• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3368 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۳ مهر

از نامه ناكام رسايي تا اصرار بر تقابل با علي لاريجاني

ادامه مخالف‌خواني‌ها بعد از پايان طرح برجام

گروه سياسي| مجلس هنوز از زير سايه بررسي طرح برجام خارج نشده است. آن 20 دقيقه توفاني روز سه‌شنبه هر چند پاياني بر داستان برجام بود اما حالا خودش تبديل به يك داستان حاشيه‌دار ديگر شده است. داستاني كه در جلسه علني ديروز مجلس ادامه يافت با نامه ناكام رسايي عليه لاريجاني و كنايه مخالفان برجام در ميان نطق‌ها و تذكرهاي‌شان. اينها در شرايطي بود كه موافقان تازه روايت‌هايي از تهديدهاي قبل از جلسه بررسي طرح برجام در مجلس را رو كرده‌اند؛ از سيل پيامك‌ها گرفته تا تهديد به رد صلاحيت.

كنايه مخالفان عليه لاريجاني

جلسه ديروز مجلس پر بود از كنايه‌هاي مخالفان به شيوه بررسي طرح برجام در روز سه‌شنبه. برخي نمايندگان مجلس در حين ارايه پيشنهادات خود درباره طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس، انتقاداتي را نيز به روند جلسه روز گذشته مطرح كردند. عليرضا خسروي، نماينده مردم سمنان در مجلس نخستين منتقدي بود كه لب به سخن گشود و اظهار داشت: «روز گذشته در مجلس اجازه ندادند دموكراسي اجرا شود و شايد عجله در بخش‌هاي مختلف با آنچه درباره جلوگيري كردن از نفوذ، مدنظر بود اجرايي نشد، به‌طوري كه بايد گفت رييس مجلس برجام را سزارين كرد و ناقص متولد شد.» كمال عليپور، نماينده قائم شهر هم طي سخناني گفت: «اي كاش هيات رييسه مي‌گفت قصد دارد ظرف 15 دقيقه براي مساله‌اي كه قرار است مهم‌ترين مشكل سياست خارجي ما را طي 10 تا 20 سال آينده حل كند، راي‌گيري كند و ما پيشنهادات خود را ارايه نمي‌كرديم. » اما حميد رسايي در جلسه ديروز بيش از بقيه معترض بود. او ابتدا در حالي كه به عنوان يكي از نمايندگان در جريان رسيدگي به ماده پنج اين طرح صحبت مي‌كرد كه مربوط به اجازه حضور نابيناها در مجلس و انتخابات بود، اظهار كرد: «آقاي ابوترابي از اخلاق مداري شما متشكريم، براي اينكه نمايندگان پيشنهادات خود را مطرح نكنند اجازه مي‌گيريد. روز گذشته اين اتفاق نيفتاد و مهم‌ترين بحث سياست خارجي كشور در يك ربع ساعت بررسي شد. » رسايي با بيان اينكه آنچه در مجلس ملاك است، به جاي اينكه بصري باشد، بيشتر سمعي است، خاطرنشان كرد: «شايد برخي وقت‌ها آدم اگر چشم هم نداشته باشد كه بعضي از كارهاي غيرقانوني رييس جلسه را نبيند بهتر باشد. » اما غلامرضا كاتب، نماينده گرمسار در مجلس كه به عنوان مخالف اين پيشنهاد سخنراني مي‌كرد در پاسخ به سخنان رسايي گفت: «البته جاي نابينا مي‌توان كر و لال‌ها را در انتخابات راه داد، شايد به جاي برخي كه زياد سرو صدا مي‌كنند كمتر حرف بزنند و براي ما كمتر دردسر و چالش ايجاد كنند.» قاسم جعفري، نماينده مردم بجنورد در مجلس نيز با انتقاد از رييس مجلس گفت: «روز گذشته آيين‌نامه داخلي مجلس اجرا نشد.»

نامه ناكام رسايي

حميد رسايي اما در ادامه جلسه ديروز به همان تذكر و كنايه‌اش به علي لاريجاني بسنده نكرد. او نامه‌اي را عليه اقدام روز سه‌شنبه مجلس تهيه كرده بود و قصد داشت تا امضاي همفكرانش را پاي آن بياورد و بعد هم منتشرش كند. اتفاقي كه نهايتا ناكام ماند، هرچند خود رسايي در اظهارنظري نه‌چندان روشن و صريح سعي كرد تا آن را تكذيب كند. اين كمال‌الدين پيرموذن بود كه ابتدا خبر تهيه اين نامه توسط رسايي را اعلام كرد؛ پيرموذن در اين رابطه به «اعتماد» گفت: «تلاش‌هاي رسايي براي جمع‌آوري امضا ناكام ماند و در همان دقايق ابتدايي اسماعيل كوثري و ابراهيم كارخانه‌اي با اقدام او مخالفت جدي كردند. » آنطور كه پيرموذن توضيح داد، كوثري به حميد رسايي گفته بود كه جمع‌آوري امضا و تهيه نامه در اين شرايط بر هم زدن وحدت مد نظر رهبري است اما رسايي اصرار داشته كه چنين نيست. هر چند متن اين نامه منتشر نشد اما پيرموذن به «اعتماد» گفت كه محتواي نامه حميد رسايي دو محور كلي داشته است؛ يكي «غيرقانوني» خواندن اقدامات روز سه‌شنبه علي لاريجاني و ديگري تاكيد بر اينكه هنوز امضا‌كنندگان نامه راي منفي خود به طرح برجام را انتخابي صحيح مي‌دانند و بر آن تاكيد دارند. حميد رسايي البته ساعاتي بعد درباره اين خبر در صفحه اينستاگرام خود نوشت: «برخي رسانه‌ها بر اساس اظهارات اين فرد (پيرموذن) خبري منتشر كرده‌اند مبني بر اينكه حميد رسايي در حال تهيه و اخذ امضا عليه برجام است. با معذرت از اين رسانه‌ها بايد به آنها يادآور شوم كه يك اصل مهم در كار رسانه، نقل اخبار از منابع و افراد موثق و خوش‌سابقه است.» او در اين متن كه به عنوان تكذيبيه خبر تهيه آن نامه منتشر كرده بود هيچ اشاره‌اي به صحت يا عدم صحت خبر پيرموذن نكرده است و تنها گفته كه نماينده اردبيل فرد «قابل اعتمادي» نيست. در مقابل اما پيرموذن ساعاتي بعد در گفت‌وگويي با خبرگزاري ايسنا بر صحت خبر خود تاكيد كرد و گفت كه رسايي بيش از 9 امضا نتوانست براي نامه‌اي درخصوص زير سوال بردن مديريت رييس مجلس در زمان بررسي جزييات طرح اجراي برجام جمع كند.

موج پيامك‌ها، از بي‌ادبي تا تهديد به رد صلاحيت

اما پيش از جلسات راي‌گيري بر سر طرح برجام نيز گويا تحرك مخالفان برجام جدي و زياد بوده است. حالا بعد از گذر اين طرح از مسير تصويب مجلس و شوراي نگهبان، طيف موافقان از سيل پيامك‌ها و تهديدهاي قبل از آن جلسات مي‌گويند. از جمله نادر قاضي‌پور با بيان اينكه پيامك‌هاي بسيار زيادي براي جلوگيري از حمايت از برجام به نمايندگان ارسال شده گفته است: «پيامك‌هايي به مضمون ارسال مي‌شود كه ما كار اشتباهي كرديم كه اين طرح را به تصويب رسانديم. مي‌گويند اين كار خيانت به خون شهدا و دور از فرامين و خطوط قرمز مد نظر رهبري است اما وقتي توضيح مي‌دهيم از ما تشكر مي‌كنند. » قاضي‌پور در پايان با بيان اينكه ارسال پيامك‌ها از پيش برنامه‌ريزي شده است، يادآور شده: «سيستم هماهنگي از مشهد و اهواز ارسال اين پيامك‌ها به نمايندگان را مديريت مي‌كند.» كاظم جلالي، رييس فراكسيون رهروان هم گفته: «برخي از اين پيامك‌ها بي‌ادبانه بود و حجم آنها تا حدي بود كه فشارهايي را به نمايندگان وارد كرد اما در نهايت نمايندگان اين موضوع را تحمل كردند.» اما منصور حقيقت‌پور، نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي و از اعضاي كميسيون ويژه برجام نكته ديگري را هم به مضمون اين پيامك‌ها افزوده است. او در واكنش به ارسال پيامك‌هايي از سوي مخالفان برجام به خبرگزاري ايلنا گفته است: «اين پيامك‌ها به‌طور مفصل براي من هم آمد و اموات‌مان را شامل حال كردند، فحش دادند، تهديد كردند كه پرونده‌تان را در شوراي نگهبان مي‌بنديم و ما هم گفتيم ايرادي ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون