• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3398 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ آبان

بررسي وضعيت صادرات در سال 1394

بازارهاي جهاني ايران كوچك شدند

ارزش صادرات غيرنفتي در همه بخش‌ها به جز پتروشيمي طي هفت ماهه ابتداي امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، كاهش يافت.
به گزارش «اعتماد»، بررسي‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد حجم صادرات غير نفتي ايران در سال 1394 در حالي رو به كاهش گذاشت كه پيش‌بيني مي‌شود با لغو تحريم‌هاي تجاري غرب، سهم ايران از بازارهاي جهاني رو به افزايش بگذارد. ركود عميق و گسترده در اقتصاد ايران نه تنها فضاي داخلي كه بازارهاي بين‌المللي كالاهاي ايراني را تحت تاثير قرار داده و سبب كوچك شدن سهم ايران از بازارهاي جهاني شده است. بررسي آمارهاي ارايه شده از سوي سازمان توسعه تجارت نشان مي‌دهد كه در هفت ماهه ابتداي امسال به جز بخش پتروشيمي كه افزايش تنها 01/0 درصدي در ارزش را همزمان با افزايش 33 درصدي در وزن كالاهاي صادراتي تجربه كرده است، بقيه بخش‌ها تا 44 درصد نيز دچار كاهش صادرات شده‌اند.
بخش معدن با كاهش 44 درصدي بيشترين كاهش صادرات را در هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، داشته است. اين بخش 497 ميليون دلار صادرات داشته است كه نسبت به صادرات 892 ميليون دلاري آن در سال 93 حدود 44 درصد كاهش را نشان مي‌دهد.
صادرات ميعانات گازي نيز نسبت به مدت مشابه سال قبل 41 درصد كاهش يافته است. وزن كالاهاي صادراتي در اين بخش 8/1 درصد افزايش نشان مي‌دهد. چهار ميليارد و 877 ميليون دلار ميعانات گازي در هفت ماهه امسال صادر شده است. اين ميزان در هفت ماهه سال 93 حدود هشت ميليارد و 234 ميليون دلار بود.  بخش فرش و صنايع دستي نيز كاهش 15 درصدي صادرات را نسبت به هفت ماهه سال 93 تجربه كرده است و صادرات آن از 951 ميليون دلار در هفت ماهه سال 93 به 166 ميليون دلار رسيده است. بخش‌هاي كشاورزي و صنعت نيز به ترتيب كاهش 12 و 3 درصدي صادرات را طي اين مدت تجربه كرده‌اند. صداي اقتصادي در گزارشي اعلام كرد در هفت ماهه اول امسال ميزان صادرات غيرنفتي كشورمان به 24 ميليارد و 131 ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال 15 درصد كاهش نشان مي‌دهد.
اقلام عمده صادرات غير نفتي در مدت ياد شده شامل گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي شكل، پروپان مايع شده و قير نفت بوده وعمده‌ترين خريداران كالاهاي صادراتي كشورمان هم به ترتيب چين، عراق، امارات متحده عربي، هند و افغانستان بوده‌اند.  نمودار زير ميزان كاهش صادرات ايران در مهم‌ترين گروه‌هاي كالايي را نشان مي‌دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون