• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5463 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ فروردين

بايرن‌مونيخ؛ فرو رفته در يك آشفتگي خودساخته

بازگشت اف‌سي هاليوود

گروه ورزش

باواريايي‌ها در آستانه بازي برگشت مرحله يك‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان اروپا در روز چهارشنبه مقابل منچسترسيتي در هرج و مرج كامل فرو رفته‌اند.

در سال 2020 و در اوج گمانه‌زني‌ها پيرامون آينده داويد آلابا در بايرن‌مونيخ، از توماس مولر پرسيده شد كه آيا احساس مي‌كند مذاكرات طولاني در مورد مدت قرارداد بر عملكرد اين بازيكن اتريشي تاثير بگذارد؟ اين مهاجم كهنه‌كار در مصاحبه با اسكاي اسپورت تاكيد كرد: «ديويد هنوز خودش در زمين است و تحت تاثير اين مساله نيست.» سپس مولر اعتراف جالبي كرد.
او گفت: «اين براي تماشاگران نيز جالب است. وقتي در باشگاه كمي درام وجود دارد، خوب است. من قبلا از خواندن در مورد آن چيزها لذت مي‌بردم -اف سي هاليوود- و اكنون مي‌توانيد آن را به صورت زنده تماشا كنيد.»
آن قسمت خاص از درام براي بايرن پايان خوبي نداشت، زيرا آلابا درنهايت با انتقال آزاد راهي رئال‌مادريد شد. با اين حال، در يك نگاه بزرگ‌تر جدايي مدافع اتريشي در نظم تيم اخلالي ايجاد نكرد. يا دست‌كم در مقايسه با هرج و مرج فعلي كه باشگاه را فراگرفته، چيزي نبود.
از ابتداي سال، اخراج‌ها، گرد و خاك در رختكن و شكست‌هاي غم‌انگيز وجود داشته است كه باعث شد صحبت از بازگشت واقعي اف سي هاليوود پس از سال‌ها ثبات نسبي مطرح شود.
در نتيجه، اكنون اين ترس بسيار واقعي وجود دارد كه فصلي كه با صحبت از سه‌گانه آغاز شد، ممكن است با ناكامي بايرن براي اولين‌بار از سال 2012 در فتح بوندسليگا به پايان برسد.
نام مستعار اف سي هاليوود در دهه 1990 ابداع شد. آن زمان به‌ طور قطع آشفته‌ترين دوره در تاريخ بايرن بود. زماني كه فوق ستاره‌هايي مانند لوتار ماتئوس، يورگن كلينزمن، استفان افنبرگ و ماريو باسلر در داخل و خارج از زمين خبرساز شدند. با اين حال، بازيكن‌سالاري از ديرباز يكي از ويژگي‌هاي باشگاه بوده است.
در پايان اولين دوره طلايي باشگاه در دهه 1970، يك كودتا در رختكن منجر به بركناري مربي Gyula  Lorant شد. بازيكنان مي‌خواستند دستيار او، پال سرناي، به صورت دايمي هدايت تيم را برعهده بگيرد، اما ويلهلم نودكر، رييس باشگاه، به مكس مركل روي آورد. در نتيجه بازيكنان بار ديگر شورش كردند و به اتفاق آرا به انتصاب مرد اتريشي راي منفي دادند.
نودكر كه تحقير شده بود استعفا داد. هافمن در راس او قرار گرفت، در حالي كه سرناي به عنوان مربي به كار ادامه داد. توماس هوتلين در كتاب خود به نام «گوته فروند» مي‌نويسد: «براي اولين‌بار در تاريخ فوتبال آلمان، چند بازيكن كل يك باشگاه را تصاحب كردند.»
از آن زمان تاكنون هيچ تيمي از قدرت مشابهي برخوردار نبوده است، اما اين باور وجود دارد كه سرمربي ضعيف‌ترين فرد در بايرن است و رويدادهاي اخير كمك چنداني به تغيير اين باور نكرده است.
اخراج يوليان ناگلزمن، دنياي فوتبال را شوكه كرد. اين خبر اواخر پنجشنبه شب در تعطيلات بين‌المللي اخير اعلام شد. مطمئنا، فرم بايرن در بوندسليگا به طرز شگفت‌انگيزي متزلزل بود و آنها پس از باخت دو-يك مقابل بايرلوركوزن، در جدول رده‌بندي، پس از بوروسيا دورتموند، به رتبه دوم سقوط كرده بودند، اما باواريايي‌ها از 8 بازي در اين فصل ليگ قهرمانان اروپا، به هشت پيروزي رسيده بودند. بردهايي همراه با شكست كامل پاري‌سن‌ژرمن در خانه و خارج از خانه و صعود به مرحله يك‌چهارم نهايي.
با اين حال، براي كساني كه بايرن را از نزديك دنبال مي‌كردند، واضح بود كه همه ‌چيز در پشت صحنه خوب نيست. ناگلزمن هرگز تمايل خود را براي مربيگري در بايرن پنهان نكرده بود. حتي در زمان هدايتش در هوفنهايم اعتراف كرد كه اين شغل رويايي او بوده است. اين يك نمايش چشمگير از جاه‌طلبي بود. شواهدي وجود داشت كه نشان مي‌داد او احساس مي‌كرد با هيچ مشكلي براي پيشرفت در چنين محيط پرفشاري روبه‌رو نخواهد شد. 
با اين حال، در بايرن، در ميان برخي چهره‌ها اين احساس وجود داشت كه ناگلزمن بيش از حد از بودن در كانون توجهات لذت مي‌برد. آنها فكر مي‌كردند او معتقد است كه خودش ستاره نمايش است.
برخي بازيكنان بر اين عقيده بودند كه سرمربي تنها براي خودش اعتبار كسب مي‌كند نه براي همكاران و اعضاي تيم. 
علاوه بر اين، ناگلزمن رابطه خوبي با جاشوا كيميچ -كه مسلما مهم‌ترين بازيكن در پازل تاكتيكي او بود - برقرار كرد. اما از آن سمت رابطه مشابهي با مانوئل نوير، كاپيتان باشگاه نداشت كه اين خود به محل اختلاف تبديل شد. در واقع، تصميم ناگلزمن براي اخراج توني تاپالوويچ، مربي ديرينه دروازه‌بان‌هاي نوير، تنش زيادي ايجاد كرد.
بيلد حتي ادعا كرد كه اخراج مربي در ژانويه كه بلافاصله انجام شد و توسط نوير به عنوان «وحشيانه‌ترين چيزي كه در دوران حرفه‌اي خود تجربه كرده‌ام» توصيف شد، به اين باور مربوط مي‌شود كه بحث‌هاي خصوصي بين اعضاي تيم به بيرون درز مي‌كند. 
ناگلزمن در ماه مارس پس از انتشار برگه‌هاي تاكتيكي‌اش در مطبوعات به خبرنگاران گفت: «اين خيلي مرا آزار مي‌دهد. كسي كه چنين چيز ي را لو مي‌دهد به تك تك بازيكنان آسيب مي‌رساند. كسي كه اين را درز مي‌دهد به دنبال چيست؟ چه انتظاري دارد؟ من نمي‌دانم انگيزه او چه مي‌تواند باشد، جز اينكه كار را براي حريف آسان كند. من هميشه سعي مي‌كنم با بازيكنانم و مربيانم خوب رفتار كنم. اميدوارم اين فرد بتواند در آينه به خودش نگاه كند. چون كاري كه انجام داده، عادلانه نيست.» در آن مرحله، مشخص بود كه ناگلزمن فشار را روي خودش احساس مي‌كرد.
پس از شكست 3-2 مقابل بوروسيا مونشن گلادباخ در ماه فوريه، ناگلزمن يك جنجال فوق‌العاده عليه مسوولان مسابقه به راه انداخت. درست بيش از يك ماه بعد او در لوركوزن، بازيكنانش را به «تنبلي» و «نرخ بهره‌وري صفر درصد» متهم كرد.
حسن صالح‌حميدزيچ، مدير ورزشي بايرن نيز تيم را مورد هدف قرار داد و اعتراف كرد: «من به ندرت چنين چيزي را ديده بودم. تمركز كم، درگيري كم و اين‌قدر جرات كم را تجربه نكرده بودم.»
اما چيزي كه او در آن زمان نگفت اين بود كه احساس مي‌كرد ناگلزمن مقصر است. در واقع، باخت لوركوزن به عنوان ميخ پاياني بر تابوت او تلقي مي‌شد. دليلي قطعي كه نشان مي‌دهد سرمربي قادر به ايجاد انگيزه در بازيكنانش براي عملكرد چشمگير در بوندسليگا مانند اروپا  نيست.
با اين وجود، بايرن انتقادات زيادي را به خاطر نحوه برخورد با خروج ناگهاني ناگلزمن تحمل كرده است. ايجنت‌هاي او مدعي شده‌اند كه موكل آنها فقط از طريق رسانه‌ها متوجه شده كه اخراج شده است و درحالي كه بايرن همچنان برخلاف آن تاكيد مي‌كند، آنها اذعان كرده‌اند كه قبل از اعلام تصميم هيچ ملاقاتي حضوري شكل نگرفته، زيرا مربي سابق تيم در آن زمان در يك سفر اسكي حاضر بوده است.
علاوه بر اين، در حالي كه هم صالح‌حميدزيچ و هم مديرعامل باشگاه اليور كان اصرار دارند كه اين تصميم صرفا به خاطر كسب نتايج بهتر گرفته شده است، علاقه تاتنهام، رئال‌مادريد و پاري‌سن‌ژرمن براي به خدمت گرفتن توماس توخل هدف ديرينه باواريايي‌ها نيز نقش مهمي در تغيير ناگهاني مربيان بايرن داشت.
با اين حال، در حالي كه توخل به لطف پيروزي 4-2 مقابل دورتموند در اولين بازي خود، حداقل بايرن را در صدر بوندسليگا قرار داده بود، آمدنش كمك چنداني به فرو نشاندن ناآرامي‌هاي رختكن نكرده است. همان‌طور كه در درگيري بين ساديو مانه و لروي سانه ثابت شد. درگيري كه باخت تيم در سه‌شنبه شب در مرحله يك‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان اروپا مقابل منچسترسيتي را تحت‌الشعاع قرار داد.
مانه به اتهام ضربه زدن به هم‌تيمي خود در جريان درگيري پس از بازي جريمه و محروم شده است و تا آنجا كه به بايرن مربوط مي‌شود، پرونده اكنون بسته شده است. با اين حال، گمانه‌زني‌ها در مورد آينده مهاجم سابق ليورپول در اين باشگاه همچنان ادامه دارد.
مانه اولين فصل را به سختي در مونيخ پشت سر گذاشته است. گزارش‌هايي وجود دارد كه او براي تسويه‌حساب با مشكل مواجه شده است و دستمزد بالاي او، همراه با عملكرد ضعيفش، به نقطه بحث در ميان هم‌تيمي‌هايش تبديل شده است.
همچنين ادعا شده بود كه او درست قبل از اخراج ناگلزمن با اين مربي مشاجره شديدي داشته و درحالي كه توخل اكنون روي نيمكت تيم قرار گرفته است، هيچ تضميني وجود ندارد كه مانه به ‌طور ناگهاني به يك بازيكن محوري در زمان رييس جديد تبديل شود. در واقع اينكه او در بازي مقابل دورتموند و سيتي از روي نيمكت بازي را شروع كرد، گوياي اين شرايط جديد است.
صالح‌حميدزيچ براي يك بار در تابستان گذشته به دليل عملكردش در بازار نقل و انتقالات مورد تحسين قرار گرفت، اما ماتييس دي ليخت تنها خريد تابستاني او است كه در حال حاضر مي‌درخشد. رايان گراونبرخ در آليانز آرنا حتي بدتر از مانه بوده است، علاوه بر اين، يان زومر، جانشين نوير مصدوم در ژانويه، در باخت 3-صفر هفته گذشته تيم در اتحاد مقصر بود.
جايگاه پست مدير ورزشي تيم در حال حاضر كاملا امن است، اما مسووليت اكنون برعهده صالح‌حميدزيچ و كان است تا بتوانند موقعيتي را كه به راحتي از كنترل خارج شده را كنترل كنند.
زماني كه سرژ گنابري در پايان ژانويه، پس از بازگشت از هفته مد پاريس در تساوي يك -يك مقابل كلن عملكرد تكان‌دهنده‌اي را به نمايش گذاشت، حميدزيچ رفتار وينگر را «آماتورانه» خواند.
او در Sport1 با عصبانيت به گنبري تاخت. اتفاقي كه در واقع، بيشتر شبيه يك قسمت قديمي اف سي هاليوود بود. البته اكنون اين سوال مطرح مي‌شود كه در ادامه چه اتفاقي مي‌افتد؟ اما با اف سي هاليوود، پيش‌بيني آن غيرممكن است. تنها چيزي كه ما با اطمينان مي‌دانيم اين است كه مي‌توانيد چهارشنبه‌شب تمام درام را به صورت زنده در آليانز آرنا تماشا كنيد.
منبع: سايت گل

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون