• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3379 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ آبان

نذري‌هاي فرهنگي به كتاب و كتابخواني كمك مي‌كند؟

تحصيل حاصل نشد

ابراهيم عمران

برخي امور در اين سال‌ها و در مواقع خاص «مناسبتي» به جاي اينكه مرادي از آن حاصل شود؛ بدتر از اصل قضيه دور مي‌شود و چون در موقع مناسب خود، اجرا نشده است، طبيعتا به نتيجه مطلوب نمي‌رسد. در فقره «نذر» و «اطعام» در ايام محرم كه بنابر سنت، در نهان‌مان رسوخ كرده و هر كه بر اساس «راز و نياز» با شهيدان كربلا و گرفتن حاجت از آن بزرگوارن، طي چند روز، ديگراني را به سفره نذري دعوت مي‌كند.

هر چند نبايد منكر برخي اسراف‌ها و چشم و هم‌چشمي‌هاي اين روزها شد ولي اينكه نذر و غذادهي اين ايام را اگر بخواهيم برايش جايگزيني پيدا كنيم به صواب نيست. شرح آن اينكه عده‌اي از روي نيت درست و قابل قبول در شهري «نذر فرهنگي» برپا كنند و «كتاب» نذر كنند و به ديگران بدهند، في‌نفسه امر نيكو و قابل قبولي است ولي مصادف شدن آن با چنين روزهايي نمي‌تواند توجيه‌پذير باشد. چه كه بافت ذهني در اين روزها در پي عزاداري و «دل خالي» كردن از حب و مال دنياست كه بزرگ كربلا در پي بسامان رساندن چنين فريضه‌اي بود. حال اگر بياييم و در يك بي‌سليقگي نه از روي عمد، ميز اهداي كتاب برپا كنيم نتيجه چه مي‌شود؟ اگر مقصود بانيان چنين امري كه باز هم نوشته مي‌شود به يقين كاري از روي اعتقاد فرهنگي است و صاحب اين قلم نيز بارها در همين صفحه در مورد كتاب و كتابخواني و مهجور بودن آن نوشته؛ ترغيب ديگران به كتاب و مطالعه است؛ بايد گفت اين كردار در اين روزها نامناسب است؛ فقط به خاطر بار ذهني‌اي كه در اين روزها حاكم است. اگر برخي بخواهند در موسم كتاب و كتاب دوستي در نمايشگاه، امري غير مرتبط را اشاعه دهند (حال در هر موردي) فرجام و ديدگاه از نظر صاحبان آن روزها چه مي‌تواند باشد؟ آيا ادله و برهاني آورده نمي‌شود در مذمت چنين كاري؟ و گزك به دست نمي‌آيد؟

در فقره هر چه كه «رايگان» باشد، حال در هر زماني، طبيعتا عده‌اي چه اهلش باشند و چه در اين وادي سير نكنند، لاجرم دست رد به سينه اهداكنندگان نمي‌زنند! بسان غذاهاي نذري اين ايام كه كمتر كسي از گرفتن آن خودداري مي‌كند و اگر كتابي هم در اين زمان گرفته شود به حساب مشتاقي و علاقه‌مندي نمي‌تواند باشد كه شرحش رفت... كتاب اگر جايگاه مي‌داشت در سبد خريد مان كه حاليه شمارگان آن زير «هزار» نبود كه ديگر در اين چند خط نمي‌شود گريزي بيشتر زد.‌ اي كاش بانيان محترم اين كار طي سال دست به چنين عمل فرهنگي با ساز و كار مناسب مي‌زدند و «رايگان» و مفت و مجاني بودن را وارد منظومه كتاب و كتاب خواني نمي‌كردند چه كه قدر و ارزش كتاب به چنين مرام و مسلكي نيست...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون