• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5680 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۶ دي

ديوان بين‌المللي دادگستري و هولوكاست در غزه

امين انصاري

امروزه جهان در وضعيت بي‌سابقه‌اي قرار دارد، زيرا براي اولين‌بار جهان در تاريخ بشريت، اجراي جنايت موسوم به «نسل‌كشي» - بر اساس تعريف قانوني آن‌كه توسط قوانين بين‌المللي و دادگاه‌هاي سابق نورنبرگ تعيين شده است- را با چشمان خود در اتفاقات غزه مشاهده مي‌كند. اين نسل‌كشي به صورت زنده در مقابل چشم تمام جهان و با جزييات رخ مي‌دهد كه ثابت مي‌كند همان‌طور كه كنوانسيون پيشگيري و مجازات جنايت نسل‌كشي 1948 به وضوح نشان مي‌دهد «قصد براي تخريب فيزيكي يك گروه ملي، قومي، نژادي يا مذهبي» وجود دارد. امروز بشريت از اين ظلم بزرگ به ستوه آمده و فرياد آزادي‌خواهي بر سر جلادان كودك‌كش بلند شده و جهانيان شاهد اقدام شجاعانه دولت آفريقاي جنوبي عليه رژيم صهيونيستي نزد ديوان بين‌المللي دادگستري است.كشوري كه مردم بومي آن براي قرن‌ها قرباني نسل‌كشي بودند، آنچه بسيار شبيه به آن چيزي است كه توسط صهيونيسم و حاميان انگليسي و امريكايي‌اش از دهه 1920 تاكنون بر مردم فلسطين تحميل شده است. رژيم آپارتايد در آفريقاي جنوبي   به واسطه رفتار بسيار وحشيانه و غيرانساني‌اش عليه مردم اين سرزمين توسط دولت‌هاي ايالات متحده (رونالد ريگان) و بريتانيا (مارگارت تاچر) به چالش كشيده شد. در آن بازه زماني سازمان‌هايي مانند كنگره ملي آفريقا (معادل حماس) و شاخه مسلح آن (معادل گردان‌هاي عزالدين قسام) نيز به عنوان تروريست معرفي شدند. حالا تاريخ در حال تكرار است.
دادگاه كيفري بين‌المللي دوگانگي‌ها و تضادهايي در رفتار دارد. از يك طرف اين دادگاه تقريبا از سال 2009 در حال «تحقيق» در مورد جنايات عليه بشريت در فلسطين بوده است و به‌رغم اينكه دادستان فعلي پرونده‌اي را از سلف خود به ارث برده است كه در آن نشان مي‌دهد عناصري براي آغاز محاكمه نسل‌كشي عليه رژيم صهيونيستي وجود دارد، اما توجهي به آن نكرده و سال‌ها بعد همچنان به «تحقيقات» ادامه مي‌دهد. از طرفي ديگر تحقيقات عليه روسيه به دليل ادعاي «جنايات جنگي» در اوكراين آغاز و فقط در مدت 6 ماه نتايج خارق‌العاده‌اي اعلام و عليه پوتين حكم دستگيري صادر كرد. چه تصادف مباركي براي غربي‌ها - درست زماني كه رييس‌جمهور روسيه براي شركت در اجلاس سران بريكس -كه مهم‌ترين رويداد بين‌المللي سال 2023 و مهم‌ترين رويداد براي دولت آفريقاي جنوبي است- دادگاه كيفري بين‌المللي به دولت آفريقاي جنوبي هشدار داد كه اگر پوتين هنگام ورود به ژوهانسبورگ «دستگير» نشود، بايد با «عواقب» آن روبه‌رو شويد.
اكنون شكايت از رژيم صهيونيستي در دادگاه لاهه بدون شك پيامدهاي جدي براي صهيونيسم و به همان اندازه براي امريكا -كه مغز متفكر هولوكاست در غزه است- خواهد داشت. اين مساله قطعا ضربه سختي به ايالات متحده وارد خواهد ساخت، زيرا آفريقاي جنوبي حاضر نشد ابزار سياست خارجي همان كشوري باشد كه از رژيم خونبار آپارتايد دفاع كرد، آفريقاي جنوبي ميراث تاريخي قهرمانانه‌اي به همراه خود دارد كه توسط قهرمان مبارزه با نژادپرستي و استعمار- نلسون ماندلا- رهبري مي‌شود و صداي آفريقاي جنوبي در دادگاه بين‌المللي، صداي كشورهاي جنوب جهاني و همه آزادي‌خواهان جهان است.
اگر صهيونيست توسط دادگاه در برابر جهانيان محكوم شود، گرچه اين تصميم را ناديده خواهد گرفت، اما براي او و حاميانش بالاخص دولت امريكا عواقب پيچيده‌اي خواهد داشت. با اين حال، اگر دادگاه از تمام حيله‌هاي حقوقي خود استفاده كند و موفق شود از محكوميت صهيونيسم خودداري كند، تنها مي‌تواند صهيونيسم را از محكوميت رسمي نجات دهد، اما به دليل محكوميت بين‌المللي اين بازيگر توسط كشور و ملت‌ها، نجات تل‌آويو غيرممكن است. البته در اين صورت نيز عواقب آن براي اين بازيگر و متحدانش به همان اندازه مشكل‌ساز خواهد بود، از جمله عواقب اين است كه براي نجات صهيونيسم يكي از مهم‌ترين سازمان‌هاي بين‌المللي كه ابزار قوي غرب براي حمله به دشمنان بود از ميان مي‌رود؛ به عبارت بهتر اعتبار آن در سطح بين‌المللي از بين مي‌رود و از طرفي نقاب از چهره دروغين مدعيان حقوق بشر مي‌افتد و حقيقت خود را به جهانيان نشان مي‌دهد.
اما ملت‌هاي جهان پيش از آنكه منتظر اعلام و تصميم «دادگاه‌هاي بين‌المللي» باشند؛ شاهد فروپاشي و تضعيف صهيونيسم و پيروزي اجتناب‌ناپذير برادران فلسطيني هستند، عقب‌نشيني صهيونيسم از غزه؛ ترس اين بازيگر از حزب‌الله و آسيب‌هايي كه رهبران فعلي صهيونيسم به پروژه شيطاني تئودور هرتزل و ديويد بن گوريون وارد كرده،  نشان‌دهنده فروپاشي صهيونيسم است.
اطمينان نگارنده به نابودي باطل و پيروزي حق، نه به دليل تحليل‌هاي حقوقي-  ژئوپليتيكي سازمان‌هاي بين‌المللي است، بلكه از كلام خداوند است كه فرمود: «جاء الحق و زهق الباطل انّ الباطل كان زهوقا» و فرمود: «و قذف في قلوبهم الرعب يخربون بيوتهم بايديهم و ايدي المومنين» قطعا در همين لحظه مي‌توان مشاهده كرد كه چگونه خداوند «در دل‌هاي‌شان رعب افكنده و خانه‌هاي‌شان را با دست‌هاي خود و مومنان خراب كردند.» در حالي كه «خدا آنها را از جايي كه كمتر انتظارش را داشتند، غافلگير كرد يعني از طريق تونل‌هاي مقاومت در غزه (و قدرت كل مردم براي مقاومت)، توسط مومناني كه در آيه اشاره شده يعني همان افرادي كه حماس، جهاد اسلامي، حزب‌الله و حوثي‌ها و غيره... را تشكيل مي‌دهند، زيرا انسان‌ها شكست مي‌خورند، اما خدا و وعده‌هاي حقيقي او هرگز شكست نمي‌خورد.»
 حقوقدان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون