• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3292 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير

بورس پالس مذاكرات را گرفت

گروه اقتصادي| در حالي كه شمارش معكوس براي اعلام توافق هسته‌اي در وين آغاز شده، بورس تهران بيش از دو درصد رشد كرد. شاخص كل بازار سرمايه با افزايش 1548 واحدي كه در نتيجه ايجاد تقاضا در اكثر گروه‌ها ايجاد شد، ديروز 1548 واحد صعود كرد و روي 69 هزار و 194 واحد ايستاد. اوراق تسهيلات مسكن ديروز كم‌طرفدارترين گروه بازار بود. اين درحالي بود كه صنايع سيماني، غذايي و لاستيكي روندي متعادل را پشت سر گذاشتند و با رونق نسبي همراه بودند.

بانكي‌ها، بيمه‌اي‌ها، رايانه، صنايع شيميايي، دارويي‌ها، خودرويي‌ها و فلزات پرطرفدارترين گروه‌هاي بازار ديروز بودند و بيشترين تاثير را در رشد بازار ايفا كردند. «تاپيكو»، « اخابر»، « پارسان»، «شبندر»، «حكشتي»، «وبملت» و «وغدير» بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص داشتند. بررسي ميداني «اعتماد» از كارگزاري‌هاي پايتخت نشان مي‌دهد كه بسياري از كساني كه در سال‌ها و ماه‌هاي اخير از سرمايه‌گذاري در بورس زيان كرده‌اند دوباره وارد بازار شده‌اند و بورس را محل مناسبي براي كسب سود و جبران زيان سال‌هاي گذشته خود مي‌دانند. همچنين برخي سرمايه‌گذاران در بازارهاي ارز، طلا‌و سكه هم در حال وارد كردن نقدينگي در بازار سرمايه هستند. در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد شاخص بتواند با اعلام توافق هسته‌اي به راحتي تا 90 هزار واحد صعود كند. برخي تحليلگران بازار سرمايه معتقدند كه اگر نتيجه مذاكرات مثبت شود رشد بازار ادامه خواهد‌داشت. اما سهامداران نبايد درگير هيجان بازار شوند و بهتر است به دنبال سهم‌هايي باشند كه p/e پايين دارند يا به سودهايي كه اعلام كرده‌اند، رسيده‌اند. به نظر اين دسته از كارشناسان پس از توافق، 60 روز هم براي بررسي كنگره امريكا و مجلس شوراي اسلامي، ‌زمان لازم است، به همين علت اصلي‌ترين شرط خريد، دوري از هيجان است.

فعالان بازار سهام به افرادي كه مي‌خواهند در بازار خريد كنند توصيه مي‌كنند، به سراغ سهم‌هايي بروند كه سود واقعي دارند و بررسي سابقه مجامع اين نمادها نشان مي‌دهد كه در سال‌هاي گذشته سود پيش‌بيني‌شده خود را محقق كرده‌اند و بيشتر آن را بين سهامداران توزيع كرده‌اند. اكنون اكثر بازار بر موج خريد بانكي و خودرويي سوار هستند، اما بايد توجه‌ كرد كه خريد براي نوسان‌گيري در اكثر سهم‌هاي گروه خودرويي و بانكي امكان‌پذير نيست و اين گروه‌ها در بلندمدت سوددهي دارند.

به عقيده تحليلگران تكنيكال، در حال حاضر اكثريت قريب به اتفاق سهم‌ها در نقطه مقاومت تايم‌فريم روزانه هستند و به قيمت هدف خود نزديك شدند، اما در تايم فريم هفتگي هنوز براي رشد قيمت جا دارند زيرا هنوز الگوهاي تكنيكال آنها تكميل نشده و براي رشد توافق هنوز جا دارند. البته در شرايط كنوني بهتر است مقاومت سهام براي استراتژي خريد ملاك قرار بگيرد. اين در حالي است كه پيش‌بيني مي‌شود پس از توافق احتمالي، ‌بازار حدود 10 درصد عرضه گسترده داشته باشد و حقوقي‌هاي بازار نيز دستور فروش را در برنامه داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون