• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3356 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۹ مهر

راوي- خبرنگار

دموكرات‌ها منتظر تصميم بايدن

روز سيزدهم اكتبر روزي هيجان‌انگيز براي دموكرات‌هاي امريكا خواهد بود؛ روزي كه نامزدهاي دموكرات براي نخستين‌بار به شبكه سي‌ان‌ان مي‌روند تا در مناظره تلويزيوني شركت كنند. تاكنون پنج دموكرات به صورت رسمي براي حضور در اين مناظره دعوت شده‌اند. هيلاري كلينتون، برني ساندرز، مارتين اومالي، لينكلن كافي و جيم وب پنج نفري هستند كه به مناظره دعوت شده‌اند. با اين وجود آنگونه كه شبكه سي‌ان‌ان اعلام كرده از جو بايدن معاون رييس‌جمهوري امريكا نيز براي حضور در اين مناظره دعوت شده است. بايدن پيشتر گفته بود، تمايلي به وارد شدن به رقابت‌هاي انتخاباتي ندارد اما طبق دستورالعملي كه شبكه خبري سي‌ان‌ان منتشر كرده است، اين شبكه مي‌تواند هر فردي را كه توانست حداقل يك درصد از پشتيباني مردمي در نظرسنجي‌ها را به دست بياورد، به مناظره‌ها دعوت كند. اين در حالي است كه طبق قانون اساسي امريكا بايد نامزد مورد نظر قوانين و فرم‌هاي انتخاباتي را طبق قانون اساسي امريكا پر كند و رسما درخواست خود براي حضور در انتخابات را به كميته ملي حزب دموكرات ارايه دهد. اكنون جو بايدن در نظرسنجي‌هاي اخير بين 17 تا 25 درصد پشتيباني مردمي را به خود اختصاص داده است ولي هنوز به‌طور رسمي تصميمي براي حضور در انتخابات نگرفته است. اما هواداران او اميدوارند كه بايدن با ارايه درخواست رسمي خود به راحتي در مناظره تلويزيوني حاضر شود. جو بايدن 72 ساله اگرچه با استقبال فراواني براي حضور در انتخابات مواجه است اما خود معتقد است كه هنوز از ناراحتي و شوك فوت پسرش در ابتداي سال جاري ميلادي خارج نشده است تا بتواند در يك رقابت انتخاباتي حاضر شود.

 

عربستان تبرئه شد!

پس از حوادث يازده سپتامبر 2001 بسياري عربستان را به عنوان يكي از اصلي‌ترين متهمان اين حملات مي‌دانستند. در سال جاري ميلادي بخش‌هايي از گزارش كميته حقيقت ياب اين حوادث منتشر شد كه مربوط به عربستان بود. البته تمامي اين سند به‌طور كامل منتشر نشد و بخش‌هايي از آن كماكان در طبقه‌بندي‌هاي اسناد محرمانه باقي مانده اما همين اطلاعات اندك اگرچه تلاش داشت تا ردپايي از دخالت عربستان نشان ندهد، اما مورد استناد رسانه‌ها عليه عربستان قرار گرفت؛ به ويژه به دليل رد پاي كمك‌هاي مالي عربستان به القاعده. در اين مدارك آمده بود كه نمي‌توان به نتيجه قطعي رسيد كه آيا عربستان در اين حملات دست داشته است يا خير. با اين وجود روز گذشته دادگاهي در نيويورك امريكا شكايت خانواده‌هاي قربانيان حملات 11 سپتامبر عليه دولت عربستان را فاقد ادله لازم اعلام كرد و به اين ترتيب رياض را در اتهام همدستي با القاعده و دست داشتن در حملات 11 سپتامبر بي‌گناه دانست. خانواده‌هاي قربانيان حملات 11 سپتامبر از سال 2002 شكايتي را به مراجع قضايي نيويورك ارايه داده‌اند كه در آن از كشورها، سازمان‌ها و تمامي اشخاصي كه احتمالا در اين حملات دست داشته‌اند، درخواست غرامت شده است.

 

بسيج نيروهاي ناتو براي باز پس‌گيري قندوز

آخرين گزارش‌ها از قندوز در سومين روز تصرف آن به دست طالبان حاكي از آن است كه پس از فرار نيروهاي امنيتي افغان، نيروهاي طالبان فرودگاه اين شهر را در محاصره يا حتي در تصرف خود در‌آورده‌اند. اما عدم موفقيت حملات زميني ارتش افغانستان و حملات هوايي نيروهاي امريكايي در روز سه‌شنبه، نگراني‌ها را از اينكه اين شهر به موصل دوم تبديل شود، افزايش داده است. همزمان گزارش‌ها حاكي از آن است كه نيروهاي ويژه ناتو و سازمان پيمان آتلانتيك شمالي نيز به كمك نيروهاي افغان شتافته‌اند. قندوز كه در شمال افغانستان واقع شده روز دوشنبه فقط در فاصله چند ساعت به تصرف نيروهاي طالبان درآمد. تصاوير ارسالي از قندوز، تعدادي از ساكنان اين شهر۲۵۰ هزار نفري را در حال فرار از محل سكونت‌شان نشان مي‌دهد.

 

حملات هوايي به نوار غزه

ارتش رژيم صهيونيستي روز گذشته ادعا كرد كه در پي پرتاب يك موشك از نوار غزه به سمت سرزمين‌هاي اشغالي حملاتي را عليه غزه انجام داده است. آن‌گونه كه منابع محلي در غزه به نيويورك تايمز گزارش داده‌اند، اسراييل در حمله هوايي خود برخي مراكز آموزشي حماس در غزه را مورد هدف قرار داده است. با اين وجود اگرچه رژيم صهيونيستي ادعا كرده كه موشك از نوار غزه پرتاب شده است اما حماس هيچ‌گونه ادعايي درخصوص پذيرش مسووليت اين حمله را نپذيرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون