• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5598 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۸ مهر

علل حمله حماس به اسراييل

مهرداد احمدی شیخانی

قطعا هر تحليلي نياز به اطلاعات دارد و اطلاعات ما از حمله حماس به اسراييل بسيار ناقص است اما در اين حمله گويي همه پدافندهاي زميني، دريايي و هوايي اسراييل تعطيل بودند. اين تعطيلي نمي‌تواند فقط به دليل مرخصي رفتن نيروها در عيد كيپور باشد چراكه آن وقت بايد پرسيد آيا مخوف‌ترين نيروي اطلاعاتي جهان (موساد) هم چندين ماه مرخصي كامل بوده؟ در قسمت سوم، به جنبه ديگر اين ماجرا مي‌پردازم.
1- به مرور و تا قرن شانزدهم، ناوگان دريايي اسپانيا بر تجارت دريايي جهان سلطه كامل يافت. با كامل شدن اين سلطه مزاحمت‌هاي ناوگان بريتانيا هم آغاز شد تا نهايتا با جنگ ترافالگار تعارض اين دو با پيروزي بريتانيا و سلطه اين كشور بر راه‌هاي دريايي به پايان رسيد. دليل اين جنگ‌ها آن بود كه هر دو كشور معتقد بودند كسي كه راه‌هاي تجارت دريايي را كنترل كند جهان را كنترل مي‌كند.
2- سلطه بي ‌چون و چراي بريتانيا بر راه‌هاي دريايي با حفر كانال سوئز بيشتر هم شد ولي جنگ جهاني دوم اين سلطه را از بريتانيا به امريكا منتقل كرد و با ساخت كانال پاناما حلقه راه‌هاي دريايي و تسلط بر تجارت جهاني توسط امريكا كامل شد.
3- با سرآوردن چين به عنوان رقيب اقتصادي امريكا، يك موضوع براي اين اقتصاد نوظهور اهميت حياتي يافت و آن اينكه نمي‌توان اقتصاد رو به رشد داشت ولي راه‌هاي تجارت بين‌المللي در اختيار رقيب تو باشد. براي همين، چين و پروژه همزمان و بسيار حياتي براي اقتصاد خود را كليد زد.
4- دو پروژه چين اين بود، ساخت جزاير مصنوعي در درياي چين تا با گسترش مرزهاي دريايي خود، كنترل راه‌هايي دريايي شرق دور را در دست بگيرد. دوم ساخت راه‌آهن جاده ابريشم كه ارتباط مستقيم با طرف‌های اروپايي را از اين طريق ميسر كند.
5- پروژه اول با حضور سنگين ناوگان امريكا در درياي چين به شدت محدود شد و راه‌آهن جاده ابريشم كه قرار بود از طريق روسيه، اوكراين، لهستان به اروپا برسد، با افتادن روسيه در تله جنگ اوكراين كه قرار است با تلاش غرب، هيچ وقت به پايان نرسد، به بن‌بست خورد. 

6- پس از چين، هند هم تصميم گرفت كريدور خود را از مسير عربستان، اردن، اسراييل بسازد و پيمان صلح ابراهيم مي‌توانست اين پروژه را تسهيل كند اما جنگ حماس و اسراييل، همچون جنگ اوكراين، اين مسير را هم در بن‌بست قرار داد.
7- براي تجارت و اقتصاد موفق، مهم‌ترين فاكتور، امنيت و سلاح و نيز امنيت راه‌هاي تجاري است كه با جنگ روسيه و اوكراين و همچنين حماس و اسراييل، امنيت راه‌هاي تجاري اختصاصي براي دو كشور چين و هند با نزديك به 35 درصد جمعيت جهان، در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است.
8- بدين‌ترتيب دو جنگ روسيه - اوكراين و حماس - اسراييل، همچنان فرصت مستقل شدن دو اقتصاد ميليارد نفري چين و هند و خروج اين دو كشور را از زير سلطه غرب تا زماني نامعلوم، به بايگاني برده است. 
از اين رو شايد بتوان چرايي حمله حماس و غيبت عجيب ارتش و نيروهاي اطلاعاتي اسراييل را فهميد. در هر صورت، چه كارتل‌هاي اسلحه و چه سلطه بر تجارت جهاني، آنچه از حمله حماس به اسراييل حاصل مي‌شود، ضرر هنگفت كشورهاي منطقه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون