• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3292 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير

روزهاي اركسترال تهران

اعتماد| شنبه كه بيايد، اركستر سازهاي ملي ايران روي صحنه مي‌رود. اين يعني آنكه «تهران» حالا سه اركستر دارد. اين به تنهايي خبر خوبي است، بي‌آنكه چندان به اين نكته توجه كنيم كه اين اركسترها در چه كيفيتي قرار دارند و چه صدايي مي‌دهند. در دولت قبل، در كنار تمام اتفاقات بدي كه رخ داد و در كنار همه مشكلاتي كه وجود داشت، موسيقي روزهاي بدي مي‌گذراند و تعطيلي اركسترها، يكي از مهم‌ترين آنها. دولت يازدهم اما كه آمد، رييس‌جمهورش از همان ابتدا، از موسيقي گفت و از تعطيلي اركستر سمفونيك تهران و همچنين اركستر موسيقي ملي، به عنوان مشكلي بزرگ ياد كرد و از همان ابتدا وعده داد كه اين اركسترها بازگشايي خواهند شد. حالا با وجود آنكه، انتقادات در حوزه موسيقي در همين دولت بسيار است و نمونه‌اش هم لغو كنسرت‌هاي متعدد؛ اما نمي‌توان از اين مساله گذشت كه بازگشايي و احياي اين اركسترها بدون شك اتفاق موثري است و بايد اميدوار بود كه اينها به فعاليت‌هاي‌شان ادامه دهند.

اركستر سازهاي ملي ايران

بيست و هفتم تيرماه نخستين كنسرت اركستر سازهاي ملي ايران است. «اسماعيل تهراني» -آهنگساز و نوازنده سنتور و از شاگردان «توماس كريستيان داويد»، رهبري اين اركستر را به عهده دارد. قرار است قطعات قديمي از موزيسين‌هاي نامدار ايراني اجرا شود. نكته مهم در اين اجرا، حضور حميد متبسم است كه قرار است «ونوشه‌»اش در اين اركستر نواخته شود و از آن مهم‌تر خودش به عنوان سوليست سه‌تار در اين اجرا حضور داشته باشد. «تهراني» مي‌گويد: ‌«راه‌اندازي اين اركستر با اين هدف انجام شد كه در صورت امكان فعاليت‌هايش تداوم داشته باشد. ما خودمان را براي برگزاري كنسرت آماده مي‌كنيم تا به بهترين شكل قطعات را اجرا كنيم. من اعتقاد دارم ماهيت موسيقايي ما به وسيله اين اركستر مي‌تواند معنا پيدا كند. براي همين من و نوازندگان تمام تلاش خود را انجام مي‌دهيم تا اين اتفاق به بهترين شكل ممكن رخ دهد و «اركستر سازهاي ايراني» شناسنامه موسيقي ايران شود.» در اين اركستر قرار است، قطعاتي به اجرا درآيد كه رنگ و بوي محلي داشته باشد و لهجه‌هاي مختلف موسيقي ايران اجرا شود. اين اركستر اما هنوز كنسرت خود را برگزار نكرده با حاشيه‌هايي همراه شد. براي مثال از «محمد معتمدي» در كنار «وحيد تاج» به عنوان خواننده اين اركستر نام برده شدند كه البته معتمدي اين مساله را تكذيب كرد و در گفت‌وگو با «موسيقي ما» اشاره كرد: «به نظر مي‌رسد تصميم براي تشكيل اين اركستر، عجولانه بوده است. البته هر اندازه كه تعداد اركسترهاي كشور افزايش پيدا كند، خوب است و طبيعتا من نيز بسيار از اين ماجرا خوشحال خواهم شد؛ اما اگر قرار است ساختماني ساخته شود ابتدا نياز به پي‌ريزي و اسكلت‌بندي دارد؛ به اصطلاح بايد ابتدا اسكلت ساختمان با تمام قدرت پي‌ريزي شود تا بعد از آن، نماي ساختمان شكل گيرد؛ متاسفم بگويم كه به نظر مي‌رسد در اين اركستر تنها به نماي ظاهري آن توجه شده است. » حالا اما «حسين عليشاپور» به عنوان خواننده جاي «محمد معتمدي» را مي‌‌گيرد.

اركستر موسيقي ملي

اركستر موسيقي ملي با رهبري «فرهاد فخرالديني» هم مرداد ماه كنسرت مي‌دهد. اين اركستر با حرف و حديث و حاشيه‌هاي بسيار كارش را شروع كرد. اصلا قرار نبود اركستري با نام‌ « اركستر ملي» وجود داشته باشد، علي رهبري گفت كه «اركستر سمفونيك ملي» را راه‌اندازي خواهد كرد. اتفاقي كه با واكنش «فرهاد فخرالديني» همراه شد. حالا اما اركستر ملي كار خودش را شروع كرده و دو كنسرت نيز اجرا كرده است. حالا هم برنامه بعدي‌شان آماده است. در اين كنسرت، «حميدرضا نوربخش» و «رشيد وطن‌دوست» قطعات را اجرا خواهند كرد. قرار است «رشيد وطن‌دوست» در اين اجرا قطعاتي چون «وطنيمده» از ساخته‌هاي سليمان علي عسگراف و با شعري از فضولي، «منيم عزيز شهر» با معناي شهر عزيز من، كه آهنگسازي‌اش را «توفيق قلي‌اف» انجام داده است، «آختاريپ تاپديم سني» به معني گشتم تا تو را پيدا كنم، از ساخته‌هاي اوزف حاجي بك اف و «قرنفيل» از ساخته‌هاي واصف آدي گوزل اف را اجرا ‌كند و «حميدرضا نوربخش» نيز تعدادي از كارهاي قديمي كه آقاي فخرالديني براي اركستر تنظيم كرده را به اجرا درخواهد آورد. نكته مهم ديگر اما حضور استاد « محمد اسماعيلي» و همچنين «سعيد ثابت» به عنوان سوليست است. فخرالديني در اين باره مي‌گويد: «چارمضراب سنتوري را براي اركستر نوشته‌ام كه ملودي آن، كار آقاي پايور است و سنتورش به عهده آقاي سعيد ثابت است و تنبكش را آقاي اسماعيلي مي‌نوازد. اين كار جديد است و براي نخستين بار اجرا خواهد شد. قطعه بعدي كه آماده اجراست «به ياد جواني» نام دارد و ويولن با اركستر است كه پس از اين اجرا، در برنامه بعد به اجرا در خواهد آمد. همه قطعات جديد را با هم اجرا نخواهيم كرد. قطعه ديگري را كه باز هم خودم آماده كردم «سوئيت آوازي» با اشعار ملاصدراست كه شامل پنج تابلو از اشعار ملاصدراي شيرازي است.» او همچنين به اين مساله اشاره دارد كه: «در گذشته در اركستر موسيقي ملي سازهاي ايراني در كنار سازهاي غربي قرار مي‌گرفتند؛ اما در اين دوره من مي‌خواهم تا از نوازندگان سازهاي ايراني به عنوان سوليست استفاده كنم تا از اين طريق، شنونده تمركز بيشتري روي سازها داشته باشد. همان‌طور كه مي‌دانيد، در نخستين برنامه اركستر، آقاي «كيوان ساكت» به عنوان سوليست تار حضور داشتند و ما در برنامه‌هاي آتي از حضور نوازندگاني چون آقاي سعيد ثابت و همچنين استاد محمد اسماعيلي بهره خواهيم گرفت. اصلا يكي از اهداف اين اركستر، اين است كه با تكنيك‌هاي جهاني موسيقي، موسيقي اصيل‌مان را ارايه دهد.»

اركستر سمفونيك تهران

اركستر سمفونيك تهران هم مشغول برگزاري كنسرتي است كه قرار است «داليبور كارواي» - نوازنده چيره‌دست ويولن- در آن به اجراي برنامه بپردازد. او مقيم شهر وين است و در طول عمر هنري خود برنده مسابقات مختلف جهاني در نوازندگي ويولن شده است. همچنين رسيتال ويولن«داليبور كارواي» به همراه پيانوي «بهنام ابوالقاسم» هم از شب‌گذشته به مدت سه شب اجرا مي‌شود، همچنين كارواي به عنوان سوليست ويولن در روزهاي 24 و 25 تير ماه اركستر سمفونيك تهران را به رهبري «علي رهبري» در تالار وحدت همراهي مي‌كند. در اين اجرا اركستر سمفونيك كنسرتو ويولن برامس و سمفوني ايتاليايي اثر مندلسون را اجرا مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون