• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3379 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ آبان

شمخاني: از ابتدا معتقد به راه‌حل سياسي مساله سوريه بوديم

حاميان تروريست وادار شدند از ايران براي حل مساله سوريه دعوت كنند

دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران درخصوص درخواست رسمي از تهران براي شركت در نشست آتي وين با موضوع بررسي راهكارهاي حل مساله سوريه گفت: ما از همان ابتداي درگيري‌هاي ناخواسته و تحميلي عليه مردم سوريه، معتقد به راه‌حل سياسي بوديم. علي شمخاني كه براي ديدار با عالي‌ترين مقامات پاكستان، به اسلام‌آباد سفر كرده است، عصر چهارشنبه در كنفرانس خبري مشترك با سرتاج عزيز، مشاور نخست‌وزير پاكستان در امور خارجي گفت: هيچ تغييري در مواضع ايران در قبال موضوع سوريه ايجاد نشده و ايران از همان روز آغازين درگيري ناخواسته و تحميلي به مردم سوريه، راه‌حل مشكل سوريه را راه‌حل سياسي و از طريق مذاكره مي‌دانست و همواره بر آن پافشاري كرده است. وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران بدون هيچ گونه پيش شرط، براي حضور در نشست سوريه در وين دعوت شده است و اميدواريم در اين نشست تصميمي منطقي اتخاذ شود كه درباره آن اجماع وجود داشته باشد. شمخاني گفت: بيش از سه سال با حكومت مردمي و مشروع سوريه جنگيدند تا آن را ساقط كنند اما شكست خوردند و بحران آوارگان و تروريسم را در اين كشور ايجاد كردند و سرانجام پس از ايجاد مشكلات فراوان براي مردم سوريه و تخريب زيرساخت‌هاي اين كشور، احساس كردند كه حرف ايران حرف درستي است و به حرف ايران براي حل سياسي مساله سوريه رسيدند. دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: ورود روسيه به عرصه مبارزه با تروريست‌ها در سوريه، تغييرات ميداني اساسي در سطح سوريه و نااميدي از پيروزي تروريست‌ها در سوريه، آنها (طرف‌هاي حامي تروريسم و حامي براندازي حكومت مشروع سوريه) را وادار كرد تا ناچار شوند از ايران براي حضور در نشست بررسي راهكارهاي حل مساله سوريه درخواست كنند.

با هركسي كه مبارزه واقعي با تروريست‌ها كند، همكاري مي‌كنيم

شمخاني در بخشي ديگر از اين كنفرانس مطبوعاتي در پاسخ به سوال يك خبرنگار پاكستاني مبني بر اينكه آيا ايران تمايل دارد به ائتلاف غربي مبارزه با داعش ملحق شود، تصريح كرد: ما با هر كسي كه به «مبارزه غيرتصنعي و واقعي» با گروه تروريستي داعش و ديگر تروريست‌هايي كه سلاح را به شكل نامشروع عليه حكومت‌هاي مشروع، عليه مردم آن حكومت‌ها، مردم و عليه جهان اسلام به دست گرفته‌اند، بپردازند، با آن متحد خواهيم بود و با آن همكاري مي‌كنيم. شمخاني تاكيد كرد: ايران با كساني كه به مبارزه تصنعي با تروريست‌ها مي‌پردازند، به‌طور قطع نمي‌تواند همكاري و اتحاد داشته باشد. وي افزود: ائتلاف 60 گانه غرب درچند ماه اخير كه از ظهور و بروز آن مي‌گذرد، هيچ كارنامه موفقي در مبارزه با تروريسم ندارد. ائتلاف غرب و به ويژه امريكا، داعش را ابزاري براي پيشبرد سياست‌هاي خود در منطقه به‌خدمت گرفته است اما ايران در مبارزه با داعش كاملا جدي است و سند جديت ايران در مبارزه با تروريست‌ها، شهدايي است كه در اين راه تقديم كرده است.

شمخاني در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري از رسانه‌هاي پاكستان مبني بر مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال مساله كشمير گفت: نبايد ترديد كرد كه كسي كه تلاش مي‌كند در منطقه مسلمان‌زدايي و اختلاف ايجاد كند، رژيم صهيونيستي است و بايد اين موضوع را هميشه مدنظر داشته باشيم.

وي اظهار داشت: مساله كشمير بايد از طريق سياسي حل و فصل شود و ايران آمادگي دارد تا در صورت توافق پاكستان و هند و با توجه به روابط دوستانه ايران با هر دو كشور، براي كمك به حل سياسي مساله كشمير تمام تلاش خود را به‌كار گيرد. شمخاني در سخنان خود در اين كنفرانس مطبوعاتي همچنين از تصميم‌هاي صحيح پاكستان در خصوص برخي تحولات منطقه‌اي از جمله وارد نشدن به جنگ يمن قدرداني كرد. دبير شواري عالي امنيت ملي همچنين جان باختن حجاج پاكستاني در فاجعه منا و همچنين جان باختن تعدادي از مردم اين كشور در زلزله اخير را به مردم و دولت پاكستان تسليت گفت و آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي امدادرساني به زلزله‌زدگان پاكستان اعلام كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون