• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3368 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۳ مهر

خبر كوتاه

عربستان در جايگاهي نيست كه از دخالت ايران صحبت كند

سخنگوي وزارت امور خارجه اتهامات وزير خارجه عربستان مبني بر دخالت ايران در يمن را تكراري و مردود خواند. به گزارش «اعتماد»، مرضيه افخم اظهار كرد: كشوري كه خود قريب به هفت ماه است مردم و زيرساخت‌هاي كشور مسلمان يمن را آماج حملات هوايي و زميني خود قرار داده و هزاران نفر از غيرنظاميان از جمله زنان و كودكان اين كشور را به خاك و خون كشيده در جايگاهي نيست كه از دخالت كشور ديگر صحبت كند و لازم است با در نظر گرفتن واقعيات اظهارنظر كنند. وي اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران در قبال تحولات و بحران‌هاي منطقه اعم از سوريه، يمن و بحرين رفتاري مسوولانه داشته و همواره راهكار سياسي را بهترين گزينه براي حل و فصل مشكلات به وجود آمده دانسته است. سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: عربستان سعودي نظاميگري را كه نتيجه‌اي جز كشته شدن مردم بي‌گناه در بر ندارد، انتخاب كرده و اميدواريم هر چه سريع‌تر و براي توقف كشته شدن مردم بي‌گناه اين رويكرد را تغيير داده و در كنار راهكارهاي سياسي براي دستيابي به ثبات و آرامش در منطقه بايستد.

 

دفاع كري از مشروط نكردن برجام به آزادي شهروندان امريكايي

وزير امور خارجه امريكا از تصميم واشنگتن براي مرتبط نكردن مساله شهروندان امريكايي محبوس در ايران با توافق هسته‌اي دفاع كرد. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، جان كري، وزير امور خارجه امريكا در يك كنفرانس خبري در بوستون گفت كه وزارت امور خارجه امريكا پيش از اين مساله سه شهروند امريكايي بازداشت شده در ايران را در حاشيه مذاكرات هسته‌اي با مقامات ايراني مطرح كرده است كه جيسون رضاييان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست هم جزو آنهاست. كري در ادامه گفت كه اما مذاكره‌كنندگان تصميم گرفتند كه اين مساله را در برابر توافق هسته‌اي قرار ندهند. وي تصريح كرد: از نظر ما، اين يك تصميم درست بود چرا كه مشروط كردن توافق هسته‌اي به آزادي سه شهروند امريكايي مي‌توانست هر دو موضوع را پيچيده كند و شايد سبب شود هيچ يك از اين مسائل حل نشوند. كري تاكيد كرد: بنابراين من فكر مي‌كنم كه اين يك استراتژي درست بود كه بايد دنبال مي‌شد. وزير امور خارجه امريكا همچنين در اظهاراتي مداخله‌جويانه در اين كنفرانس خبري از ايران خواست تا اتهامات عليه اين شهروندان امريكايي را لغو و هر سه آنها را هر چه فوري آزاد كند. وي گفت: ما از دولت ايران مي‌خواهيم، چه اين افراد محكوم شده يا نشده باشند و وضعيت كنوني شان هر چه هست، شهروندان امريكايي را آزاد و اتهامات‌شان را لغو كند تا به آغوش خانواده‌شان در امريكا بازگردند و من به شما اطمينان مي‌دهم كه اين هدف تنها پس از تلاش‌هايي مستمر و متمركز به دست مي‌آيد.

 

تقدير چين از تصويب «برجام» در ايران

سخنگوي وزارت امور خارجه چين با تقدير از تلاش نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايران در به سرانجام رساندن «برجام»، تصويب آن را گامي مهم در جهت اجرا و تحقق عملي برنامه جامع اقدام مشترك دانست. به گزارش ايرنا، «هوا چون اينگ» در نشست خبري خود با خبرنگاران بيان كرد: مجلس شوراي اسلامي ايران كاري بسيار بزرگ انجام داد و جا دارد من حمايت و قدرداني كشورم را از اين اقدام سازنده اعلام كنم. وي در عين حال خاطرنشان كرد كه دستيابي به «برجام» يكي از دستاوردهاي قابل توجه نظام بين‌الملل است كه تاييد آن از سوي نمايندگان مجلس ايران، مسير رسيدن به نتايج مورد نظر را هموارتر كرده است. سخنگوي دستگاه ديپلماسي چين ادامه داد: در حال حاضر، تمام طرف‌ها مشغول آماده‌سازي مقدمات قانوني، حقوقي و فني مورد نياز براي اجراي «برجام» در مدت زمان تعيين شده هستند كه خوشبختانه در اين زمينه پيشرفت‌هاي
قابل ملاحظه‌اي مشاهده مي‌شود. «هوا چون اينگ» در ادامه سخنانش به گام بعدي ايران و كشورهاي غربي در جهت اجراي «برجام» اشاره كرد و گفت: ما اميدواريم در گام بعدي تمام طرف‌هاي حاضر در اين توافق ضمن پيگيري اقدامات اعتماد ساز، نسبت به تحكيم پايه‌هاي اعتماد متقابل اقدام كرده و پايبندي و انجام تعهدات خويش را در چارچوب رفتاري متعادل در دستور كار قرار دهند. سخنگوي وزارت خارجه چين پيگيري رويكرد يادشده از سوي تمام طرف‌هاي درگير با موضوع هسته‌اي كشورمان را ضامن اجراي موفقيت‌آميز و زمان‌مند «برجام» دانست. سخنگوي دستگاه ديپلماسي چين همچنين در بخش ديگري از سخنان خود اخبار مربوط به مشاركت چين در جنگ سوريه را رد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون