• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3368 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۳ مهر

تصميم پوتين براي مبارزه با تروريسم در سوريه شجاعانه بود

 

حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزير خارجه ايران در مصاحبه‌اي با روزنامه لبناني السفير درخصوص تحولات جنگ در سوريه، اوضاع منطقه، رابطه با رياض و همچنين دستاوردهاي رايزني‌هايش با مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در بروكسل سخن گفت.

‌ نشست و گفت‌وگوي ما با خانم فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نشست سازنده‌اي بود و وي پيشنهادهاي مثبت و بسيار سازنده‌اي را مطرح ساخت. ما درخصوص مسائل مربوط به منطقه و مبارزه با تروريسم به تبادل‌نظر پرداختيم و گفت‌وگوي مفصلي در مورد روند سياسي در سوريه داشتيم.

ما معتقديم كه اتحاديه اروپا مي‌تواند نقش مثبتي را در دستيابي به راهكار سياسي براي بحران سوريه ايفا كند. ما به اين دست از تماس‌ها و مذاكرات در دو سطح منطقه و اروپا ادامه خواهيم داد.

‌ ما هنوز به اين نتيجه نرسيده‌ايم كه آيا مي‌توانيم گروه بين‌المللي رسمي‌اي را براي دستيابي به راه‌حل در سوريه تشكيل دهيم يا خير.

‌ ما هيچ مشكلي با صحبت كردن با شركاي عربستاني نداريم و در موارد متعددي طرف ايراني به اين مساله اشاره كرده است كه آماده گفت‌وگو با عربستاني‌هاست.

اين مبالغه است كه اگر ايران و عربستان بر سر ميز مذاكره جمع شوند مي‌توان به راه‌حل دست‌يافت و همه‌چيز را ظرف يك ماه پايان داد، اين يك مبالغه است چرا كه پيچيدگي‌هاي بسياري در مسائل منطقه‌اي وجود دارد و تعداد زيادي از بازيگران منطقه‌اي و بين‌المللي در اين مساله نقش دارند.

ما از انديشه مذاكرات دوجانبه عربستان استقبال مي‌كنيم اما در حال حاضر طرف سعودي از هرگونه مذاكرات امتناع مي‌كند و اين در واقع علامت سوال بزرگي را براي طرف ايراني ايجاد مي‌كند كه چرا ديپلماسي عربستان از هرگونه مذاكره طفره مي‌رود.

‌ نظام جديد عربستان توسل به خشونت را به جاي گفت‌وگو ترجيح داده‌اند و ما پس از گذشت شش ماه از توسل آنها به خشونت در يمن شاهد اين امر هستيم و آنها به هيچ نتيجه‌اي دست نيافته‌اند.

‌ رهبران عربستاني بايد براي تغيير رويكرد از خود اراده نشان دهند. ما نسبت به آينده خوشبين هستيم. آنها چه بخواهند و چه نخواهند همسايگان ما هستند و ما هيچ جايگزيني براي مذاكره نداريم. مذاكره ميان تهران و رياض مي‌تواند براي دستيابي به راه‌حل‌ها در مورد مشكلات در منطقه نقش داشته باشد. ما شرايطي كه خود عربستاني‌ها در آن وجود دارند را درك مي‌كنيم.

من به اصلاحات سياسي در سوريه معتقد هستم و در چارچوب اين اصلاحات مي‌توان انتخابات پارلماني و رياست‌جمهوري را برگزار كرد اما تمامي اين اقدامات بايد طبق قانون اساسي سوريه صورت بگيرد.

اين امكان وجود دارد كه آقاي بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه نامزد انتخابات بعدي باشد. از نظر من ما نبايد مانع از اين شويم كه آقاي اسد كانديدا شود. ما بايد تمام تلاش خود را براي مقدمه‌چيني و آماده‌سازي فضا براي برگزاري انتخابات آزاد و شفاف انجام دهيم.

‌ اگر مردم سوريه دوست نداشته باشند به بشار اسد راي دهند اين كار را نخواهند كرد و هيچ جايگزيني در مقابل اسد باقي نمي‌ماند مگر اينكه قدرت را ترك كند. براي ما معيارها راي مردم سوريه است اما اين راي‌گيري بايد واقعي باشد.

‌ ايران هيچ سربازي در سوريه ندارد، اما ما مشاوران نظامي داريم كه ماموريت آنها دادن مشورت پيرامون مبارزه با تروريسم است.

‌ ايران از اقدامات روسيه براي مبارزه با تروريسم استقبال مي‌كند و ما معتقديم كه اين تحركات باعث تضعيف تروريست‌ها شده است.

‌ در مورد اتاق نظارتي عملياتي روسيه در عراق كه كشورهاي خارجي در آن مشاركت دارند، ما اطلاعات زيادي درخصوص آن نداريم. واقعيت اين است كه روسيه، ايران، عراق و سوريه در مسير مقابله با تروريسم حركت مي‌كنند و اين گامي مثبت است.

‌ تصميم ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه براي جنگ عليه تروريسم از نظر من يك تصميم شجاعانه است.

عمليات روسيه با هماهنگي با ارتش سوريه صورت مي‌گيرد، اگر آنها خواهان هرگونه كمكي از سوي ايران براي كارآمد شدن اين عمليات شوند، مشاوران نظامي ويژه ما در زمينه مبارزه با تروريسم يقينا نقش خود را در ارايه مشورت ايفا خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون