• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3292 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير

چارسوق

افغان‌ها مدير بازار زعفران ايران مي‌شوند!

نگاهي به بازار زعفران و صادرات بيش از 37 تني آن در بهار امسال نشان مي‌دهد كه كشور‌هايي مانند عربستان، مشتري واقعي اين محصول و كشور‌هايي مانند امارات، اسپانيا و افغانستان صادر‌كننده «زعفران ايران» به نام خود هستند. به گفته عضو شوراي ملي زعفران اگر به اين هشدار توجه نشود، تاريخ زعفران اسپانيا براي ايران تكرار خواهد شد و افغان‌ها مديريت بازار زعفران در دنيا (بيش از 90 درصد آن محصول ايراني است) را از آن خود مي‌كنند. طي سه‌ماهه نخست امسال 37 هزار و 14 كيلوگرم زعفران در بسته‌بندي‌هاي مختلف به ارزش بالغ بر 54 ميليون و 931 هزار و 118 دلار به 38 كشور مختلف صادر شده است كه در صادرات زعفران در بسته‌بندي‌هاي 10 تا 30 گرمي با ارز‌آوري 25 ميليون و 500 هزار دلار با كاهش حدود 19 درصدي از نظر وزني و ارزشي مواجه شده‌ايم. در صادرات زعفران با بسته‌بندي‌هاي بيشتر از 30 گرم ما ارز‌آوري بالغ بر 25 ميليون و 900 هزار دلاري، افزايش 90‌درصدي از نظر وزني و 127 درصدي از نظر ارزشي داشته‌ايم. البته كمترين صادرات زعفران در بسته‌بندي‌هاي كمتر از 10 گرم بوده كه ارزش آن به سه ميليون و 500 هزار دلار مي‌رسد. اين وضعيت در بازار زعفران نشان مي‌دهد كه عمده صادرات اين محصول به صورت فله‌اي صادر شده و ديگر كشور‌ها مانند اسپانيا، امارات و حتي افغانستان از اين فرصت نهايت بهره را برده‌اند و زعفران ايران را با نام و برند خود به كشور‌هاي ديگر صادر كرده‌اند.

 

افزايش 900 دلاري هر كيلو زعفران

علي حسيني، عضو شوراي ملي زعفران نيز در اين خصوص معتقد است كه دلالان در دو ماه اخير با بالا بردن قيمت زعفران در بازار داخلي و جهاني باعث شدند اين محصول كمتر در بازار بين‌المللي خريد و فروش شود، چرا كه قيمت زعفران از كيلويي 1600 دلار به بيش از 2500 دلار رسيده است و اين تنها سودهاي يك‌شبه دلالان را در پي دارد. وي افزود: از سوي ديگر تقلب در بازار زعفران در حال افزايش است و برخي زعفران ايراني را به صورت 50‌- 50 با ساقه‌هاي رنگ‌شده زعفران مخلوط مي‌كنند و به اعتبار و كيفيت زعفران ايراني ضربه مي‌زنند.

 

افغان‌ها هم با زعفران ايران يك‌شبه پولدار مي‌شوند

عضو شوراي ملي زعفران تصريح كرد: برخي تصور مي‌كنند كه صادرات زعفران به هر كشوري مي‌تواند براي ايران ارز‌آوري و منفعت به دنبال داشته باشد، در حالي كه صادرات زعفران به افغانستان كه آن را با بسته‌بندي‌هايي به نام خود به جهانيان صادر مي‌كنند حاصلي جز تهديد زعفران ايراني ندارد. در دو دهه گذشته اسپانيا زعفران را كيلويي 750 دلار توليد و صادر مي‌كرد در حالي كه ايران توانست با توليد و صادرات اين محصول به قيمت 300 دلار مديريت زعفران دنيا را در اختيار بگيرد و اگر حالا مسوولان و دست‌اندركاران بازار زعفران تدبيري نينديشند و راهكاري براي جلوگيري از دلالي و تقلب در بازار زعفران به كار نبندند، تاريخ زعفران اسپانيا براي ايران تكرار مي‌شود و طولي نمي‌كشد كه افغان‌ها صاحب زعفران ايراني مي‌شوند. بررسي‌ مشتريان زعفران ايراني بيانگر اين است كه عربستان بزرگ‌ترين مشتري و مصرف‌كننده واقعي زعفران است، چرا كه طي سه‌ماهه نخست امسال حدود پنج ميليون دلار زعفران ايراني را خريداري كرده كه عمده آن در بسته‌بندي‌هاي كمتر از 30 گرم و براي مصرف در بازار داخلي خود بوده است. جالب‌تر اينكه تايوان و جمهوري چك با خريداري 250 و 300 گرم زعفران در سه‌ماهه نخست امسال كمترين بها را براي اين محصول در بازار جهاني پرداخته‌اند و كشور‌هايي مانند ژاپن، پاكستان، اردن، هند، موريس و غيره هر كدام با واردات حدود يك كيلوگرم زعفران در انتهاي ليست صادراتي زعفران ايراني قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون