• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3301 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ مرداد

روحانی خطاب به امریکا: خانه‌تکانی کنید

قادریم سایر مسائل را هم پای میز مذاکره حل کنیم

گروه سياسي| كاروان تدبير و اميد در بيستمين سفر استاني خود به مقصد سنندج رسيد. كردستاني‌ها به ميزباني دولتمردي آمدند كه تنها چند روز از موفقيت تيم مذاكره‌كننده منتخب وي در صحنه بين‌المللي مي‌گذرد. روحاني در جمعيت مملو از كردستاني‌ها حاضر شد تا از يك رمز پيروزي نام ببرد. وحدت و همدلي، كليدواژه‌ سخنان رييس دولت مي‌شود. كليدواژه‌اي كه زير سايه آن مي‌توان به ديگر اهداف دولت يازدهم دست يا‌فت. ديروز همه كردستان؛ اين سرزمين دلاورخيز گوش شنواي حسن روحاني شدند، آن هم در روزي كه روحاني در وصف پيروزي‌هاي هسته‌اي گفت: «مردم ما بعد از ۱۲ سال مقاومت و ايستادگي در ميدان منطق و در ميدان مذاكره توانستند عظمت ملت ايران را به رخ جهانيان بكشند. ديپلمات‌هاي كشورمان، فرزندان رشيد و قهرمان شما در برابر شش كشور بزرگ و قدرتمند جهاني به پيروزي تاريخي دست يافته‌اند. وقتي همه قدرت‌ها مي‌گفتند ايران نبايد انرژي هسته‌اي داشته باشد، شما ملت با مقاومت و ايستادگي‌تان جهان را در برابر ايران تسليم كرديد. از انرژي هسته‌اي مهم‌تر، انرژي ملت بزرگ ايران است». روحاني از ملت ايران گفت و از قهرماني‌ها و ايستادگي‌ها. اعمالي كه منتج به اين نتيجه شدند كه امروز قدرت بزرگ جهاني يعني امريكا اعتراف مي‌كند كه ايران تسليم‌ناپذير است. روحاني از فضاي جديد پس از توافق هم گفت. از اميدواري‌هايي كه براي شكوفايي اقتصادي از دريچه همين نگاه نو به جهان دارد. نگاهي نو كه مي‌تواند ريلي براي دستيابي به اهداف دولت يازدهم بسازد. از آنجا كه حسن روحاني مي‌گويد: «در فضاي جديد به وجود آمده بيش از گذشته به وحدت، اتحاد و يكپارچگي نياز داريم، نبايد وقت خود را سر برخي جزييات تلف كنيم و امروز بايد كشور را با شتاب بيشتر به پيش ببريم»، مي‌توان گذري زد به تكرار سخنان وي؛ سخناني كه روحاني هميشه از عهدي ياد مي‌كند كه با مردم بسته است. عهدي كه از ذهن هر كس بيرون رود، در ذهن رييس دولت يازدهم حك شده است. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري گزيده سخنان حجت‌الاسلام حسن روحاني به اين شرح است:

 

‌ رييس‌جمهور ايران با تمام جديت مسائل كردستان عزيز را دنبال خواهد كرد. آن همه استقبال پرشور شما امروز در خيابان‌هاي سنندج نمونه‌اي از پيوند مبارك ميان مردم كردستان و دولت يازدهم بود. به تمام مردان، زنان و جوانان كردستان قهرمان درود مي‌فرستيم.

امروز روز پيروزي ملت ايران در برابر فشار و تهديد جهاني است. مردم ما بعد از ۱۲ سال مقاومت و ايستادگي در ميدان منطق و در ميدان مذاكره توانستند عظمت ملت ايران را به رخ جهانيان بكشند. ديپلمات‌هاي كشورمان، فرزندان رشيد و قهرمان شما در برابر شش كشور بزرگ و قدرتمند جهاني به پيروزي تاريخي دست يافته‌اند. وقتي همه قدرت‌ها مي‌گفتند ايران نبايد انرژي هسته‌اي داشته باشد، شما ملت با مقاومت و ايستادگي‌تان جهان را دربرابر ايران تسليم كرديد. از انرژي هسته‌اي مهم‌تر، انرژي ملت بزرگ ايران است. شما ملت با قهرماني‌تان، با انرژي بي‌پايان‌تان و با ايستادگي‌تان توانستيد كاري كنيد كه امروز قدرت بزرگ جهاني يعني امريكا اعتراف مي‌كند كه ايران تسليم‌ناپذير است.

اينكه وزير خارجه امريكا در مجلس سناي كشورش به صراحت مي‌گويد: «ايرانيان را تهديد نكنيد»، به معناي آن است كه ملت شجاع و قهرمان ايران در تمام مصاف‌ها از روز اول تا امروز همواره با اتكال به خداوند در برابر دشمنان و رقيبان پيروز بوده است.

‌ آنچه ما به دست آورديم نصرت خداوند بود، ايستادگي مردم باايمان بود، انسجام و وحدت در ميان تمام ملت ايران بود. ملت ايران فرقي بين شيعه و سني نمي‌گذارد، شيعه و سني برادر و متحد يكديگر هستند، ما پيرو قرآني هستيم كه به ما گفته است «انما المومنون اخوه» ما برادر و برابريم. اگر كسي مي‌خواهد بين شيعه و سني فرقي بگذارد خطا كرده است، اگر كسي مي‌خواهد بين كرد، فارس، ترك، بلوچ و عرب فرقي بگذارد، اشتباه كرده است.

‌ ما همه يك ملت و دست واحد در برابر همه دشمنان‌ ايران هستيم. ايران سرزمين همه ما است و كردستان به عنوان چشم اين سرزمين. كردستان ديده‌بان ايران بوده و هست، پس چشم بصير و بيناي ملت ايران است. شما امروز مي‌بينيد با همت، ايستادگي و مقاومت شما به حول و قوه الهي، ايران امن‌ترين و باثبات‌ترين كشور در تمام منطقه است. مي‌بينيد ملت ايران نه‌تنها از كردستانش حفاظت مي‌كند بلكه از بغداد و اربيل هم حفاظت مي‌كند. اگر دولت ايران اگر نظام جمهوري اسلامي ايران و اگر دلاوران ايران نبودند امروز اربيل و بغداد به دست تروريست‌ها سقوط كرده بود اما ملت ايران پشتيبان همه ملت‌هاي مظلوم است.

ما همان‌طور كه از سنندج دفاع مي‌كنيم از «دهوك و اربيل و سليمانه» و حتي تمام منطقه و هر سرزميني كه بخواهد مورد تجاوز قرار گيرد و مظلومان دفاع خواهد كرد. ما به حول و قوه الهي منطقه‌مان را، عراق را و تمام اين منطقه را از تروريست‌ها با وحدت و انسجام پاك خواهيم كرد.

‌ ما ملت بزرگي هستيم و نشان داديم مي‌توانيم پيچيده‌ترين و مهم‌ترين مساله سياسي جهان يعني موضوع هسته‌اي را پاي ميز مذاكره حل‌و‌فصل كنيم، بنابراين ما قادريم ساير مسائل را هم در اين منطقه و جهان پاي ميز مذاكره و منطق حل و فصل كنيم.

‌ ما امروز در جايگاهي قرار گرفته‌ايم كه به همه دنيا گفتيم با فشار و تهديد و تحريم نمي‌توانيد ملت ايران را تسليم كنيد بنابراين جهان در برابر خواست و ايستادگي ملت با عظمت ايران يك‌بار ديگر در وين سر تعظيم فرود آورد. ما در ادامه راه نيز به خاطر وحدت ملت‌مان، به خاطر هدايت رهبر معظم انقلاب‌ به‌خوبي پيش خواهيم رفت. البته طرف مقابل متاسفانه در سرزمين خود مشكلات فراوان دارد و به خاطر آن مشكلات داخلي گاهي در بيان حرف‌ها دچار لغزش‌ها و خطاهاي نابجا مي‌شود. من به مسوولان دولت امريكا، به سياسيون دولت امريكا مي‌گويم تصميم بگيريد در اتاق سياسي‌تان خانه‌تكاني كنيد آن ميزي كه از آن حرف مي‌زنيد پايه‌هايش درهم‌شكسته است.

همه جهانيان بدانند در برابر ملت بزرگ ايران و حرف حقش يك راه بيشتر وجود ندارد و آن راه احترام، تكريم، تواضع و فروتني است و ما ان‌شاءالله به مسير خود ادامه خواهيم داد تا همه زنجيره‌هاي تحريم را بگسليم، تا همه ظلم‌ها را از سر ملت‌ برداريم، تا شرايطي را فراهم كنيم كه مردم ما از تمام حقوق حقه خود در سطح منطقه و سطح جهان به بهترين وجه استفاده كنند. ما شرايطي را به وجود خواهيم آورد كه مسير توسعه، آباداني و پيشرفت براي سراسر ايران و كردستان عزيز فراهم شود.

ما به حول و قوه الهي بعد از اين دوران باز هم اقتصاد مقاومتي را ادامه خواهيم داد. ما شرايطي را فراهم نخواهيم كرد كه ايران سرزمين واردات كالاهاي بيگانه باشد. ما كاري خواهيم كرد كه ايران با همت، با ايستادگي و انسجام شما مردم، سرزمين توليد و صادرات انواع كالاها براي منطقه و جهان باشد.

در فضاي جديد بعد از توافق بايد با وحدت و همدلي بيشتر، روند شكوفايي اقتصادي و توسعه همه‌جانبه و پايدار كشور را با شتاب طي كنيم.

ملت ايران به دنبال فناوري هسته‌اي براي ساخت سلاح نبوده و نيست و اساسا اگر كسي بخواهد سلاح هسته‌اي بسازد، نظارت‌هاي بيشتر آژانس بين‌المللي اتمي را نمي‌پذيرد. لذا ادعاهاي دشمنان در اين خصوص حرف باطل و بيهوده‌اي است.

امروز قدرت‌هاي بزرگ ادعا مي‌كنند كه در جريان مذاكرات موفق شده‌اند ساخت سلاح هسته‌اي در ايران را به تاخير بيندازند. لذا اگر آنها با اين توهمات تصور مي‌كنند در اين مذاكرات چنين موفقيتي به دست آورده‌اند، همان بهتر كه در اين توهم باقي بمانند.

امروز براي همه صاحبنظران و ملت‌هاي جهان روشن است كه ملت ايران به دلايل اخلاقي، ديني و فتواي رهبر معظم انقلاب به دنبال سلاح هسته‌اي نبوده و نيست.

استراتژي نظامي ايران كه در قانون اساسي و قانون عادي نيز بر آن تاكيد شده يك استراتژي دفاعي و بازدارنده است و اساسا ما به دنبال فتح سرزمين نيستيم بلكه انقلاب ما به دنبال فتح قلوب و ايجاد فضاي صميميت و برادري در ميان ملت‌هاي منطقه و جهان است.

در فضاي جديد به وجود آمده بيش از گذشته به وحدت، اتحاد و يكپارچگي نياز داريم، نبايد وقت خود را سر برخي جزييات تلف كنيم و امروز بايد كشور را با شتاب بيشتر به پيش ببريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون