• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5680 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۶ دي

گزارشی از اثر بومرنگی دخالت غرب در خاورمیانه

بازندگان رويارويي با تهران

حملات ايالات متحده و بريتانيا به مواضع انصار‌الله و همزماني‌اش با گمانه‌زني‌ها در باب پلن احتمالي غرب جهت اعمال تحريم‌ها عليه ايران نه تنها بازيگران خاورميانه، بلكه بازارهاي انرژي را لرزاند

تنش‌ها ميان ايران و غرب بعد از حمله 7 اكتبر حماس به اسراييل به شكل چشم‌گيري افزايش يافته است.در حالي كه حزب‌الله، حملات مرزي‌اش به سرزمين‌هاي اشغالي را افزايش داده، انصار‌الله به عنوان بخشي از محور مقاومت فارغ از حملات اخير، به دنبال اقدامي متقابل است. به همين دليل گروهي از ناظران مدعي‌اند كه احتمال وقوع درگيري تمام عيار در يكي از شكننده‌ترين و استراتژيك‌ترين بخش‌هاي جهان، ناظران امنيتي و بازارهاي انرژي را به وحشت انداخته است.

رويكرد محتاطانه «پادشاهي»

كاميل لونز، يكي از اعضاي مهمان در شوراي روابط خارجي اروپا، با اشاره به حملات اخير به اهداف و پايگاه‌هاي انصار‌الله مدعي شد: در شرايط كنوني ممكن است اندكي آرامش بازگردد، اما حملاتي شديدتر در راه است، چراكه انصار‌الله انگيزه‌اش براي هدف قرار دادن كشتي‌هاي اسراييلي يا كشتي‌هايي به مقصد سرزمين‌هاي اشغالي را از دست نداده‌ است.ناظران ضمن اشاره به تشديد بحران در درياي سرخ از توقيف نفتكش امريكايي توسط ارتش ايران مي‌گويند؛ نفتكشي كه به ادعاي آنها نفت خام عراق به مقصد تركيه را بارگيري كرده بود و هنگام عبور از تنگه هرمز متوقف شد. تحليلگران با اشاره به توقيف اين نفتكش كه در قالب واكنش تهران به اقدامات يكجانبه واشنگتن توجيه مي‌شود، مدعي‌اند كه همين گزاره در كنار ساير مولفه‌ها زمينه‌ساز تصاعد بحران در گذرگاه انرژي خواهد شد. درياي سرخ تنها نقطه‌اي نيست كه نيروهاي امريكايي و اروپايي و متحدان‌شان روياروي ايران و متحدانش قرار گرفته‌اند.به ادعاي رسانه‌هاي غربي، ماه نوامبر، جنگنده‌هاي اف-15 ايالات متحده به يك انبار تسليحات در شرق سوريه حمله كردند؛ حمله ای‌كه به ادعاي واشنگتن پاسخ به حملات محور مقاومت عليه مواضع و پايگاه‌هاي امريكا در عراق و سوريه بود.همزمان جنگ اسراييل با حماس پس از ترور يكي از فرماندهان اين گروه در بيروت وارد فار تازه‌اي شده است. حزب‌الله نيز متعهد شد كه واكنشي سريع نشان دهد. از همين رو تنش‌ها در امتداد مرز لبنان و سرزمين‌هاي اشغالي افزايش يافته است.كريستين كخ، مدير مركز تحقيقات خليج فارس مستقر در عربستان سعودي، مدعي است كه همه اين وقايع خاورميانه را به محيطي بي‌ثبات تبديل كرده و نگراني بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي را برانگيخته است.

هراس رياض از واكنش متحدان تهران

به ادعاي اين تحليلگر: «امروز منافع بسياري از بازيگران در خطر است.پادشاهي عربستان و ديگر كشورهاي منطقه به‌ شدت نگران تشديد تنش‌ها هستند.» به ادعاي پوليتيكو، در حالي كه تلاش‌هاي برنامه‌ريزي شده براي عادي‌سازي روابط بين سعودي‌ها و اسراييل در پي حمله 7 اكتبر شكست خورد، رياض پس از يك دهه درگيري خشونت‌آميز، سياست كاهش تنش با انصار‌الله را پيش مي‌برد و همزمان به دنبال يك نزديكي بي‌سابقه با ايران بوده و هست. توبياس بورك، كارشناس امنيت خاورميانه فعال در موسسه مطالعاتي لندن مدعي است: «عربستان سعودي يك هدف دارد و آن جلوگيري از تبديل شدن اين جنگ به يك جنگ منطقه‌اي است. اين كشور طي چند سال گذشته تلاش كرده تا مداخله‌‌اش در جنگ يمن را با تكيه بر اهرم مذاكره حل كند، از همين رو امروز انصار‌الله و رياض به شكلي منطقي در آستانه توافق قرار دارند.» به ادعاي او، ائتلاف غربي به جاي تسكين، به منبع نگراني براي كشورهاي خليج فارس تبديل شده است. مارك كيميت، ژنرال بازنشسته امريكايي نيز مدعي است: «عربستان سعودي و امارات از اين ائتلاف خارج مي‌مانند، زيرا نمي‌خواهند انصار‌الله بسان گذشته با موشك‌هاي كروز مواضع‌شان را هدف قرار دهد.»

هزينه سنگين تحريم ايران

درياي سرخ واقع در تقاطع اروپا و آسيا؛ گذرگاهي حياتي براي انرژي و تجارت بين‌المللي قلمداد مي‌شود. بر اساس داده‌هاي منتشر شده موسسه IfW Kiel آلمان تجارت جهاني از نوامبر تا دسامبر 1.3 درصد كاهش يافته است.به گفته مديران اين موسسه حجم كانتينرها در درياي سرخ نيز كم شده و در حال حاضر تقريبا 70 درصد كمتر از حد معمول است. ماه دسامبر، اين گزاره باعث شد كه هزينه‌هاي حمل و نقل و زمان حمل و نقل افزايش يابد.براساس گزارش‌ها، حدود 12 درصد نفت و 8 درصد گاز جهان به‌طور معمول از طريق آبراه و همچنين صدها كشتي باري جريان دارد. قيمت نفت در پي اين حملات بيش از 2.5 درصد افزايش يافت و نگراني‌هاي بازار را در مورد تاثير درگيري گسترده‌تر بر عرضه نفت از منطقه، به ويژه كشتي‌هايي كه طلاي سياه را از طريق تنگه هرمز حمل كرده و خليج فارس را به اقيانوس هند و جهان متصل مي‌كند، افزايش داده است. گروهي از تحليلگران مدعي‌اند كه همه ‌چيز در آينده منوط به واكنش انصار‌الله و رويكرد ايران است. به ادعاي آنها اينكه تنش‌ها در تنگه هرمز نيز افزايش يابد، بعيد نيست.اما سيمون تاگلياپيترا، كارشناس انرژي فعال در انديشكده بروگل بروكسل، هشدار داد كه رويارويي فزاينده با ايران و اجراي سخت‌تر تحريم‌ها بر صادرات نفت اين كشور پيامدهاي سختي دارد.به ادعايش غرب چشمان خود را بر فروش نفت ايران به چين در پي جنگ اوكراين بسته است، گزاره‌اي كه بخشي از فشارها بر بازارهاي جهاني انرژي را كاهش داده است. از منظر اين كارشناس هرگونه ماجراجويي در برابر تهران «مي‌تواند زمينه‌ساز افزايش چشمگير قيمت‌هاي جهاني نفت شود، تورم را بالاتر برده و تلاش‌هاي بانك‌هاي مركزي براي تحت كنترل درآوردن آن را پيچيده‌تر كند.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون