• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3292 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير

عدد نوشت

بدهي دولت به پيمانكاران

دبير انجمن شركت‌هاي راهسازي با اشاره به بدهي پنج‌هزار ميليارد توماني دولت به پيمانكاران، گفت: از آبان سال گذشته تاكنون ريالي به شركت‌هاي راهسازي داده نشده است. علي آزاد با انتقاد از اينكه از آبان سال گذشته تاكنون، ريالي از مطالبات پيمانكاران از دولت پرداخت نشده است، گفت: شب عيد سال گذشته را پيمانكاران و كارمندان آنها بدون دريافت مطالبات خود گذراندند و پولي به آنها پرداخت نشد. وي با اشاره به بدهي پنج هزار ميليارد توماني دولت به پيمانكاران، افزود: امروز دوشنبه هم به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور آمديم تا با رييس اين سازمان صحبت كنيم اما موفق به ملاقات با وي نشديم در حالي كه مشكلات ما از مدت‌ها پيش به گوش مسوولان رسيده است.

 

افزايش واردات ايران

اوپك با اشاره به واردات ۸۹۳ ميليارد دلاري اعضاي اين سازمان در سال ۲۰۱۴ اعلام كرد واردات كالا و خدمات به ايران در اين سال رشد ۱۹ درصدي داشته و به 1/55 ميليارد دلار رسيده است. سازمان كشورهاي صادركننده نفت خام در بولتن آماري سالانه خود از واردات 893 ميليارد دلاري كشورهاي عضو اين سازمان در سال 2014 خبر داده است. واردات 12 عضو اوپك كه در سال 2013 بالغ بر 878 ميليارد دلار بوده اين رقم در سال 2014 با رشد 2 درصدي مواجه شده و به 893 ميليارد دلار رسيده است. ميزان صادرات نفت اوپك در سال 2014 نيز 964 ميليارد دلار اعلام شده كه بدين‌ترتيب با كم كردن رقم واردات، تنها 71 ميليارد دلار از درآمد نفتي اوپك باقي مانده است. بر اساس اين گزارش واردات ايران در سال 2014 با رشد قابل توجه 19 درصدي نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به 1/55 ميليارد دلار رسيده است.

 

واگذاري پهنه‌هاي معدني كشور

مديركل دفتر امور اكتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تاكنون به تعداد ۱۰۰ پهنه اكتشافي در كل كشور تعريف شده و۶۰ درصد اين تعداد واگذار شده كه در حال انجام مراحل عمليات اكتشاف شناسايي و پي‌جويي هستند. اسدالله كشاورز افزود: بجز تجديد پهنه‌هايي كه براي براي اول يا دوم متقاضي يا برنده نداشته‌اند؛ فراخوان تمامي پهنه‌هاي معدني به اتمام رسيده است. طي سه ماهه منتهي به خرداد ماه امسال به تعداد 171 فقره پروانه اكتشاف معدني به همراه 108 فقره گواهي كشف معدني در سراسر كشور صادر شده است. طي سال گذشته در مجموع يك هزار و 20 فقره پروانه اكتشاف معدني به همراه 896 فقره گواهي كشف معدني با ميزان ذخيره يك ميليارد و 843 ميليون و 117 هزارتن در تمامي استان‌هاي كشور براي متقاضيان معدنكار صادر شده است.

 

ارزش صادرات فرش

آمار گمرك از ميزان واردات مواد نساجي و مصنوعات آن نشان مي‌دهد كه طي سه ماه نخست سال جاري واردات فرش و كف‌پوش‌هاي خارجي به لحاظ وزني به نصف كاهش يافته و اين درحالي‌ است كه صادرات اين محصول نيز با كاهش 15 درصدي نسبت به سال گذشته مواجه شده است. در بهار امسال 10 هزار و 500 تن فرش ايراني صادر شده‌ كه نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش 15 درصدي (معادل كمتر از 2000 تن) را تجربه كرده‌ است. به اين ترتيب ارزش صادرات بهاره فرش ايراني بيش از 117 ميليون دلار بوده كه در مقايسه با صادرات بهار سال گذشته نزديك به 9 ميليون دلار كمتر شده‌ است. اما ارزش ريالي صادرات فرش ايراني در اين مدت به بيش از 336 ميليارد تومان رسيده كه نزديك به 13 ميليارد تومان بيشتر از صادرات فرش در سه ماه نخست سال گذشته بوده است. اين آمار نشان مي‌دهد كه واردات فرش در اين مدت نيز معادل 172 تن بوده‌ است كه نسبت به همين فصل در سال قبل، كاهش 50 درصدي را در واردات اين كالا، نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون