خبرگزاري فارس مبني بر برخورد با متخلفان آمده سوالات زيادي را براي مخاطبان به وجود آورده است. هواداران فوتبال كه هم در آن مقطع و هم در ماه‌هاي بعدي مدام در مورد سرنوشت آن ماجرا و متخلفين سوال مي‌كردند امروز مي‌پرسند منظور از جابه‌جايي برخي مقامات فدراسيون فوتبال چيست و چه برخوردي با ماموران متخلف صورت گرفته است؟ اخباري كه از فدراسيون منتشر شده نشان مي‌دهد در چند ماه گذشته تغيير قابل توجهي در كادر مديريتي فدراسيون فوتبال صورت نگرفته است و همه كساني كه در آن مقطع سمت داشتند همچنان مشغول به كار هستند. در مورد متخلفان ساير نهادها نيز خبر خاصي منتشر نشده است.  طبق اطلاعاتي كه خبرنگار روزنامه اعتماد از منابع غيررسمي به دست آورده منظور از مسوولان فدراسيون فوتبال كه «سوءمديريت» به خرج دادند و مرتكب تخلف شدند، يكي از اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال به صورت شاخص به اضافه چند نفر از همكاران اين فرد در كنار مديران هيات فوتبال استان خراسان رضوي است. اين فرد شاخص همان شخصي است كه طبق شنيده‌ها اصرار او باعث شد بازي از تهران به مشهد منتقل شود. براساس اين اطلاعات هنوز جابه‌جايي خاصي بين مديران فدراسيون صورت نگرفته است اما با توجه به در پيش بودن برخي انتخابات در هيات‌هاي فوتبال استان‌ها گويا اين افراد ديگر نمي‌توانند در انتخابات شركت كنند و توسط نهادهاي ذي‌ربط رد صلاحيت خواهند شد. گفته مي‌شود يكي از پارامترهاي ردصلاحيت اين افراد همين گزارشي است كه دراختيار رييس‌جمهور قرار گرفته و به دست نهادهاي زيرمجموعه نيز رسيده است. 
در فروردين 1401 تيم ملي ايران در آخرين ديدار خود در مرحله مقدماتي جام جهاني قرار بود به مصاف لبنان برود كه اعلام شد برخلاف برنامه‌ريزي‌هاي قبلي اين بازي به مشهد منتقل شده است. در آن مقطع در مورد حضور تماشاگران زن اطلاع‌رساني اشتباه و متناقضي از سوي نهادهاي ذي‌ربط منتشر شد و همين امر زنان زيادي را به اطراف استاديوم كشاند. تماشاچياني كه برخي از آنها بليت بازي را هم دراختيار داشتند! 
با اين حال ماموران اطراف استاديوم به زنان اجازه ورود ندادند و بعد از متشنج شدن فضا از اسپري فلفل براي متفرق كردن جمعيت استفاده كردند. اين اتفاق بازتاب بسيار گسترده‌اي در سانه‌هاي داخلي و خارجي داشت و در آن مقطع حتي گفته شد تعليق فوتبال ايران در دستور كار فيفا قرار گرفته است. 
انتقال بازي به مشهد و اعلام برگزاري مسابقه با حضور تماشاچيان زن در شرايطي صورت مي‌گرفت كه همه مي‌دانستند اصلي‌ترين مخالفان حضور زنان در استاديوم‌ها جزو تصميم‌گيران اصلي امور استان خراسان رضوي و شهر مشهد هستند. طبيعتا در آن مقطع اين سوال ايجاد شده بود كه آيا هماهنگي‌هاي لازم براي اين مساله صورت گرفته يا خير؟ كه زمان نشان داد پاسخ منفي بوده. 
شهريور 1401 انتخابات فدراسيون فوتبال در شرايطي بسيار عجيب و پرحاشيه برگزار شد و مهدي تاج دوباره به صندلي رياست رسيد. با اين حال گزارش‌ها حاكي از آن است كه احتمالا يا تا پايان سال يا در ماه‌هاي نخست سال 1401 تغييرات عمده‌اي در كادر مديريتي فدراسيون فوتبال رخ خواهد داد. احتمالا در آن مقطع است كه هواداران فوتبال متوجه «جابه‌جايي مديران» در فدراسيون فوتبال شده و مقصران اتفاق بازي ايران و لبنان در مشهد هم به صورت كامل معرفي خواهند شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون