• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5486 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۸ ارديبهشت

رهبر انقلاب در ديدار دست‌اندركاران و كارگزاران حج:

مردم و مسوولان شناخت نقاط قوت و ضعف دشمن را جدي بگيرند

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار مسوولان، كارگزاران و جمعي از زايران بيت‌الله الحرام، نگاه صحيح به حج و فهم اهميت اين فريضه را بسيار مهم خواندند و تاكيد كردند: حج، مساله‌اي جهاني و تمدني است كه هدف آن، ارتقاء امت اسلامي، نزديكي دل‌هاي مسلمانان و اتحاد امت اسلامي در مقابل كفر و ظلم و استكبار و بت‌هاي بشري و غير بشري است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با استناد به آيات قرآني، خانه كعبه را مايه قيام و قوام جوامع بشري دانستند و با اشاره به منافع دنيوي و اخروي اين فريضه عظيم، گفتند: اگر حج نباشد امت اسلامي فروخواهد پاشيد. ايشان حج را ميقاتي بين‌المللي و ميعادي جهاني برشمردند و با اشاره به دعوت پروردگار از «ناس» يعني همه مردم براي برگزاري حج، افزودند: دعوت از آحاد بشر در همه تاريخ براي حضور در مكاني مشخص و آن‌هم در ايامي مشخص، نشان‌دهنده اهداف مهم و منافع كثيري است كه در اين فراخوان الهي وجود دارد.  رهبر انقلاب وحدت امت اسلامي و مقابله با شياطين مستكبر را از جمله اين اهداف دانستند و افزودند: از جمله منافع متعدد دنيوي حج اين است كه مسلمانان در اين اجتماع عظيم، در مقابل رژيم صهيونيستي و نفوذ قدرت‌هاي استكباري، اعلام حضور و قدرت و در برابر ظالمان جهان سينه سپر كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تشريح منافع اخروي حج، هركدام از اعمال اين فريضه را دريچه‌اي منوركننده به سمت عالم غيب و معنا خواندند و به زايران بيت‌الله الحرام گفتند: با تضرع و دعا و اخلاص و عبوديت، دل‌هاي خود را از هرچه معارض با ياد خدا است، پاك و مطهر كنيد.
ايشان نگاه جهاني و فراسرزميني به حج را مساله‌اي اساسي برشمردند و با اشاره به ضرورت اطلاع از مسائل دنيا و اوضاع ملت‌هاي مسلمان، افزودند: ايام حج فرصت مغتنمي براي آشنايي واقعي با ملت‌ها و مسائل جهاني است تا خبرهاي دروغ رسانه‌ها و خبرگزاري‌هاي كذّاب، انسان را از واقعيات جهان دور و گمراه نكند. رهبر انقلاب بي‌خبري از جهان را باعث هلاكت هر جامعه دانستند و افزودند: همان‌گونه كه بارها گفته شده، آحاد مردم و مسوولان بايد شناخت اهداف، روش‌ها، سياست‌ها و نقاط قوت و ضعف دشمن را كاملا جدي بگيرند كه اگر اينگونه شود، سر كشور كلاه نمي‌رود كه البته برخي جاها كلاه رفته است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اگر متوجه مسائل جهاني باشيم، مي‌توانيم هدف واقعي دشمن و علت اصرارش بر برخي مسائل را درك كنيم؛ همچنانكه در بسياري از مسائل، مسوولان حواس‌شان جمع بوده و درست عمل كرده‌اند كه پيشرفت‌هاي بسيار خوب ايران در مسائل منطقه‌اي و جهاني كه باعث عصبانيت امريكا شده، نتيجه اين حواس‌جمعي بوده است.
رهبر انقلاب اسلامي آشكار شدن عملي مخالفت اسلام با تمايز‌هاي جغرافيايي، نژادي، طبقاتي و ديگر تمايزها را از جمله نكات اساسي فريضه حج خواندند و افزودند: كشورهاي مدعي تمدن كه حقيقتا از تمدن بويي نبرده‌اند، همچنان درگير نژاد سياه و سفيد و نژاد اروپايي و غيراروپايي هستند و براي حيوان خانگي خود ارزشي به ‌مراتب بيشتر از برخي انسان‌ها قائلند كه غرق شدن پي‌در‌پي مهاجران در دريا نشانه‌اي از اين واقعيت است.
ايشان يكرنگي و يكساني همه زايران با هر نژاد و تاريخ و فرهنگ را از اسرار حج برشمردند و افزودند: مسوولان و موثران در حج بايد به‌ گونه‌اي فرهنگ‌سازي كنند كه كلمه «حج» در ذهن همه به خصوص جوان‌ امروزي، تداعي‌كننده مفاهيم اساسي همچون تمدن‌سازي، اتحاد در مقابل ظالمان، نگاه فرامرزي و رفع تمايزات جاري در جوامع بشري باشد كه اگر اينگونه شود، ديگر كسي نگران بازارگردي برخي حجاج براي خريد كالاهاي بنجل به عنوان سوغاتي نخواهد بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر حضور زايران ايراني در نمازهاي جماعت مسجدالحرام و مسجد‌النبي(ص) و ارتباط‌گيري و صحبت با ديگر زايران، افزودند: خواندن دسته‌جمعي دعاي كميل بسيار خوب است؛ ضمن اينكه حركت عظيم برائت از مشركين نيز كه جزو ظرفيت‌هاي گسترده و عميق حج است، بايد ادامه يابد. ايشان پيروزي انقلاب اسلامي را باعث شناخت و احياي نسبي ظرفيت‌هاي فريضه حج خواندند و افزودند: بايد تلاش كرد همه اين ظرفيت‌ها احياء شود و در مسير تحقق اهداف اساسي حج مورد بهره‌برداري قرار گيرد. در ابتداي اين ديدار، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد عبدالفتاح نواب نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت به تشريح ابعاد شعار حج امسال زايران ايراني تحت عنوان «حج؛ تحول قرآني، همگرايي اسلامي و حمايت از قدس شريف» پرداخت. آقاي سيد عباس حسيني رييس سازمان حج و زيارت هم اقدامات صورت‌گرفته در اصلاح فرآيندها و بهبود كيفيت خدمت‌رساني به زايران بيت‌الله‌ ‌الحرام را تشريح كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون