• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5463 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ فروردين

جواد ‌الله‌وردي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

دربي ۶ تايي‌ها ؟ يك اتفاق بود كه سر من خراب كردند!

ضايعات مي‌فروشم و امورات زندگي‌ام ‌نمي‌گذرد

روزبه دلاور

چند روز بيشتر به دربي صدم باقي نمانده است، جدالي كه برنده آن شانس زيادي براي كسب قهرماني خواهد داشت و همين موضوع جذابيت و حساسيت اين تقابل را بيش از گذشته كرده است. پرسپوليسي‌ها در جدول يك امتياز كمتر از استقلال و سپاهان دارند و در صورت برتري مي‌توانند جاي اين تيم را در رده دوم بگيرند و در ادامه چشم‌ به لغزش سپاهان خواهند داشت. از طرفي استقلالي‌ها هم كه هم‌امتياز با سپاهان هستند در صورتي كه با برد از آزادي خارج شوند با روحيه مضاعف سه بازي باقي‌مانده را سپري خواهند كرد و شانس خود را براي قهرماني بيشتر خواهند كرد. به بهانه اين بازي حساس به سراغ جواد ‌الله‌وردي، بازيكن سابق استقلال و پرسپوليس رفتيم. متهم رديف اول در دربي ۶تايي‌ها از هر دري سخن گفت به جز دربي ‌شماره ۱۰۰!

الله‌وردي پر از حرف بود و او گفت و ما نوشتيم و خواست انعكاس‌دهنده صحبت‌هايش باشيم‌. ‌چكيده‌اي از صحبت‌هاي اين پيشكسوت فوتبال را در ادامه مي‌خوانيد.

   بازهم دربي در پيش است و اين دربي به لحاظ شرايط جدولي براي هر دو تيم حساس است. نظر شما درباره دربي ۱۰۰؟
ساليان زيادي است كه داريم با دربي زندگي مي‌كنيم، ۱۰۰ تا دربي را گذرانديم چي گيرمان آمده؟ ۶ دوره است به جام جهاني مي‌رويم اما نمي‌توانيم از گروه‌مان صعود كنيم، اما درباره اين دربي به عنوان يك بازيكني كه در المپيك و جام جهاني هم حضور داشتم و دربي‌هاي زيادي بودم اميدوارم اين دربي اوج قشنگي‌هاي فوتبال باشد. از هر نظر تا هواداران لذت ببرند (در بين صحبت مشغول حساب و كتاب با فردي مي‌شود و عذرخواهي مي‌كند). 
   اگر كاري داريد مزاحم نشويم؟
نه، اختيار داريد. ما انگار در اين فوتبال نبوديم و از كره مريخ آمديم! من فوق‌ليسانس تربيت‌بدني از دانشگاه تهران هستم اما نه بيمه هستم و نه بازنشسته‌ام. فدراسيون فوتبال ماهي 200 هزار تومان به من پول مي‌دهد كه از زمان دادكان همان‌قدر است كه مي‌شود ۴ يا ۵ دلار. من با آن همه سابقه 200 هزار تومان ماهيانه مي‌گيرم، آن وقت براي هيات رييسه پاداش ۲۰ هزار دلاري درنظر مي‌گيرند!
   ماهي 200 هزار تومان به چه عنواني به شما تعلق مي‌گيرد؟
مثلا استخدام هستم! از اسفند ماه پارسال هم ماهي950 هزار تومان صندوق حمايت از پيشكسوتان با امضاي آقاي وزير به حسابم واريز مي‌كنند كه در مجموع مي‌شود نزديك يك ميليون و 200 هزار تومان! بعد از ۷۲ سال اين پول را به من مي‌دهند! من با اين پول چكار كنم؟ اجاره خانه مي‌دهم، خرج خانه مي‌دهم، دوتا بچه بزرگ دارم. من اگر کارگر بودم تا الان بازنشسته بودم و ماهي ۱۰ تا ۱۵ ميليون حقوقم بود! آخر و عاقبت بازيكني با سابقه من اين بود؟
   الان  مغازه هم  داريد؟
سمت پاسگاه نعمت‌آباد يك‌جا اجاره كردم ضايعات كاغذ و كارتن خريد و فروش مي‌كنم. اما خرج من درنمي‌آيد. اصلا در فدراسيون كسي اينها را مي‌فهمد؟ بروم به كي دردهاي خودم را بگويم؟ بيني و دنده‌ام و دست و پام شكست در فوتبال اما اين شد نتيجه‌اش؟
   بگذريم، كمي از دربي حرف بزنيد.
نان و نمك هر دو تيم را خوردم و برايم فرقي ندارند.
   از آن دربي معروف 6تايي‌ها بگوييد.
همه كاسه و كوزه‌ها سر من شكست. بقيه رفته بودند گل بچينند؟ همه آنها يك سر و گردن از من بالاتر بودند چه جوري روي ۶تا گل مقصر بودم اما يك خارجي مثل رايكوف من را تعويض نكرد؟ گل چهارم پرسپوليس از 40 متري رفت توي گل. من اگر بودم با پا توپ را مهار مي‌كردم! آن بازي يك اتفاق بود كه روز هيچ كدام از ما نبود. چطور بازي برگشت 
يك-يك شد و پرسپوليس نتوانست دوباره ۶تا بزند؟
   بعد از دربي  برخورد  بدي هم با  شما شد.
دو روز بعد از بازي تيمسار خسرواني خيلي حرف‌ها به ما زد آخرش به ما گفت شما مايه ننگ هستيد و عكس شما را مي‌زنم سر در باشگاه زيرش مي‌نويسم اين باشگاه فوتبالش تعطيل شد به خاطر اين بازيكنان. من بچه ناصرخسرو بودم و در آن محله قهرمان ملي بودم و به دانشگاه رفته بودم و نمي‌خواستم به من بگويند ننگ‌. شايد من هم مثل بقيه بايد سكوت مي‌كردم اما به خسرواني گفتم فوتبال همين است و ما مايه ننگ نيستيم. بعد خسرواني گفت رضايت اين آقا را همين امشب بدهيد. شب رفتم باشگاه، سردبير دنياي ورزش هم بود، او گفت برو من درستش مي‌كنم، گفتم نه گفت بد مي‌بيني!
   بعدش چه شد؟
از فردا در روزنامه‌ها از قول من نوشتند مسافركشي مي‌كنم يا با دوست دخترم كه قرار بود ازدواج‌ كنيم به‌هم زديم از اين حرف‌ها پر بود در مجله جوان و...
   مدت‌ها مي‌گفتيد يك‌سري افراد را نمي‌بخشيد؟ هنوز  هم  نبخشيديد؟
يكي مثل منصور پورحيدري دستش از دنيا كوتاه است و بخشيدم. يك ساعت مانده به مرگ من هم همه را مي‌بخشم. به هادي نراقي بي‌ادبي كردم 
سه مرتبه از او حلاليت طلبيدم. در كل معتقدم چوب خدا صدا ندارد. اگر امروز آشغال جمع مي‌كنم مي‌دانم علتش چيست. دو هزار تا دل شكستم و شايد بدي كردم كه اين شد عاقبتم.
   سوال پاياني؛ در تمام اين سال‌ها كه در فوتبال بوديد مي‌توانيد بگوييد كه فوتبال خالي از تباني و زد و بند است؟
همه به آدم و حوا سجده كردند به جز شيطان! انسان وسوسه مي‌شود. بالاخره وقتي شيطان هست آدم هم مي‌تواند گول بزند. در فوتبال ما همه‌ چيز هست اين را هم كنارش بگذاريد.


سابقه حضور در جام جهاني را دارم اما فدراسيون به هيات رييسه‌اش پاداش ۲۰ هزار دلاري مي‌دهد و به من هر ماه دويست هزار تومان كه مي‌شود ۴ يا ۵ دلار!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون