• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3345 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۶ شهريور

سوالي كه جليلي جواب نداد!

 

«الف» با اين عنوان نوشت: پخش سخنان آقاي جليلي در كميسيون ويژه بررسي برجام در مجلس توسط صداوسيما بازتاب‌هاي گسترده‌اي داشت. برخي تا اين مرحله پيش رفتند كه اصولا حقي براي سخن گفتن آقاي جليلي قائل نيستند. اين در حالي است كه كميسيون ويژه از همه مطلعين و كارشناسان موافق و منتقد برجام دعوت كرده و سخنان آنان را شنيده است؛ از جمله تيم هسته‌اي مذاكره كننده (آقايان ظريف و عراقچي و...) پس آقاي جليلي به دليل هدايت تيم هسته‌اي مذاكره‌كننده در كشور، و حداقل در مقام يك كارشناس حق دارد و شايستگي دارد ديدگاهش شنيده شود.

اقدام رسانه ملي در پخش اين گفت‌وگو‌ها اقدامي حرفه‌اي و ستودني است چرا كه هم اعتماد آميز است و هم به شفافيت فضاي سياسي كشور كمك مي‌كند و هم به رشد و آگاهي‌هاي عمومي مي‌افزايد و از حيث رعايت عدالت نيز تريبوني در اختيار همه طرف‌ها قرار داده تا ديدگاه‌هاي خود را مطرح كنند. در ميان اين مباحث شايد يك نكته مغفول واقع شده باشد و آن نحوه عرضه مطالب توسط آقاي جليلي است.

پيگيري سخنان وي در كميسيون ويژه كه شايد اولين و صريح‌ترين مواضع علني وي در اين خصوص باشد، نشان مي‌دهد اعتدال در بيان و منطق نقد در سخنان وي رعايت نشده است. چه بسا كه مخاطبان انتظار داشته‌اند كه وي به نقاط مثبت قطعي اين توافق و تلاش‌هاي تيم مذاكره‌كننده و دستاوردهاي آن در كنار نقد محتوايي برجام اشاره كند. اما بيان اينكه در برجام ۱۰۰ حق مسلم ما ناديده گرفته شده، آب پاكي را روي دست‌هاي مخاطباني كه چنين انتظاري داشتند، ريخت. بنابراين حق داريم از آقاي جليلي بپرسيم آيا شما هيچ نكته مثبتي در برجام نيافتيد كه به آن اشاره كنيد؟

از سوي ديگر، باز كردن پرونده مذاكرات گذشته نظير آلماتي و... اين سوال را ايجاد كرد كه چرا بايد بررسي موضوع برجام با تكيه بر دفاع از گذشته صورت بگيرد و تداعي‌كننده فضايي دوقطبي در كشور باشد. سرنوشت برجام هرچه باشد (چه تاييد، چه رد) تصميم نظام است و نبايد گذاشت حاشيه‌ها موجبات شكاف و اختلاف نيروهاي انقلاب را فراهم كند. از ديگر بركات بحث‌هاي علمي انجام شده اين است كه ضعف‌ها و قوت‌هاي برجام مطرح شده و دولتي كه بايد در طول دوران خدمت خود، آن را پيش ببرد، با قرائتي كه از مفاد آن ارايه مي‌كند، بايد پاسخگوي پرسش‌هاي احتمالي در آينده باشد و حداقل آنكه نگراني‌هاي احتمالي از آينده برجام امروز مطرح، ثبت و ضبط مي‌شود و اين مسووليت تيم مذاكره‌كننده و شخص آقاي روحاني به عنوان رييس‌جمهور را مضاعف مي‌سازد.

بديهي است كه اميدواريم خوش‌بيني‌ها و پيش‌بيني‌هاي تيم مذاكره‌كننده درباره آينده برجام و اعتماد به طرف‌هاي مذاكره و قرائت ايراني از برجام جامه عمل بپوشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون