• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5598 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۸ مهر

پيامدهاي‌عمليات توفان الاقصي

محسن رشيد

۱- اولين بازنده اين حادثه در كوتاه‌ترين زمان، دموكرات‌هاي امريكا هستند و به نظر مي‌رسد كه از هم‌اكنون بازنده انتخاب پيش‌ رو بوده و‌ ناچار خواهند شد، كاخ سفيد را به نفع جمهوري‌خواهان ترك كنند. به همين جهت به نظر مي‌رسد زمان مناسبي است براي طرف‌هاي درگير تا بتوانند بيشترين امتيازات را از بايدن بگيرند.
۲- به نظر مي‌رسد دوئل بسيار حساسي اتفاق افتاده كه يك‌ سوي آن ايران و فلسطين و سوي ديگر صحنه اسراييل و نظام حاكم بر جهان فعلي روي ‌در روي شده‌اند. جبهه سومي هم وجود دارد كه در برابر وضعيت پيش ‌آمده متحير است. 
۳- بي‌ترديد تجهيزات به كار گرفته شده توسط حماس، تاكتيك‌هاي نظامي‌شان، جنگ‌هاي سايبري، نحوه سازماندهي، فرماندهي و حتي مقاومت و ايستادگي‌شان، همگي به پاي ايران نوشته مي‌شود. به عبارتي ديگر موفقيت‌هاي نظامي حماس در اين نبرد به حساب ايران گذاشته خواهد شد. هر چند كه تثبيت اين وضعيت به نام ايران بدون در نظر گرفتن سرنوشت اين نبرد نخواهد بود.
۴- ترديدي نيست كه واكنش اسراييل به ‌شدت بي‌رحمانه خواهد بود و مقاومت فلسطيني‌ها در برابر حملات بسيار سنگين اسراييلي‌ها قابل پيش‌بيني نيست. اما از طرفي ديگر، پيش‌بيني واكنش اسراييل توسط حماس بايد قطعي فرض شود.    يقينا حماس تدابيري را انديشيده كه بتواند اسراييل زخم خورده را ناچار به‌ عقب‌نشيني كند. منتها ميزان موفقيت حماس، براي اجراي تدابير از پيش طراحي شده قابل پيش‌بيني نيست.
۵- علي‌القاعده سرنوشت اين جنگ، مانند تمامي جنگ‌هاي اخير، نظامي نخواهد بود و سرنوشت سياسي هم در ميدان نبرد رقم نمي‌خورد، بلكه مراودات پشت‌پرده هستند كه بعدا به آتش‌بس يا مسائلي شبيه به آن منجر مي‌شوند و مهم‌ترين عامل سياسي پشت حماس، كسي جز ايران نيست. 
۶- اگر بازي‌خوردگان طرح ابراهيم را حيرت‌زدگان شاخص بدانيم... 

 براي خروج از بحران به وجود آمده، چاره‌اي جز باز كردن فضاي مناسب براي گفت‌وگو با دو طرف صحنه ندارند.
۷- به نظر مي‌رسد عربستان يكي از بازندگان شاخص بازي تا اين لحظه است؛ بن‌سلمان كه تا قبل از اين جنگ، در صحنه سياست مانور چشمگيري داشت، يكي از مقهوران وضعيت فعلي است. او كه خود را بازي‌گردان صحنه سياست منطقه مي‌ديد و حس مي‌كرد ايران را به دنبال سياست‌هاي خود كشانده، حال احساس مي‌كند كه رودست بزرگي از ايران خورده است.
وي در حال حاضر با وضعيت دوگانه‌اي سر مي‌كند؛ از سويي حس مي‌كند به رسميت شناختن موقعيت سياسي ايران در فلسطين، مغاير شؤونات ذهني‌شان است، اما از سوي ديگر نمي‌تواند عنصر موثرتري از ايران در كلوني ايران - فلسطين ببيند كه البته عربستان سعودي به موقعيت ايران در اين بحران تن نخواهد داد و سعي مي‌كند تا مستقيما با فلسطيني‌ها گفت‌وگو كند.
مدير پيشين مركز مطالعات و تحقيقات جنگ

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون