• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3319 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد

دفاع علي لاريجاني از وزير اقتصاد

اميدوارم طيب‌نيا استيضاح نشود

 

 

گروه سياسي| علي لاريجاني در موضع‌گيري‌هاي خود همچنان همراه دولت است؛ حالا چه بر سر توافق هسته‌اي و چه براي استيضاح وزير اقتصاد. موضع‌گيري‌هاي او در مشهد باز هم به كام هواداران دولت شيرين بود. موضع‌گيري‌هاي هسته‌‌اي‌‌اش قابل پيش‌بيني بودند اما حمايت او از علي طيب‌نيا موضوع جديدي بود كه مي‌تواند كار را براي وزير اقتصاد حسن روحاني قدري آسان‌تر كند؛ وزيري كه دو سال پيش ركورد راي اعتماد را شكسته بود و همين چند روز پيش ركورد كارت زرد را. حالا رييس مجلس در پاسخ به سوالي درباره استيضاح همين وزير، او را از «وزراي زحمتكش كابينه» دانسته تا پيغامي مشخص براي منتقدان او فرستاده باشد. همزمان در تهران هم البته بقيه اعضاي هيات رييسه بيكار ننشسته‌اند. عبدالرضا مصري در گفت‌وگويي به خبرگزاري «ايلنا» خبر داده كه در ارتباط با استيضاح وزراي راه و اقتصاد «محمدحسن ابوترابي‌فرد، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي، در حال تشكيل جلساتي با شركت استيضاح‌كنندگان و وزراي ياد شده هستند.» جلساتي كه به نتيجه رسيدن آن به معناي پايان داستان استيضاح اين دو وزير خواهد بود. علي لاريجاني در بدو ورود به مشهد به خبرنگاران گفته بود: «سوال از وزرا و استيضاح جزو حقوق مجلس است اما قبول دارم كه طيب‌نيا از وزراي خدوم و زحمتكش دولت است.» البته او هم خبر داده كه «مقرر شده با دوستان (نمايندگان معترض و سوال‌كننده) صحبت كرده تا در اين زمينه همكاري بيشتري داشته باشند.»

تلاش براي تغيير شرط سني خبرگان

لاريجاني البته در سخنان خود خبري هم براي اهالي رسانه داشت؛ «به دليل همزماني انتخابات خبرگان و مجلس شوراي اسلامي و تفاوت سن راي‌دهندگان درانتخابات خبرگان 15 سال و مجلس 18سال نيازمند ايجاد هماهنگي در اين خصوص هستيم. تلاش مي‌شود با هماهنگي مجلس خبرگان و در صورت موافقت شرايط سني به 18 سال برسد.» اين موضوع از جمله مواردي است كه در قالب طرح «اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي» در دستور كار نمايندگان قرار دارد؛ طرحي كه بر اساس آن نمايندگان تلاش دارند تا به راهكاري برسند تا همزماني برگزاري دو انتخابات مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي باعث ايجاد ناهماهنگي در حوزه‌هاي انتخابيه نشود. يكي از مهم‌ترين موارد اين طرح به شرايط سني راي‌دهندگان برمي‌گردد كه همچنان در مجلس محل بحث قرار دارد.

پيشنهاد مذاكرات را در اواخر دولت قبل دادند

اما بحث اصلي علي لاريجاني باز هم مثل هميشه مساله هسته‌اي است. مساله‌اي كه او اصرار دارد تا بيان كند كه «يك تصميم استراتژيك از سوي نظام بود.» او حالا در مشهد گفته كه اين تصميم «كه مربوط به اين دولت نبوده بلكه مربوط به انتهاي دولت قبل است زيرا غربي‌ها در اواخر دولت گذشته بارها تقاضاي مذاكره با ايران را داده‌اند.» او البته باز هم مثل دفعات قبل توضيح داده كه «در مسائل كلي هسته‌اي در كشور مسوولان ما با توجه به سياست‌هاي كلان و نظرات رهبري يك تصميم‌گيري دقيق را داشتند.» وي ادامه داد: «قدرت‌هاي دنيا مي‌خواستند خط قرمزي بر روي تكنولوژي هسته‌اي بگذارند اما با ايستادگي رهبري اين تكنولوژي تثبيت شد و نكته مهم اين است كه به اين تحريم حمله و هجوم شد. زيرا در مذاكرا ت آنان احساس نياز كردند و دولت فعلي هم در مذاكرات جدي‌تر شد.» رييس مجلس با بيان اينكه ما در برجام توافقاتي را بين خود و كشورهاي 1+5 در نظر گرفته‌ايم، تاكيد داشته: «اين توافقات به اين معنا نيست كه جمهوري اسلامي و كشورهاي ديگر يك راه را دنبال كنند بلكه ما راه خود را دنبال مي‌كنيم و همواره از مظلومان دفاع خواهيم كرد.» وي افزوده: «ما صدام را يك عنصر ناخلف در كشور عراق مي‌دانستيم اما با رفتن صدام و آمدن امريكا به عراق نيز مخالف بوديم و اين مخالفت ما سال‌ها پس از ورود امريكا به عراق به آنها ثابت شد و سياستمداران جنگ‌طلب امريكايي تازه به اشتباه بزرگ خود پي برده بودند.»

نياز به گفت‌وگو در كشور

اما بخش ديگر سخنان لاريجاني به مسائل داخلي بر مي‌گشت، جايي كه او معتقد است؛ «مسائل زيادي در كشور وجود دارد كه نياز به بحث و گفت‌وگو دارد.» او كه تمركز خود را در اين بخش از سخنانش بر موضوع اقتصاد گذاشته بود، تاكيد كرد: «همفكري يكي از عوامل ايجاد عقلانيت در اقتصاد است. وحدت دروني كشور در اين زمينه بسيار مهم است. بايد در نظر داشت كه در جامعه ايران يك محور ارزشمند به نام رهبري وجود دارد و تمام حركت‌ها بايد در چارچوب اين محور انجام بگيرد، با اين حال اختلاف نظرها اگر ايجاد نزاع نكند و چارچوب‌ها را تغيير ندهد، سازنده نيز خواهد بود.» او كه معتقد است «تا زماني كه اقتصاد قوي نداشته باشيم حركت پيش‌رونده‌اي نداريم» در توضيح همين موضوع گفت: «برخي از اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد ممكن است مقبوليت داشته باشد ولي عقلاني نبوده است. براي پيشبرد اهداف اقتصادي حركت‌هاي نظام بايد اين دو مولفه را توأم با هم داشته باشد. در حوزه اقتصادي بايد حركت‌هاي آرماني در نظر گرفته شود كه با شعارزدگي همسان نيست، به بيان ديگر در اين حوزه فرهنگ عقلاني بايد جايگزين واكنش‌هاي احساسي شود.»

برش

به دليل همزماني انتخابات خبرگان و مجلس شوراي اسلامي و تفاوت سن راي‌دهندگان درانتخابات خبرگان 15 سال و مجلس 18سال نيازمند ايجاد هماهنگي در اين خصوص هستيم. تلاش مي‌شود با هماهنگي مجلس خبرگان و در صورت موافقت شرايط سني به 18 سال برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون