• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3345 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۶ شهريور

بررسي‌هاي عجيب كميسيون ويژه با دعوت از مهمانان ادامه دارد

سران سه قوه به كميسيون برجام دعوت شدند

گروه سياسي | 9 جلسه با مذاكره‌كنندگان سابق و فعلي و همين‌طور مقامات مختلف دولتي اوج بررسي‌هاي برجام در بهارستان نبود. كميسيون ويژه تازه مي‌خواهد وارد مرحله جدي كار خود شود. اين را مي‌شود از دعوتنامه‌هاي ديروز عليرضا زاكاني فهميد؛ دعوت از سران قوا و مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي. همزمان با نگارش اين دو نامه علي لاريجاني هم از كميسيون برجام خواسته «سريع‌تر» گزارش نهايي خود را به صحن علني ارايه كنند. عليرضا زاكاني ديروز در سه نامه جداگانه از روساي سه قوه خواست تا در «نخستين فرصت» مقدمات جلسه‌اي مشترك با كميسيون برجام را فراهم كنند. پيش از اين صحبتي درباره ورود همزمان روساي قوا براي بررسي مشترك برجام با كميسيون ويژه در ميان نبود. هر چند كه نمايندگان در همان روزهاي ابتدايي تشكيل اين مجموعه گفته بودند از علي لاريجاني به عنوان يكي از مذاكره‌كنندگان پيشين كشورمان در گفت‌وگوهاي هسته‌اي دعوت كرده‌اند تا در جلسات كميسيون برجام حضور پيدا كند، اما هيچگاه اين حضور عملي نشد. حالا به نظر مي‌رسد اعضاي اين كميسيون بهتر ديده‌اند تا علي لاريجاني و حسن روحاني را در قامت دو تن از سران قوا پاي ميز بررسي برجام بكشانند؛ حضوري كه با دعوت از آيت‌الله آملي لاريجاني تكميل مي‌شود تا بدين‌ترتيب نظر قواي سه‌گانه هم دريافت شود. در نامه زاكاني به روساي قواي مقننه و قضاييه آمده است: «از آنجاكه پس از تاكيد رهبر معظم انقلاب اسلامي، بررسي برجام يك مساله ملي و مورد توجه نخبگان و آحاد مردم عزيزمان است و در مقطع حساس كنوني دوستداران و دشمنان نظام اسلامي منتظر شنيدن گزارش نهايي كميسيون ويژه مجلس در اين باره هستند، اعضاي اين كميسيون بهره‌مندي از نظرات كلان و راهبردي روساي محترم سه قوه را ـ كه مي‌تواند در تصميم‌سازي براي ساير نمايندگان مجلس شوراي اسلامي موثر باشد ـ براي خود مغتنم مي‌دانند. » زاكاني اما در نامه خود به رييس‌جمهوري با عبارات و جملات ديگري از حسن روحاني براي نشست مشترك با كميسيون ويژه دعوت كرده است. او پيش از هر چيز در اين نامه از آنچه «همكاري و حضور گرم، صميمانه و مسوولانه اعضاي دولت محترم در جلسات مختلف كميسيون ويژه بررسي برجام» تشكر كرده و در پي آن درخواست خود براي دعوت از رييس‌جمهوري مطرح كرده است. با توجه به اينكه گفته مي‌شود احتمالا گزارش كميسيون ويژه تا دهه اول مهرماه آماده خواهد شد، اگر جواب مثبتي از سوي روساي سه قوه به اين دعوت در كار باشد بايد طي هفته آينده شاهد برگزاري اين نشست باشيم؛ نشستي كه البته هنوز مشخص نيست به صورت همزمان با روساي قوا برگزار خواهد شد يا اينكه هر كدام از آنها به صورت جداگانه به چنين جلسه‌اي خواهند رفت چرا كه در نامه زاكاني به روساي قوا اين‌گونه عنوان شده كه «خواهشمند است باعنايت به محدوديت زماني پيش روي كميسيون براي تدوين گزارش نهايي و ارايه آن به صحن علني مجلس شوراي اسلامي، دستور فرماييد در نخستين فرصت ممكن مقدمات برگزاري جلسه اعضاي كميسيون ويژه بررسي برجام با حضرتعالي فراهم شود.» در اين عبارت هيچ اشاره‌اي به حضور همزمان روساي قوا در مجلس نشده است.

توصيه رييس مجلس به كميسيون ويژه

همزمان با انتشار اين نامه‌هاي سه گانه، سخنگوي كميسيون برجام نيز به خبرگزاري مهر درباره توصيه لاريجاني به اين كميسيون توضيح داده است. نقوي حسيني گفته با اشاره به تاكيد رييس مجلس مبني‌بر ارايه سريع‌تر گزارش اين كميسيون به صحن مجلس گفته: «كميسيون طبق قرار قبلي، حداكثر تا پايان دهه اول مهر‌ماه گزارش نهايي خود را تهيه مي‌كند. » بدين‌ترتيب كميسيون برجام حداكثر دو هفته براي تهيه گزارش نهايي خود زمان در اختيار دارد؛ گزارشي كه پيش‌تر مسعود پزشكيان با اشاره به اختلاف‌نظرهاي جدي بين اعضاي كميسيون درباره آن گفته بود: «با اين شرايط رسيدن به يك موضع واحد در گزارش نهايي بسيار سخت است. » او تاكيد كرده بود: «هنوز چالش و دعواي اصلي در كميسيون باقي مانده و آنچه تا امروز در جلسات مختلف ديده شد تازه فقط مقدمه آن دعواي اصلي است. » كميسيون برجام هنوز برگزاري يك جلسه با حقوقدانان و انجام چهار نشست داخلي براي رسيدن به موضع واحد بر سر گزارش نهايي را پيش رو دارد. اين البته به جز برگزاري احتمالي جلسه مشترك با سران قواست؛ جلسه‌اي كه اگر برگزاري آن قطعي شود احتمالا نياز به تداركات ويژه‌اي دارد. نقوي حسيني، سخنگوي كميسيون هم ديروز به مهر گفته كه «درحال حاضر نيز بحث مفصلي درخصوص چگونگي تهيه گزارش نهايي كميسيون درجريان است. »

دعوت رسمي از آمانو

با اين وجود چيزي كه مي‌تواند كميسيون برجام را حتي در اخبار بين‌المللي هم طي روزهاي آينده مطرح كند، حضور احتمالي آمانو در جلسات آن است؛ چيزي كه هنوز البته نمي‌توان هيچ گمانه جدي را درباره آن مطرح كرد. روز دوشنبه علي‌اكبر صالحي اعلام كرد كه «يوكيا آمانو، مديركل آژانس ظرف سه تاچهار روز آينده به ايران سفر خواهد كرد. » همين خبر كافي بود تا عليرضا زاكاني موقعيت را براي دعوت آمانو به مجلس مقتضي ببيند و درخواست خود را طي نامه‌اي به وزارت خارجه اعلام كند. اين اما نخستين بار نيست كه بحث حضور آمانو در بهارستان بعد از توافق هسته‌اي مطرح مي‌شود. پيش‌تر در جريان جلسات مشترك كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با اعضاي تيم مذاكره‌كننده برخي نمايندگان گفته بودند كه آمانو بايد در مجلس حاضر شود تا همان‌گونه كه در جمع نمايندگان كنگره امريكا به آنها گزارشي ارايه كرده، در تهران نيز آنها شنونده توضيحات مديركل آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي باشند. زاكاني در نامه خود از ظريف خواسته كه تشريفات لازم جهت دعوت از آمانو به مجلس از سوي اين وزارتخانه انجام شود تا مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ضمن حضور در جمع نمايندگان مجلس با نقطه‌نظرات آنها آشنا شود. آن‌طور كه خبرگزاري فارس نوشته نامه زاكاني به ظريف ناظر به حضور آمانو در كميسيون برجام است؛ چيزي كه به نظر مي‌رسد حتي در صورت حضور مديركل آژانس در بهارستان باز هم احتمال تحقق آن كم باشد. چه آنكه از پيش نيز كه زمزمه‌هاي دعوت از آمانو مطرح بود، نمايندگان مي‌گفتند او بايد در صحن مجلس حضور پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون