• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3363 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۸ مهر

بورس همچنان در تعليق

بورس در حالي دومين هفته پاييز را به پايان برد كه اقتصاد زير سايه نامه چهار وزير به رييس‌جمهور بيتوته كرد. اظهارنظرها درباره زواياي آن نامه هر چند بسيار گسترده و ضد و نقيض بود اما نكته مشترك ارتباط تام و تمام اين نامه با بورس اوراق بهاداري بود كه روزهاي سرد و سنگيني را پشت سر مي‌گذارد و غالبا زير خط قرمز، روزهاي كاري‌اش را به پايان مي‌رساند.

هفته گذشته نيز هر چند انتشار اين نامه اميدهاي اندكي را در دل سهامداران زنده كرد و براي يك روز بورس را به مدار مثبت برگرداند اما در كل مسير نزولي بورس ادامه يافت تا ميانگين زيان سهامداران به 8/1 درصد برسد.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد ارزش بازار سهام طي نيمه نخست امسال حدود 78 هزار ميليارد تومان نسبت به شش ماهه اول سال 93 كاهش پيدا كرده است.

حرف و حديث‌ها درباره نامه وزرا آن قدر زياد بود كه اخبار ديگر تاثيري بر روند حركت بورس به جا نگذارد، حتي طرح خبري مبني بر بررسي كاهش نرخ سود بانكي در شوراي پول و اعتبار از سوي وزير امور اقتصادي و دارايي. پيش از آنكه جلسه شوراي پول و اعتبار لغو شود نيز، بورس واكنشي به احتمال كاهش دو درصدي نرخ سود سپرده‌هاي بانكي نشان نداد تا معلوم شود در پس ركود 18 ماهه بورس ديگر چندان هيجاني از خود نشان نمي‌دهد.

در هفته گذشته مشكلات متعدد صنعت خودروسازي و افزايش موجودي انبارها در برابر كاهش تقاضا موجب شد تا سهام شركت‌هاي اين گروه افت قابل ملاحظه‌اي را تجربه كنند به‌طوري كه سهام ايران‌خودرو از محدوده 200 تومان فاصله گرفت و به قيمت 176 تومان رسيد؛ تشديد ريزش قيمت‌ها در اين گروه و افزايش فشار فروش موجب تاثير منفي در بازار سرمايه شد.

اين اتفاقات در حالي رخ داد كه اهالي تالار شيشه‌اي در انتظار انتشار گزارش شش ماهه شركت‌ها در روزهاي آينده هستند كه با توجه به ادامه ركود در اقتصاد و همچنين وضعيت نامناسب شركت‌ها به نظر مي‌رسد گزارش 6 ماهه شركت‌ها نيز همانند گزارش‌هاي 3 ماهه آنها چندان مطلوب نباشد.

با اين حال در هفته معاملاتي گذشته تداوم ابهام در صنايع بورسي و ركود موجود در اقتصاد موجب شد تا بورس تهران معلق مانده و شاخص بورس با كاهش 109 واحدي و قرار گرفتن در كانال 61 هزار و 389 واحد، به خط مقاومت مهم 60 هزار نزديك‌تر شود. از سوي ديگر بي‌رمقي و سردي سهامداران در تالار شيشه‌اي موجب شد تا ارزش معاملات بدون تغيير به سه هزار و 23 ميليارد ريال برسد و حجم سهام معامله شده نيز با كاهش 5/9 درصدي تا سطح هزار و 724 ميليون سهم افت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون