• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5486 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۸ ارديبهشت

مردمداري اساس مردم‌سالاري است

احمد يحيايي‌ايله‌اي

27 ارديبهشت ماه در تقويم كشور به نام روز ملي ارتباطات و روابط عمومي نامگذاري شده است و من هميشه از خودم مي‌پرسم: چرا روز روابط عمومي مهم است؟ روابط عمومي ترجمه‌اي است از واژه انگليسي Public Relations كه استاد گوئل كهن از آن به عنوان مردمداري ياد كرده است. واژه‌اي كه مفهومي عميق، گسترده و توسعه‌بخش در درون آن نهفته است. «مردمداري».  از زاويه‌اي ديگر، مردمداري فلسفه روابط عمومي است و لذا بايد در اين روز پرسيد: چرا مردمداري مهم است؟ و چرا مردم مهم هستند؟ اما مردم بسيار مهم هستند، زيرا دولت‌هايي كه به مردم خود تكيه نكنند بالاجبار به نيروهاي ديگر و بسياري از اوقات به دولت‌هاي ديگر تكيه مي‌كنند و سازمان‌هايي كه به مردم (مشتريان خود) توجه نكنند بايد به سازمان‌ها و ابزارهاي ديگر تكيه كنند كه البته اينها تكيه‌گاه‌هايي موقتي، شكننده و ناپايدار هستند. اما مي‌توان با ارتباطات دوسويه و مثبت با مردم و تامين منافع آنان به مردم به عنوان شريك و همراهي مطمئن توجه و تاكيد كرد. بهتر است مردمداري را راهبرد كليدي روابط عمومي بدانيم. به اين معنا كه بدون مردمداري هيچ حكومتي، هيچ سازماني و هيچ انساني نمي‌تواند در مسير توسعه‌بخشي قرار گيرد و انتخاب و پايبندي به اين راهبرد يعني روابط عمومي ناب مي‌تواند به همه اركان يك جامعه هم ياري رساند و هم قوام ببخشد. در اين راهبرد فكري نه تنها شفافيت با مردم مهم است، بلكه ارتباطات دوسويه و گفت‌وگوهاي آزادانه اساس كار روابط عمومي‌هاست. پس بهتر است بگوييم: مردمداري اساس مردم‌سالاري است. اما اگر روابط عمومي كارش پروپاگانداي مدير سازمان است، مردمدار نيست. 

اگر روابط عمومي هزار بلندگو دارد و يك گوش شنوا ندارد، مردمدار نيست. اگر روابط عمومي عاشق رسانه و حضور در رسانه‌هاست و از مردم دوري مي‌كند، مردمدار نيست. اگر روابط عمومي تمام وقت و هزينه‌اش درگير تبليغات است و از اطلاع‌رساني دقيق و درست و شفاف و به موقع دور شده است، مردمدار نيست. روابط عمومي مردمدار هزار گوش دارد و يك زبان. روابط عمومي مردمدار عاشق خدمت به مردم است. روابط عمومي مردمدار وجدان بيدار سازمان است و مردم در صدر اولويت‌هايش است. روابط عمومي مردمدار يك روابط عمومي سالم است و روابط عمومي سالم نوعي از روابط عمومي است كه منافع مردم در اولويت اول كارهايش قرار مي‌گيرد. روابط عمومي مردمدار به مردم به عنوان فرصت راهبردي نگاه مي‌كند و سازمان را در اين زمينه هوشيار و بيدار مي‌كند و تلاش و كوشش مي‌كند تا اين مهم را مديران سازمان نيز درك كنند. بايد در چنين روزي، مديران و كارشناسان روابط عمومي‌ها از خود سوال كنند كه چه بايد كرد؟
1- بايد مردم را فهميد. بايد مردمداري را ترويج كنيم و دوست داشتن مردم و ارزش گذاشتن به مردم را بياموزيم.
2- خدمتگزار واقعي مردم باشيم. نگوييد، بلكه نشان دهيد كه طرفدار مردم هستيد و تلاش كنيد مردم برنده شوند، زيرا متاسفانه ساليان سال است كه همواره مردم بازنده بوده‌اند. روابط عمومي مردمدار طرف مردم است و از اين طريق است كه سازمان هم در مسير درست مي‌افتد و تنها نمي‌ماند.
3- تبليغات را فراموش كنيد با مردم روراست باشيد و شفاف و درست اطلاع‌رساني كنيد. شفافيت قانون اخلاقي روابط عمومي‌هاست.
4- در واقع روز روابط عمومي روز مردم است. روز تكريم ارباب رجوع، روز مردمداري است و بايد از تمامي كاركنان مردمدار قدرداني كرد. 
در پايان به مولانا جلال‌الدين اقتدا مي‌كنيم كه مي‌گويد: 
جو به‌كاري بر نيايد گندمي
مردمي جو، مردمي جو، مردمي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون