• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3368 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۳ مهر

دولت و ظرفيت‌هاي برجام

رسول منتجب‌نيا

بعد از كشمكش‌هاي بسيار بالاخره برجام در مجلس تصويب شد. جا دارد اين اتفاق را به ملت ايران تبريك بگوييم چرا كه اين اتفاق موفقيت بزرگي بود كه نصيب ملت ايران شد. از سوي ديگر بايد از رييس‌جمهور، وزير امورخارجه و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي تشكر كرد كه طي اين سال‌ها تلاش بسياري را انجام دادند تا مشكل پرونده هسته‌اي ايران حل شود و بار ديگر صلاحيت و شايستگي خودشان را در اين مقطع به منصه ظهور رساندند. در ماجراي تصويب برجام نمي‌توان نقش سازنده نمايندگان مجلس و به ويژه رييس مجلس را نيز ناديده گرفت؛ نمايندگاني كه از اين طرح مهم و ضروري دفاع كردند و رييس مجلس كه به خوبي توانست مجلس را مديريت كند و اجازه ندهد تا زحمت دو ساله دولت و تيم مذاكره‌كننده ضايع شود. البته جاي گله و شكايت هم از برخي باقي است. در جريان تصويب برجام در مجلس شاهد بوديم كه جمعي با هدف ضربه زدن به دولت، تيم مذاكره‌كننده و برجام وارد شدند اما پيش از آنكه ضربه آنها متوجه دولت و برجام باشد، به حيثيت مجلس شوراي اسلامي و شأن نمايندگي خدشه وارد شد. من به عنوان كسي كه تجربه نمايندگي مجلس را داشتم و امروز هم نسبت به مجلس تعلق خاطر دارم از اين برخوردها بسيار متاثر شدم؛ از برخورد نمايندگاني كه شأن مجلس و نمايندگي ملت را رعايت نكردند و غرض‌ورزي و لجاجت تمام سكنات‌شان را در بر گرفته بود. بي‌ترديد اين برخوردها در تاريخ و خاطره ملت باقي خواهد ماند همان‌طور كه خدمات و ايثار ساير نمايندگان و تيم مذاكره‌كننده در ياد مردم ماندگار خواهد شد. با همه اتفاقات تلخي كه از سر گذرانديم آنچه مهم جلوه مي‌كند اين است كه بالاخره برجام و توافق عاقبت به خير شد چرا كه اگر اين طرح به تصويب مجلس نمي‌رسيد ضربه‌ها و هزينه‌هاي سنگيني بر پيكر نظام و ملت وارد مي‌شد كه به لطف خدا با وجود همه مشكل‌آفريني مخالفان اين اتفاق رخ نداد و به سلامت از مجلس عبور كرد. از اين پس ديگر نوبت دولت است كه دست به كار شود و اين توافق تاريخي را كه مورد تاييد رهبر انقلاب قرار گرفت و از سد مجلس گذشت و اكثريت جامعه ايران نيز موافق آن هستند، اجرايي كرده و از ظرفيت‌هاي آن به نفع مردم و جامعه استفاده كند.

 

امروز ديگر حجت بر رييس‌جمهور و وزير امورخارجه كشورمان تمام شده است و بايد از اين فرصت نهايت استفاده را كنند و در توسعه مناسبات و ارتباطات بين‌المللي تمام خسارت‌هايي را كه در گذشته به كشور وارد شده است جبران كنند و با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق از جنگ‌افروزي‌ها و تشنج‌هايي كه در داخل و خارج وجود خواهد داشت پيشگيري كنند. هنوز هستند افرادي كه در پي ايجاد اختلاف ميان ايران و ساير كشورهاي منطقه هستند و بايد با تدبير از اين‌گونه مسائلي كه هزينه‌زا هستند جلوگيري كرد. مساله مهم ديگر براي دولت اين است كه در زمينه اجراي برجام تمام توان و دقت خود را به كار گيرد تا در نخستين فرصت تحريم‌هاي اقتصادي درهم شكند و بارش از دوش اقتصاد و ملت ايران برداشته شود و اوضاع اقتصادي سر و سامان داده و بستر ورود سرمايه‌گذارهاي خارجي در كشور فراهم شود تا مردم هم شيريني اين توافق را احساس كنند و خط بطلاني كشيده شود بر حرف‌هاي مخالفاني كه مدام بر طبل بي‌تاثير بودن توافق در وضعيت كشور مي‌كوبيدند.

البته انتظار نيست كه تمام مشكلات كشور در سايه برجام حل شود اما آنچه ظرفيت اين توافق است بايد به كار گرفته شود و تا جايي كه امكان‌پذير است مشكلات را حل و فصل كرد. حالا ديگر كار دولت با مذاكرات و برجام سبك شد و وقت آن رسيده دولت پيروزمندانه وارد عرصه‌هاي ديگر شود و نابساماني‌هاي سياسي و اجتماعي را نيز در دستور كار خود قرار دهد تا شاهد ثمرات و بركات وجود دولتي شويم كه منتخب ملت ايران بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون