• 1404 جمعه 12 ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 3375 -
  • 1394 يکشنبه 3 آبان

جايزه «راجر ايبرت» جشنواره شيكاگو از آن «ناهيد» شد

اعتماد| فيلم «ناهيد» نخستين تجربه كارگرداني‌ «آيدا پناهنده» كه روايتي است از موقعيت زنان ايراني جايزه «راجر ايبرت» جشنواره بين‌المللي شيكاگو را از آن خود كرد. اين جايزه هر ساله به فيلمسازان نوپايي كه اثرشان نگاهي نو و غيرقابل پيش‌بيني دارند اهدا مي‌شود. فيلم «ناهيد» با بازي «ساره بيات» و «پژمان بازغي» سرگذشت زني مطلقه است كه به همراه پسرش در شمال ايران زندگي مي‌كنند و پناهنده از طريق نمايش زندگي اين زن مساله سختي‌هاي قانون، تابوهاي اجتماعي طلاق و ازدواج مجدد را به ميان مي‌كشد.

فيلم «ناهيد» پيش از اين در جشنواره‌ بين‌المللي فيلم كن درخشيده بود و جايزه «آينده نويدبخش» را با فيلم «ماسان» به كارگرداني «نيراج غيوان» به طور مشترك دريافت كرد. در پنجاه‌ويكمين مراسم اهداي جوايز جشنواره فيلم شيكاگو كه جمعه، اول آبان در شيكاگو برگزار شد، فيلم «كودكي» ساخته «فيليپ كلودل» كه گذر از دوران بلوغ را به تصوير مي‌كشد، «جايزه طلاي هوگو» بهترين فيلم را به دست آورد. همچنين بازيگران مرد و زن نقش اول اين فيلم «الكسي متيو» و «ژولز گوزلين» جايزه بهترين بازيگري هيات داوران را به طور مشترك دريافت كردند.

فيلم «پائولينا» محصول مشترك آرژانتين و برزيل جايزه «پلاك نقره‌اي» را به دست آورد و «ليزي بروچر» بازيگر زن فيلم «برخورد كامل» جايزه بهترين بازيگر زن را دريافت كرد. «برخورد كامل» جايزه بهترين فيلمبرداري را نيز به خانه برد.

فيلم شيليايي «كلوب» به كارگرداني «پابلو لارن»، با سه جايزه پيشتاز در كسب جوايز اين دوره از جشنواره فيلم شيكاگو بود و جوايز بهترين كارگرداني، بهترين گروه بازيگران و بهترين فيلمنامه را از آن خود كرد.

«مايكل مور» مستندساز امريكايي نيز براي آخرين ساخته‌اش «جاي حمله بعدي كجاست؟» جايزه «فاندر» را به دست آورد. اين جايزه به فيلم‌هايي تعلق مي‌گيرد كه با شيوه‌اي خاص و نوآورانه خود در زمينه هنر تصاوير محرك، بتواند روح جشنواره را منعكس كند. مايكل مور در اين فيلم به سراغ كشورهاي مختلف اروپايي رفته و نشان داده آنها چه راه‌حل‌هاي متفاوتي براي حل مسائل اجتماعي، آموزشي و فرهنگي پيدا كرده‌اند. او گفته است با ساخت اين فيلم قصد داشت به مقامات امريكايي بگويد چقدر كار براي انجام دادن وجود دارد و مسائل را با چه شيوه‌هاي مبتكرانه‌اي مي‌توان حل كرد.

پس از مراسم اهداي جوايز «شاز ايبرت»، همسر راجر ايبرت، با مايكل مور مصاحبه‌اي را ترتيب داد. راجر ايبرت منتقد فقيد روزنامه شيكاگو سان‌تايمز بود و مور در اين گفت‌وگو خاطره‌اي از او را تعريف كرد و توضيح داد كه ايبرت چگونه با موافقت با ساخت فيلم «راجر و من» كه سال ۱۹۸۸ در جشنواره تلورايد به نمايش درآمد، راه مور را به صنعت سينما باز كرد.

مور گفت: «دو دقيقه پيش از شروع جشنواره راجر به من گفت تو يك كلمه هم حرف نزن چون مردم ترس را در چشم‌هايت مي‌خوانند. هر چه لازم باشد من مي‌گويم.» مور در ادامه گفت: «فرداي آن روز ايبرت سراغ من آمد و گفت: مايكل مور، مي‌توانم عكسي از شما داشته باشم؟» او اولين روزنامه‌نگاري بود كه عكس مرا براي مطلب روزنامه‌اش مي‌خواست. و روز بعد در روزنامه سان تايمز يك مطلب زيبا درباره اين فيلم نوشته بود و آن را يكي از بهترين فيلم‌هاي دهه معرفي كرده بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون