• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3379 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ آبان

جمله‌هاي كليدي

معاون وزير ارشاد:

فرضيه ربايش زايران مفقود ايراني تقويت شده است

گروه سياسي| معاون امور مجلس وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به گذشت يك ماه از حادثه منا گفت: هرچقدر مي‌گذرد، فرضيه ربايش زايران مفقود ايراني و انتقال آنها به خارج از عربستان تقويت مي‌شود. به گزارش مهر، جمله‌هاي كليدي اظهارات نوش آبادي درباره آخرين پيگيري‌هاي صورت گرفته براي تعيين تكليف مفقودان حادثه منا از جمله غضنفر ركن‌آبادي، سفير سابق كشورمان در لبنان به شرح زير است:

متاسفانه با وجود تلاش‌هايي كه هم از مجاري ديپلماتيك صورت گرفته و هم از طرف سازمان حج و زيارت انجام شده، تا امروز وضعيت ۳۶ مفقود حادثه روشن نيست و شبهات و ابهامات فراواني درباره آنها به وجود آمده است.

گزينه‌ها و فرضيه‌هاي بسياري در رابطه با وضعيت اين تعداد از مفقودان به ذهن مي‌رسد كه اميدواريم هرچه سريع‌تر دولت عربستان در اين رابطه و در مقابل خانواده‌هاي اين عزيزان و ملت ايران پاسخگو باشد. اين وضعيت اقتضا مي‌كند كه كميته حقيقت‌ياب دوجانبه هرچه سريع‌تر كار خود را آغاز و دولت عربستان نيز با اين كميته همكاري كند تا وضعيت مفقودان و نيز دفن‌شدگان حادثه و مسائلي كه در رابطه با آنها وجود دارد، مشخص شود. دولت عربستان قول‌هايي در اين رابطه داده است تا براي تشخيص هويت، انگشت‌نگاري و آزمايش‌هاي DNAكارها دنبال شود.

در بين اينها هم زاير عادي داشته‌ايم و هم تعدادي از مسوولان و دست‌اندركاران امور حج و تعدادي از چهره‌هاي سياسي و ديپلماتيك ما حضور داشته‌اند كه متاسفانه تا الان پاسخ روشني از طرف دولت عربستان ارايه نشده و وضعيت آنها در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

دولت عربستان فرضيه‌هايي مثل دستگيري و زنداني شدن در عربستان و نيز ربايش و خروج از عربستان توسط سرويس‌هاي جاسوسي موساد را مردود مي‌داند و موضوع ربايش و بازداشت را تاكنون نپذيرفته است.

همكاري آنها، همكاري كند و فشلي است و نمي‌توان به اين همكاري‌ها اميدوار بود تا سريع‌تر به تشخيص روشني درباره سرنوشت مفقودان‌مان برسيم.

بايد هم فشارهاي داخلي ما بيشتر شود و هم فشارهاي بين‌المللي؛ هرچند متاسفيم كه انگيزه‌اي در سازمان‌هاي حقوق بشري و بين‌المللي براي پيگيري اين حادثه وجود ندارد و سرشان را مثل كبك در برف فرو كرده‌اند و نمي‌خواهند چيزي را ببينند.

اگر براي يكي از غربي‌ها در گوشه‌اي از جهان كوچك‌ترين اتفاقي بيفتد، داد و فريادهاي نهادهاي حقوق بشري بلند مي‌شود، اما امروز ۳۶ نفر از زايران ما مفقود هستند و تعدادي از آنها جزو شخصيت‌هاي مطرح و اثرگذارند، اما هيچ كس پاسخگو نيست و از حقوق آنها دفاع نمي‌كند.

انتظار ما اين است كه دولت عربستان با احترام به اصول ديپلماتيك به مطالبات ما در اين زمينه توجه كند چرا كه بيش از يك ماه از وقوع حادثه مي‌گذرد و پاسخ روشني داده نشده است و هرچقدر زمان مي‌گذرد، فرضيه ربايش اين مفقودان توسط سرويس‌هاي جاسوسي غربي، تقويت مي‌شود.

اگر اين زايران ربوده شده باشند، نشانه ضعف سيستم اطلاعاتي و امنيتي عربستان يا همكاري آنها با سرويس‌هاي خارجي است، چراكه بعيد است يك سرويس اطلاعاتي خارجي وارد اين كشور شود و بدون اطلاع مقامات و نيروهاي اطلاعاتي عربستان، اقدام به ربايش زايران و خروج آنها از اين كشور كند.

حتما دولت عربستان و برخي مقامات آنها از سرنوشت اين زايران اطلاع دارند كه آيا زنداني شده‌اند يا آنها را به قتل رسانده‌اند يا به خارج از عربستان انتقال داده شده‌اند. اما تا تعيين تكليف اين افراد هم وزارت امور خارجه و هم سازمان حج و زيارت ماجرا را پيگيري خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون