• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5551 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۸ مرداد

جايزه اول گزارش‌نويسي براي «اعتماد»

نيره خادمي، خبرنگار روزنامه «اعتماد» براي گزارش «زنان نمكي» رتبه برگزيده بيست و يكمين جشنواره ملي رسانه‌هاي ايران را از آن خود كرد

گروه اجتماعي

مراسم اختتاميه بيست و يكمين دوره جشنواره ملي رسانه‌هاي ايران، ديروز و همزمان با روز خبرنگار و با حضور رييس‌جمهور برگزار شد و در اين مراسم آثار 35 خبرنگار، گرافيست و طراح، عكاس و طنزپرداز از رسانه‌هاي مكتوب و الكترونيك سراسر كشور كه آثارشان در بخش‌هاي مختلف به مرحله داوري نهايي راه يافته بود، برگزيده يا تقدير شد در حالي كه طبق اعلام دبير جشنواره، آثار برگزيده و تقدير شده از بين 6800 اثر ارسالي از 752 رسانه سراسري و استاني انتخاب شده بود . در اين دوره از جشنواره ملي رسانه‌هاي ايران كه بعد از وقفه 10 ساله برگزار شد، رتبه برگزيده «گزارش» در بخش سراسري به روزنامه «اعتماد» تعلق گرفت و نيره خادمي، خبرنگار روزنامه «اعتماد» بابت گزارش «زنان نمكي» رتبه برگزيده را از آن خود كرد. اين گزارش روايت فعاليت روزانه تعدادي از زنان ساكن در روستاي «سر آقا سيد» از توابع شهرستان كوهرنگ در استان چهار محال و بختياري است كه با پاي پياده، مسافت طولاني را از چشمه‌هاي نمك واقع در زمين‌هايي كه در تملك ايشان است، طي مي‌كنند و بعد از برداشت نمك، آن را در محلي جمع مي‌كنند و بعد از تبخير آب، نمك به جا مانده را به ابتدايي‌ترين شكل مي‌فروشند. گزارش «زنان نمكي» در حالي رتبه برگزيده بيست و يكمين دوره جشنواره ملي رسانه‌هاي ايران را از آن خود كرد كه ساير گزارش‌هاي راه يافته به داوري نهايي در بخش سراسري، گزارشي از مريم رضاخواه با عنوان «٢٩٠٠ روز اسارت در برزخ سومالي» (روزنامه شهروند) گزارشي از سيامك صديقي با عنوان «اينجا كودكان خواب تويوتا مي‌بينند» (روزنامه شرق) گزارشي از زينب رجايي با عنوان «سلاخ‌خانه شماره 32» (خبرگزاري مهر) گزارشي از محمد مطلق با عنوان «وصيت سردار موني؛ مي‌خواهم در ايران بميرم» (روزنامه ايران) بود كه در اين دوره از جشنواره، گزارش روزنامه شرق و خبرگزاري مهر مورد تقدير قرار گرفتند.

در بخش استاني رشته گزارش هم، گزارش محسن عباسپور از فصلنامه جامعه نگاري مردم مدار با عنوان «اين گزارش را بيست سال ديگر بخوانيد» مورد تقدير قرار گرفت.

مصاحبه: در بخش سراسري، گفت‌وگوي مرتضي سيمياري از پايگاه خبري مشرق با عنوان «من، ‌عباس عبدي يك برانداز نيستم» به عنوان اثر برگزيده و گفت‌وگوي ميلاد حسيني از مجله آگاهي نو با عنوان «گفت‌وگو با محمود دولت‌آبادي درباره ادبيات، سياست و روشنفكري» شايسته تقدير شناخته شدند. در بخش استاني، گفت‌وگوي فرشيد باغشمال آذر از ماهنامه صبح تبريز با عنوان «اميرخيزي قرباني توطئه سكوت» به عنوان اثر برگزيده و گفت‌وگوي عليرضا صلواتي و مهري فروغي از مجله راه نامه با عنوان «شاكي خصوصي‌شان رييس‌جمهور امريكا بود» شايسته تقدير شناخته شد.

يادداشت و مقاله: در بخش سراسري، اثر سيدعلي سيدان از ماهنامه سوره با عنوان «بلوا در حباب» به عنوان اثر برگزيده و اثر محمدرضا زائري از ماهنامه خيمه با عنوان «پسرِ پسرِ پسرِ پسرم» شايسته تقدير شناخته شدند.

تيتر: در بخش سراسري، محمد حسين علي اكبري از روزنامه جام جم با تيتر «وام‌هاي دور از خانه» رتبه برگزيده را دريافت كرد و عابدين نورالديني فرد از روزنامه وطن امروز با تيتر «تركيب تجزيه» شايسته تقدير شناخته شد. در سطح استاني، رتبه برگزيده به فرنگيس صفري از مجله ميلكان با تيتر «من مي‌روم تو بمان» رسيد .

نقد مصلحانه: در اين بخش، مريم نظام‌دوست از مجله سه نقطه با اثر «پياده شدن اجباري در ايستگاه امام خميني» رتبه برگزيده را دريافت كرد.

تبيين و روشنگري اخبار جعلي: در اين بخش، عاطفه جعفري از روزنامه فرهيختگان با اثر «بي بي سي راوي هغيغط» رتبه برگزيده را دريافت كرد و اثر زينب مرزوقي از خبرگزاري ايسنا با عنوان «ماجراي مسموميت از اضطراب و توهم تا كم‌كار» شايسته تقدير شناخته شد.

خبرنگار تحقيقي: در اين بخش رتبه برگزيده به علي يعقوبي اعظم از خبرگزاري فارس با اثر «اختلاس ناكام ۵۰ هزار ميلياردي در جنوب تهران» رسيد و اثر حامد هاديان از خبرگزاري ايسنا با عنوان «گزارش ميداني به مناسبت چهلمين روز حوادث تلخ زاهدان؛ زاهدان در غبار پنهانكاري» شايسته تقدير شناخته شد ضمن آنكه جايزه ويژه هيات داوران بابت حمايت از خبرنگاري تحقيقي به روزنامه فرهيختگان تعلق گرفت.

گزارش تصويري: در بخش سراسري، اثر فاطمه عابديني از آژانس عكس سو با عنوان «دختر خط‌شكني كه مربي دختران شهرش شد» رتبه برگزيده را دريافت كرد و در بخش استاني، اثر بهمن زارعي از خبرگزاري ايرنا با عنوان «بيمارستان حيوانات» شايسته تقدير شناخته شد .

تك عكس: در بخش استاني، اثر احمد حسني از خبرگزاري مهر با عنوان «آتش‌سوزي مهيب در انبار لوازم خانگي مشهد»‌ شايسته تقدير شناخته شد .

گرافيك (صفحه‌آرايي): در بخش سراسري، اثر حميدرضا قدسي از مجله سه نقطه با عنوان «استقلال» رتبه برگزيده را دريافت كرد و در سطح استاني، رتبه برگزيده به اثر احسان رضايي از روزنامه شهرآرا با عنوان «عيدگاه» رسيد .

گرافيك (طرح): در بخش سراسري، بهرام غروي منجيلي از روزنامه همشهري با اثر «قطعي اينترنت فقط در حوزه‌هاي كنكور» شايسته تقدير شناخته شد .

گرافيك (اينفوگرافيك): در بخش استاني، پژواك بهرامي از مجله سيماي شهر با اثر «بحران فرونشست در اصفهان» شايسته تقدير شناخته شد .

طنز: در بخش سراسري، ابراهيم افشار از مجله سه نقطه با اثر «آميگو، آميگو مگر يتيم گير آوردي؟ »‌ رتبه برگزيده را دريافت كرد و ناصر جوادي بگلر از روزنامه ايران با اثر «ميانكاله بيسائو!» شايسته تقدير شناخته شد .

خبر: در بخش سراسري، رتبه برگزيده به مهدي مشكيني از خبرگزاري تسنيم با اثر « موساد 6 افسر اطلاعاتي‌اش را به اتهام ارتباط با ايران كشت » رسيد و محمد بلبلي از روزنامه همشهري با اثر « نامه عجيب زنان يك روستاي كشور عليه شوهران‌شان به يك مقام دولتي» شايسته تقدير شناخته شد .

چندرسانه‌اي (انيميشن و موشن): در بخش سراسري، اميرحسين قلي‌زاده از خبرگزاري تسنيم با اثر « روز نكبت؛ بازخواني ۷۵ سال آوارگي ملت فلسطين» رتبه برگزيده را دريافت كرد .

چندرسانه‌اي (ويديو): در بخش سراسري، زينب كريمي از خبرگزاري برنا با اثر « آن شب كه سيل باريد» رتبه برگزيده را دريافت كرد و اسماعيل منفرد از روزنامه شرق با اثر « كارگران كوچك » شايسته تقدير شناخته شد . در بخش استاني هم رتبه برگزيده به حسين بيات از روزنامه شهر آرا با اثر « راندن در  مسير سوگ‌هاي ناتمام » رسيد .

چندرسانه‌اي (صوت): محمد رضايتي از روزنامه فرهيختگان با اثر «راديو مضمون » شايسته تقدير شناخته شد .

همچنين جايزه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با عنوان «ترويج سبك زندگي عفيفانه» به روزنامه همشهري تعلق گرفت و به پاس پژوهش محوري در خبرگزاري ايرنا از اين رسانه نيز تقدير شد.

در جشنواره بيست و يكم رسانه‌هاي ايران همچنين از خانواده‌هاي مرحوم حجت‌الاسلام سيدمحمود دعايي (سرپرست موسسه اطلاعات) و مرحوم عماد افروغ (نويسنده و جامعه‌شناس) قدرداني شد و احمد توكلي، روزنامه‌نگار پيشكسوت هم مورد تقدير قرار گرفت .

 

رييسي‌: از هيچ خبرنگار و رسانه‌اي شكايت نكردم

طبق گزارش خبرگزاري‌ها، در اين مراسم همچنين ابراهيم رييسي با تاكيد بر استقبال دولت از نقدهاي منصفانه، رسانه‌هاي روشنگر را زبان گوياي دولت برشمرد و تصريح كرد: «بنده از اولين روز شروع به‌كار اين دولت همه پرونده‌هاي شكايات صورت گرفته از سوي دستگاه اجرايي را مختومه كرده و تا به امروز به‌رغم همه هجمه‌ها و تخريب‌ها عليه دولت، از هيچ خبرنگار و رسانه‌اي شكايت نكرده‌ام. معتقدم نقد رسانه نعمت است . ما بايد رسانه‌ها را نعمت بدانيم نه تهديد و اينها كمك به كشور هستند و بايد با همين ديد به آنها نگاه شود.» رييسي گفت: از افتخارهاي نظام اسلامي آزادي قلم و بيان است. آزادي بيان و قلم را تضمين كرده‌ايم و اين به بركت خون شهداست. آزادي‌هاي مشروع در كشور تضمين شده است. در ايران حقوق افراد محفوظ است و با حفظ همه اين حقوق بايد به آزادي افتخار كرد، بايد به آزادي مطبوعات افتخار كنيم. ما تضمين اين آزادي را از جمله وظايف خود مي‌دانيم. ما در دولت و همه كساني كه قلم به دست دارند بايد در دل مردم ايجاد اميد كنيم و بدانيم اين كار در جهت منفعت ملي و راهبرد جمهوري اسلامي حركت كرده است.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون