كرهايها در راه ايران
تلاش آخرين صنعتگر آسيايي براي ورود به ايران
گروه اقتصادي |بالاخره كرهايها هم راهي ايران شدند تا سهم خود را از بازار ايران به دست آورند. كرهايها كه زماني ششمين شريك تجاري ايران بودند روابط اقتصادي خود را بعد از تحريم ايران قطع كردند و حالا در تلاش هستند تا با ايجاد فصل جديد همكاري با ايران حضور خود را در ايران قطعي كنند. كرهايها كه زماني با صادرات خودروهاي خود ذايقه ايرانيها را با محصولاتشان تغيير داده بودند به يكباره از ايران رفتند تا جاي آنها به سرعت با چشمباداميهاي آسيايي پر شود. براساس اطلاعاتي كه منابع كرهاي اعلام كردند، در راستاي توسعه مبادلات دوجانبه يك هيات تجاري كره جنوبي به سرپرستي وزير حمل و نقل اين كشور به ايران سفر خواهد كرد و با مقامات ارشد ايراني از جمله وزيران نفت، نيرو و راه ديدار خواهد داشت. ظاهرا شركتهاي كرهاي با ارسال يك هيات بزرگ تجاري بعد از توافق هستهاي در تلاشند تا از فضاي جديد ايجاد شده در بازار ايران بهرهبرداري كنند. طبق اعلام اين منابع وزير حمل و نقل و زيرساخت كره، مقامات بانك واردات صادرات دولتي كره، شركت اكسپرس وي و همچنين سازندگان بخش خصوصي نظير شركت صنعتي دايليم حضور دارند. دوران خوش تبادلات ايران و كره به قبل از سال ٢٠١٠ بازميگردد و بعد از آن تاكنون كره جنوبي با اجراي تحريمهاي غربي عليه ايران خود را در ليست سياه ايران به عنوان شريك تجاري قابل اعتماد قرارداد. كرهايها تا پيش از اين با ثبت سفارشهاي متعدد خود را به تراز ششمين شريك تجاري ايران تبديل كره بودند و بعد از 2010 روابط خود را با ايران قطع كردند. بر اساس برنامهاي كه از سوي هيات كرهاي اعلام شده اين گروه قصد دارند با مقامات ارشد ايراني از جمله وزيران نفت، نيرو و توسعه شهري ملاقات كنند آنها همچنين در نظر دارند براي بحث در مورد پروژههاي بالقوه جلسات جدي با روساي شركتهاي دولتي پتروشيمي و نفتي ترتيب دهند. براساس اين گزارش يك مقام وزارتي كره جنوبي گفت: «نوامبر گذشته طي كنفرانس توسعه شهري و مسكن كه در سئول برگزار شد ايران براي مشاركت با كره جنوبي در حوزههاي مختلف كسب و كار از جمله بنادر، فرودگاه، راهآهن، حمل و نقل و مسكن تمايل نشان داد.»هيات كره جنوبي كه سفر طولاني اقتصادي را براي خود برنامهريزي كرده است قصد دارد طي 9 روز علاوه بر ايران از مالت و الجزاير هم ديدن كند تا در مورد راههاي متعدد مشاركتهاي اقتصادي به گفتوگو بنشيند. كرهايها بعد از توافق اوليه در لوزان رايزنيهاي خود براي حضور در ايران را آغاز كردند و قصد دارند در بخشهاي مختلف ايران از جمله نفت و صنعت و راه و شهرسازي حضور فعالي داشته باشند. حضور فعالي كه از ديد رسانههاي داخلي آنها هم دور نمانده است به گونهاي كه اهميت اين موضوع باعث شده كه روزنامه «هرالد» كره جنوبي در گزارشي مشروح به آن بپردازد و همكاريهاي ايران و كره جنوبي را بيش از هر زمان ديگر مناسب اعلام كند. حتي «كوريا تايمز»، ديگر روزنامه كرهاي نيز با اشاره به تامني 60درصدي نياز كره به نفت از طريق ايران را دليلي ديگر براي گسترش همكاري با ايران بخواند. كرهايها اعلام كردهاند كه با اين راهبرد به بازارهاي منطقه و منابع انرژي دسترسي خواهند داشت از جمله مناطق مورد نظر كرهايها براي سرمايهگذاري ساخت پالايشگاه در «سيراف» واقع در منطقه ويژه انرژي و اقتصادي پارس جنوبي عنوان شده است. كره ميگويد در حال بررسي دهها طرح سرمايهگذاري براي بخشهاي خصوصي و دولتي در ايران است كه ساخت چند پالايشگاه در ايران بخشي از اين برنامهها محسوب ميشود. گزارش گمرك كره جنوبي نشان ميدهد كه كره جنوبي، پنجمين واردكننده بزرگ نفت جهان، در ماه مارس ٢٠١٥ در مجموع ٥٧٠ هزار و ٣٣٨ تن نفت خام معادل روزانه ١٣٤ هزار و ٨٥٧ بشكه، از ايران وارد كرده است. با همه اين شرايط اما سياست محافظهكارانه كرهجنوبي در مقابل همكاري با ايران موجب شد تا چند هفته پيش وليالله افخمي، رييس سازمان توسعه تجارت ايران به گلايه از كرهاي بپردازد و ضمن اعلام اولتيماتوم به شركتهاي كرهاي به آنها بگويد: «توليد را مشترك نكنيد، تعرفه دوبرابر ميشود.»وي با انتقاد از سياست محافظهكارانه كره در ارتباط با ايران، گفته است: «در چند سال اخير سياستهاي تجاري كره جنوبي باعث شد روابط دو كشور به پايينترين سطح خود برسد و اين كشور جايگاه خود را در بازار ايران از دست بدهد. كشورهاي اروپايي اگرچه ما را تحريم كردند اما به دليل ويژگيهاي غيرقابل انكار اقتصادي ايران، از تعامل با ما چشمپوشي نكردند و با ايران وارد معامله شدند به طوري كه بيشترين هياتهاي تجاري از اروپا به كشور ما وارد شدند، همچنين در زمان تحريمها كشورهاي ديگري مانند چين جايگاه خود را در بازار ايران باز كرده اما در اين ميان جايگاه كشور كره جنوبي كمرنگتر شده است.»افخمي يادآور شده بود: «در زمان تحريم برخي كشورها ارتباط خود با ايران را حفظ كردند، چين در تمام اين مدت با ما همكاري كرده و شريك اول تجاري ما هم در صادرات و هم در واردات بوده است. اما ژاپن و كره سياستي متفاوت را اتخاذ كردند يعني نهتنها تحريمها را صددرصد رعايت كردند بلكه از آن هم فراتر رفته و در مواردي كه شامل تحريمها نبود هم ارتباط خود با ايران را قطع كردند مثلا حتي در زمينههايي مثل خودرو كه بازار ايران علاقه بسياري به محصولات كرهاي نشان داد، اين كشور فروش خود به ايران را متوقف كرد.»كرهايها يكي از مقاصد سرمايهگذاري شان در ايران را صنعت خودرو ميدانند اما افخمي با اشاره به ترك ايران توسط كرهايها و تبعات آن گفته است: «در دورهاي خودروهاي هيونداي و كيا در بازار ايران با اقبال مردم همراه شد، كره جنوبي با وجود استقبال و تقاضاي بازار ايران، از فروش اين خودروها به ايران امتناع كرد به همين خاطر ما مجبور شديم هيونداي و كيا را از كشورهاي ديگري مانند امارات خريداري كنيم. ضمن اينكه كره در اقدام ديگر خود و با وجود اينكه خط توليد هيونداي را در بم داشت اما صدور قطعات به اين كارخانه را قطع كرد به همين دليل ايران با چينيها وارد معامله شد. محصولات شركتهايي مانند سامسونگ و ال.جي در ايران بازار خوبي دارند، به همين دليل ما از مديران عامل اين دو شركت دعوت كرديم به ايران بيايند و در ايران سرمايهگذاري كنند تا محصولات آنها به صورت مشترك با ايران توليد شود، اما سامسونگ و ال.جي از پذيرش اين پيشنهاد امتناع كردند. بايد به اين نكته توجه كرد كه در ايران وضعيت در حال دگرگوني است و ما به دنبال سرمايهگذاري مشترك با كشورهاي خارجي هستيم و كمتر به خريد كالاي تمام شده تمايل داريم.»وي البته با تاكيد بر اينكه قوانين ايران زمينه را براي همكاري بلندمدت فراهم كرده است و هر كشوري كه ديرتر اقدام كند قطعا متضرر ميشود، گفته است: «كره اگر با همين روش ادامه دهد ضرر ميكند چون ما نياز خود را از جاي ديگري تامين ميكنيم، ضمن اينكه وقتي محصولي بازارش را از دست بدهد، ديگر سخت ميتواند جايگاه خودش را پيدا كند، زمينه همكاري ايران و كره بسيار گسترده است، كره ميتواند با ۱۰۰ درصد سرمايه كرهاي در ايران كارخانه بزند و توليد داشته باشد.»