• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3368 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۳ مهر

با اكثريت آراي اعضاي شوراي نگهبان

برجام «قانون» شد

گروه سياسي/ فرجام خوش «برجام» با رسيدن به ايستگاه شوراي نگهبان تكميل شد. برجام كه در سه‌شنبه‌اي تاريخي به تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد، از آن دست مصوباتي است كه بدون فوت وقت، در شوراي نگهبان مورد بررسي قرار گرفت تا هر چه زودتر وارد مرحله اجرايي شود. حال برجام با تمام فراز و نشيب‌هاي خود، از بعدازظهر ديروز به قانوني تبديل شده است كه دولت را موظف به اجراي آن مي‌كند. قانوني كه هرچند در فرآيند تبديل به مصوبه، فرصت چهار ماهه‌اي را به خود اختصاص داد و صحنه‌اي از اشك‌ها و لبخندها را در آخرين روز تصويب، به نظاره نشست، اكنون تاييد فقها و حقوقدانان بالاترين نهاد نظارتي كشور را به همراه دارد. اعضايي كه با راي خود صراحتا اعلام كردند كه نتايج كار دو ساله سرداران ديپلماسي ايران نه خلاف شرع و نه خلاف قانون اساسي است. ديروز سخنگوي شوراي نگهبان تنها پس از 24 ساعت از ارسال مصوبه مبني بر اقدام متقابل و متناسب دولت در اجراي برجام مجلس شوراي اسلامي به اين نهاد، خبر از تاييد آن داد. نجات‌الله ابراهيميان در گفت‌وگو با تسنيم در توضيح رسيدگي به اين مصوبه در شوراي نگهبان گفت: در جلسات صبح و بعد از ظهر روز چهارشنبه شوراي نگهبان درباره مصوبه مجلس در مورد برجام، بحث و تبادل نظر ميان اعضا صورت گرفت كه بر اساس آن، مصوبه مجلس درباره اقدام متقابل و متناسب دولت در اجراي برجام، مغاير شرع و قانون اساسي شناخته نشد كه معناي آن اين است كه اكثريت اعضا، اين مصوبه را تاييد كردند. اين در حالي است كه شوراي نگهبان قانونا 10 روز براي بررسي مصوبات مجلس فرصت داشته و پس از آن نيز مي‌تواند براي 10 روز ديگر تقاضاي استمهال كند. اما اعضاي اين شورا همچون برخي ديگر از مصوبات كه به قيد فوريت نياز به اعلام نظر فوري شوراي نگهبان داشته، آن را مورد تصويب قرار دادند تا هرچه زودتر در چرخه اجرايي كشور قرار بگيرد. با تبديل برجام به يك قانون لازم‌الاجرا، مي‌توان گفت كه از هم‌اكنون كار دولت براي اجرايي شدن برنامه جامع اقدام مشترك آغاز شده است. اگرچه از سوي مسوولان دولت يازدهم عنوان شده كه براي آغاز اين زمان فرصت پنج ماهه ديگري نياز است اما سخنگوي سازمان انرژي اتمي از آغاز اجراي تعهدات متقابل ايران و 1+5 از 26 مهر خبر داد. بهروز كمالوندي در گفت‌وگو با صدا و سيما گفت: البته اجراي تعهدات طرف مقابل تا حدي راحت است زيرا آنان تعهدات‌شان را بايد روي كاغذ انجام دهند و طبعاً انتظار داريم در نخستين فرصت لغو تحريم‌ها عليه كشورمان را اعلام كنند. سخنگوي سازمان انرژي اتمي اعلام كرد: با سپري شدن روند قانوني تصويب برجام دردوره 90 روزه، 26 مهر روز تصويب توافق هسته‌اي تلقي مي‌شود. وي در عين حال گفت: اجراي اين تعهد آنان منوط به انجام اقدامات ما است به نحوي كه تعيين زمان لغو تحريم‌ها در اختيار جمهوري اسلامي است. كمالوندي افزود: آنان موافقت‌شان را با لغو تحريم‌هاي ما اعلام خواهند كرد اما تاريخ لغو آن در اختيار ما است، مانند چكي كه صادر شده اما زمان وصول آن درج نشده باشد. معاون حقوقي و امور بين‌الملل سازمان انرژي اتمي با اشاره به اينكه فرايند اجراي تعهدات ما حدود
دو تا سه ماه زمان مي‌برد، گفت: بخشي از تعهدات كشورمان شامل اقدامات فني و مرتبط با رآكتور، سانتريفيوژها و مواد غني شده و بخش ديگر اقدامات فني و حقوقي است. وي گفت: در چارچوب اقدامات فني و حقوقي، اسنادي بايد در رابطه با رآكتور امضا شود كه انجام آن شامل سه مرحله است كه دو مرحله آن انجام شده است و اكنون در حال اجراي مرحله سوم هستيم. كمالوندي افزود: پس از آن قراردادهاي تجاري امضا مي‌شود، البته براي امضاي اين قراردادها زمان كافي خواهيم داشت اما قبل از آن، سند رسمي كه تعهدات و نقشه راه كشورها و مسووليت هر يك را مشخص مي‌كند بايد به امضا برسد كه درباره آن مذاكره مي‌كنيم. وي گفت: پس از آن اقدامات فني مانند اقدامات مرتبط با حوزه اراك را آغاز خواهيم كرد و تا چند ماه آينده كارهاي اجرايي نيز به اتمام خواهد رسيد. سخنگوي سازمان انرژي اتمي درباره نقش آژانس و مختومه كردن پرونده ادعاي ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته‌اي كشورمان نيز گفت: آنچه را مرتبط با تعهدات ما در اين زمينه بوده است در چارچوب بندهاي 2، 4 و 5 نقشه راه همكاري ايران و آژانس كه تا قبل از 15 اكتبر بايد انجام مي‌شد، انجام داده‌ايم. كمالوندي اضافه كرد: جلسه ديگري نيز به‌زودي خواهيم داشت و عملا كار ما درباره نقشه راه و پرداختن به مسائل گذشته به اتمام خواهد رسيد و ديگر موضوعاتي شامل بازديد، بازرسي، نمونه‌گيري و پاسخ به سوالات نخواهيم داشت. وي گفت: پس از اين مرحله، آژانس گزارش نهايي‌اش را تهيه مي‌كند و به اطلاع شوراي حكام مي‌رساند. كمالوندي افزود: با توجه به توافق با آژانس و قول آقاي آمانو در نشست كميسيون ويژه برجام، پيش بيني مي‌شود كه پرونده اين موضوع تا پيش از پايان سال ميلادي جاري بسته شود كه بر اين اساس تا دو و نيم ماه آينده پرونده 14 ساله ما در زمينه مسائل مربوط به گذشته يك بار براي هميشه بسته مي‌شود.

آژانس را مجموعه‌اي كاملا حرفه‌اي نمي‌دانيم

معاون سازمان انرژي اتمي درباره زمان اعلام نتايج نمونه‌گيري‌هاي آژانس از سايت پارچين نيز گفت: قرار نيست نتايج آن را منتشر كنند بلكه نتايج آن در قالب گزارش آژانس مي‌آيد به نحوي كه آن را جمع‌بندي مي‌كنند و در قالب گزارش محرمانه به شوراي حكام ارايه مي‌دهند. وي افزود: طبق مقررات، پس از ارايه گزارش، دو هفته براي اعضا فرصت وجود دارد و پس از آن جلسه شوراي حكام برگزار مي‌شود و با توجه به اينكه اين كار آژانس تا 15 دسامبر به پايان مي‌رسد پيش بيني ما اين است كه قبل از پايان سال ميلادي، مسائل مربوط به گذشته برنامه ما نهايي خواهد شد. سخنگوي سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين پرسش كه آيا نتايج نمونه‌برداري‌ها از سايت پارچين در گزارش آقاي آمانو منعكس شده است؟ گفت: نمونه‌برداري‌ها از نظر فني مراحل مختلفي دارد اما آن طور كه به ما گفته‌اند معمولاً از يك ماه تا 45 روز طول مي‌كشد تا اين كار را انجام دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون