• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5564 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲ شهريور

حريف تازه‌نفس مسابقه فضايي وارد مي‌شود

فتح نيمه تاريك ماه توسط هند

اعتماد| كاوشگر «چندرايان-۳» متعلق به هند روز چهارشنبه با موفقيت در نزديكي قطب جنوب كره ماه فرود آمد. اعلام اين خبر از سوي سازمان تحقيقات فضايي هند به اين معنا است كه پرجمعيت‌ترين كشور جهان اكنون به جمع كشورهايي پيوسته است كه قابليت انجام ماموريت‌هاي فضايي دارند. به گزارش يورونيوز، نارندرا مودي، نخست‌وزير هند دقايقي پس از فرود اين كاوشگر روي سطح كره ماه از «روزي تاريخي» براي كشورش سخن گفت. دانشمندان بر اين باور هستند كه قطب جنوب كره ماه (نيمه تاريك ماه) داراي منابعي حياتي از جمله يخ و عناصر ارزشمند است.  در همين رابطه هند چهارمين كشوري است كه موفق مي‌شود فضاپيما و كاوشگر خود را روي كره ماه بنشاند. اين در حالي است كه تلاش دانشمندان هندي براي نشاندن كاوشگر متعلق به اين كشور روي كره ماه چهار سال پيش شكست خورده بود. در واقع پيش از اين در سال ۲۰۱۹، سري دوم ماموريت ماه هند، چندرايان-۲ به فضا پرتاب شد اما نتوانست به فرود مورد نظر روي سطح ماه دست يابد. گفتني است، جي مدهاوان نير رييس سابق ايسرو پيش از اين گفته بود كه برنامه كاوش ويكرام حدود ۱۴ روز در منطقه قطبي جنوب ماه به طول مي‌انجامد و ماه‌نورد پراگيان، اطلاعات مربوط به مواد معدني موجود در آنجا را جمع‌آوري مي‌كند، منابع آبي و همچنين هليوم۳ و ... از مواردي هستند كه به دنبال شناسايي آن خواهد بود. همچنين رييس سابق ايسرو جزييات عمليات فرود چندرايان-۳ را چنين شرح مي‌دهد: عمليات فرود شامل ابتدا كاهش سرعت فضاپيما از ۱.۶ كيلومتر بر ثانيه به چند صد متر در ثانيه و سپس ثبات آن در ارتفاع كم، گرفتن عكس از سطح ماه و شناسايي نقطه‌اي است كه مي‌تواند به‌طور ايمن فرود بيايد. در اين منطقه صخره‌ها و دهانه‌ها و دره‌هاي زيادي وجود دارد، بنابراين بايد واقعا نقطه‌اي را انتخاب كرد كه فرود در آن با امنيت كامل انجام شود و اين عمليات در آخرين دقيقه انجام خواهد گرفت و اين مهم‌ترين رويداد در مورد ماموريت است. پس از شناسايي نقطه فرود، رانشگرها دوباره به آرامي فضاپيما را به سطح ماه مي‌آورند. پس از فرود در آنجا، ابزارهاي كاوش رها مي‌شوند.


سبقت هند از روسيه
خبر فرود موفقيت‌آميز كاوشگر هندي در نيمه تاريك ماه يك جنبه نمادين نيز دارد. زيرا اين خبر در حالي اعلام شد كه ناندرا مودي و ولادمير پوتين هر دو روز گذشته در دومين نشست بريكس سخنراني كرده و مواضع خود را در قبال نظام بين‌المللي مشخص كرده بودند. با اين حال در شرايطي كه چند روز قبل فضاپيماي لونا-۲۵ روسيه هنگام تلاش براي فرود در همان منطقه سقوط كرد، كاوشگر هندی توانست با موفقيت نيمه تاريك و مهم ماه را فتح كند. 
در همين راستا برخي از تحليلگران معتقدند شايد اعلام خبر رسمي بركناري فرمانده نيروي هوا و فضاي روسيه به موضوع عقب افتادن روس‌ها از هندي‌ها ربط داشته باشد. البته هر چند كه پيش از اين نيز خبرهايي مبني بر بركناري ژنرال سرگئي سوروويكين منتشر شده بود، اما خبرگزاري دولتي ريا نووستي روز گذشته اين موضوع را به صورت رسمي اعلام كرد. لازم به ذكر است كه سرگئي سوروويكين كه به ژنرال آرماگدون نيز معروف بوده پس از شورش گروه واگنر و اتهاماتي كه در خصوص همكاري با اين گروه متوجه وي بود تقريبا در حبس خانگي به سر مي‌برد. حتي چند ماه قبل نيز او به عنوان فرمانده عمليات ارتش روسيه در جنگ اوكراين نيز از سمت خود بركنار شده بود. به همين دليل برخي از ناظران معتقدند سبقت معنادار هندي‌ها از روسيه در مسابقه فضايي و تلاقي آن با اعلام رسمي خبر بركناري ژنرال آرماگدون، يك جنبه نمادين و مهم دارد.


هزينه اقتصادي هند براي فرود به ماه
از جمله مسائل مهم ديگري كه در خصوص موفقيت هند براي فرود كاوشگر به ماه وجود دارد اين است كه هندي‌ها چگونه توانسته‌اند هزينه برنامه فضايي خود را تا اين حد پايين نگه دارند. طبق گزارشي كه بي‌بي‌سي منتشر كرده، هزينه اين ماموريت در حدود 75 ميليون دلار بوده؛ رقمي كه نيمي از هزينه 200 ميليون دلاري فضاپيماي لونا-25 روسيه است كه روز يكشنبه گذشته سقوط كرد. همچنين شواهد نشان مي‌دهد كه ماموريت‌هاي قبلي فضايي هند نيز در ماه و مريخ با هزينه‌هاي بسيار كمتري نسبت به ساير رقبا انجام شده است. در اين رابطه پروفسور اندرو كوتس، دانشمند فضايي بريتانيا، در توضيح اينكه چرا ماموريت هند در مريخ كمتر از همتاي امريكايي خود هزينه دارد، به بي‌بي‌سي گفت كه هند بار سفينه Mangalyaan را به 15 كيلوگرم محدود كرده كه باعث كم‌هزينه شدن اين ماموريت موفقيت‌آميز شده است. علاوه بر اين يكي از كارشناسان ارشد ايسرو نيز توضيح داده كه هند قادر است باز هم هزينه‌هاي مرتبط با برنامه فضايي خود را پايين‌تر بياورد زيرا اين كشور در حال احداث سامانه فضايي جديد در ايالت جنوبي تاميل ناندو است كه به واسطه امكانات و نحوه طراحي آن موقعيت ايده‌آلي براي كاهش هزينه‌هاي برنامه‌هاي فضايي هند در آينده فراهم مي‌سازد.


   خبرگزاري دولتي روسيه اعلام كرد فرمانده هوا و فضاي اين كشور بركنار شده است
   روز يكشنبه فضاپيماي روسي در همان منطقه سقوط كرده بود
   برآوردها نشان مي‌دهد هند با هزينه 75 ميليون دلار توانسته نيمه تاريك ماه را فتح كند
   هند چهارمين كشوري است كه موفق مي‌شود فضاپيما و كاوشگر خود را روي كره ماه بنشاند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون