• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5465 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۳۱ فروردين

پايان رأفت در گفت‌وگو با «اعتماد»:

استقلال اگر مربي ايراني داشت الان ششم جدول بود!

اينكه مي‌گويند يحيي مربي بازي‌هاي بزرگ نيست را قبول ندارم

روزبه  دلاور

به گزارش «اعتماد»، يكي‌ از مهم‌ترين رويارويي دو تيم پرطرفدار پايتخت در پيش است. پرسپوليس و استقلال براي اينكه شانس خود را براي رسيدن ‌به صدر و در نهايت قهرماني ليگ افزايش بدهند، چاره‌اي جز پيروزي در برابر يكديگر ندارند! مساوي در دربي پيش‌رو يعني امضاي حكم قهرماني سپاهان و هواداران سرخابي به هيچ‌ عنوان دوست ندارند حالا كه در نزديكي رسيدن به جام هستند اين عنوان را به رقيب اصفهاني تعارف كنند. اما حاصل انديشه‌هاي يحيي و ساپينتو چه خواهد شد؟ ترس از شكست باعث مي‌شود كه دو تيم با احتياط پا به ميدان بگذارند يا دل را به ‌دريا مي‌زنند و شاهد يك بازي سراسر هجومي خواهيم بود؟ پايان رأفت، بازيكن اسبق پرسپوليس اعتقاد دارد دو تيم با برنامه‌ پا به استاديوم آزادي خواهند گذاشت، استاديومي كه از خيلي‌ها از جمله رأفت‌ معتقدند عمرش به سر رسيده و دو تيم ‌پرطرفدار كشور نياز به يك‌ ورزشگاه ‌مدرن دارند. البته كمبود امكانات و نداشتن يك‌ زمين‌ درست ‌و حسابي براي سرخابي‌ها درد امروز و ديروز هواداران دو تيم نيست و آنها ساليان سال است كه در حسرت امكانات تيم‌هاي كشورهاي حاشيه خليج فارس به سر مي‌برند! كمبودهايي كه حالا شده مانع حضور تيم‌هاي مطرح كشورمان در رقابت‌هاي ليگ قهرمان آسيا. بحث را كوتاه مي‌كنيم و از شما دعوت مي‌كنيم در ادامه‌ صحبت‌هاي پايان رأفت  با «اعتماد»  را   بخوانيد.

   شهرآورد بزرگ فوتبال ايران در پيش است. به عنوان يكي از بازيكناني كه در اين بازي بزرگ به ميدان رفتيد از حال و هوايش بگوييد! 
هميشه دربي يك بازي حساس است و علاوه بر اينكه به لحاظ امتيازي خيلي حساس است دربي خودش يك حساسيت خاصي دارد. تيم‌ها بايد شرايط خودشان را به لحاظ روحي و ذهني آماده كنند و اگر تيمي شرايط حرفه‌اي را رعايت كند و تمرينات خوبي را پشت سر بگذارد و به لحاظ روحي و ذهني خوب باشد، مي‌تواند برنده از زمين خارج شود.
  در زماني كه شما بازي مي‌كرديد، دو، سه روز مانده به دربي شرايط چطور بود؟ 
در طول هفته بدنسازي و تمرينات تاكتيكي داشتيم، اما در روزهاي آخر بيشتر روي جنبه روحي و رواني كار مي‌كرديم .
  وضعيت دربي صد را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ 
اين بازي خيلي حساس است، چون اگر مساوي و سپاهان هم پيروز شود، اختلاف زياد خواهد شد و كار اين تيم براي قهرماني راحت‌تر مي‌شود.
  اول درباره تيم سابق شما، پرسپوليس بپرسيم. اوضاع اين تيم چطور است؟ 
در اول فصل كم‌كم به صدر رسيدند، اما نوسان در همه تيم‌هاي بزرگ وجود دارد و صدر جدول را از دست دادند حالا هم چهار بازي باقي مانده و اختلاف فقط يك امتياز است. اگر استقلال را ببرند هم از لحاظ رواني و هم امتيازي شرايط خيلي بهتر هم مي‌شود.
  پرسپوليس بازيكن دربي‌باز دارد؟ 
البته كه دارد. همه دربي‌باز هستند . اما نمي‌شود گفت كدام بازيكن كار را در مي‌آورد، چون تا روز بازي ممكن است هزار و يك اتفاق رخ دهد با اين حال بيرانوند و گولسياني و پورعلي گنجي و عاليشاه تجربه خوبي دارند. همه خوب هستند.
  در استقلال‌ كدام بازيكنان مي‌توانند گره‌گشا باشند؟ 
مهري دوندگي خوبي دارد و قائدي در اوج آمادگي است و داسيلوا و عارف غلامي هم خوب كار مي‌كند. آنها در نيم فصل دوم به هماهنگي خوبي رسيدند.
  درباره شرايط استقلال هم نظرتان را بگوييد. 
هر سه تيم صدر جدولي نوسان اندكي داشتند و اين طبيعي است. استقلال هم با توجه به اينكه از آسيا حذف شد در شرايط سختي بود، اما ساپينتو تيمش را حفظ كرد اگر مربي ايراني به جاي ساپينتو بود در اين وضعيت شايد استقلال در رده پنجم يا ششم قرار مي‌گرفت. ساپينتو خيلي تاثيرگذار كار كرد و استقلالي‌ها مديون او هستند.
  براي‌مان جالب است كه از ساپينتو تعريف و تمجيد كرديد! از اين جهت كه او خيلي بين مربيان ايراني‌ محبوب   نيست. 
همه مربيان آرام نيستند. ساپينتو مثل ما ايراني‌ها احساسي است او با تمام وجودش بازيكنان را تحريك مي‌كند تا براي تيم‌شان زحمت بكشند . شايد گاهي از كوره در برود و به نظر غيرطبيعي بيايد، اما به لحاظ فني خيلي خوب كار كرده است.
  اگر شما مربي يكي از دو تيم بوديد چه ايده‌اي داشتيد؟ يك سيستم هجومي يا تدافعي؟ 
تيم‌هاي بزرگ بي‌محابا حمله نمي‌كنند و برنامه دارند. مسائل فني برعهده سرمربي است و قطعا شرايط را بررسي مي‌كنند . مثلا پرسپوليس دقايقي مي‌تواند دو يا حتي با سه فوروارد بازي كند تا نتيجه بگيرد. در مجموع اميدوارم شاهد بازي خوبي باشيم.
  فكر نمي‌كنيد ترس از شكست در دربي باعث ‌شود بازي كم‌ گلي را ببينيم؟
نمي‌شود اسمش را ترس گذاشت، بهتر است بگوييم با احتياط بيشتر. طبيعي است‌كه تيم‌ها مي‌آيند كه اول گل نخورند و از تك موقعيت‌ها نهايت استفاده را ببرند تا برنده شوند .
  مجوز براي تعداد كمي تماشاگر صادر شده است و فكر مي‌كنيد حضور كم‌ تعداد تماشاگران از جذابيت دربي كم مي‌كند؟‌
خب ورزشگاه خراب است! سالي دوبار دربي برگزار مي‌شود در اين ورزشگاه كه پير شده . دولت بايد‌ فكري كند و با تخريب اين ‌ورزشگاه يك ورزشگاه مدرن بسازد. داريم مي‌بينيم هم عربستان و كشورهاي عربي و اروپا ورزشگاه‌هاي زيبايي دارند ما هم ‌پولش را داريم و مي‌توانيم ورزشگاه‌هاي خوب بسازيم. اين ورزشگاه در شأن فوتبال ايران نيست . از بس اين ورزشگاه وضعيتش خراب است‌كه‌ آدم حالش به هم مي‌خورد!
  گفته شده كه احتمال حضور بانوان هم در دربي وجود دارد. 
آقايان‌ نمي‌توانند درست حسابي به ورزشگاه بروند بعد مي‌خواهند زمينه ورود بانوان را فراهم كنند؟! تلاش كنند شايد بشود! آقايان تلاش ‌كنند حتما مي‌شود ديگر!
   استقلال از آسيا حذف شد و با اين وضعيت پرسپوليس هم در خطر حذف قرار دارد. 
من در شرايط مسائل پرسپوليس نيستم، اما با اين ورزشگاه بعيد مي‌دانم. به اين ورزشگاه مجوز بدهند دور از انتظار است! براي چي بايد مجوز بدهند؟ پرسپوليس تيم اول مملكت ورزشگاه نداشته باشد؟ الان تن و بدن‌مان مي‌لرزد ۵ نفر اضافه هوادار به استاديوم برود، نكند اتفاق بدي رخ دهد، چون وضعيت اين ورزشگاه نامساعد است. الان هركشوري ۸ تا ۱۰ ورزشگاه بين‌المللي دارد.
   سوال آخر درباره يحيي است، منتقدان او مي‌گويند معمولا در بازي‌هاي بزرگ موفق نيست. شما هم اين‌طور فكر مي‌كنيد؟
خير، قبول ندارم. او سومين سال است كه در پرسپوليس كار مي‌كند و قبلا هم در تيم‌هاي ديگر بود و نشان داده مربي بزرگي است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون