• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3131 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر

رايزني‌هاي وزير خارجه امريكا در رم

كري وعده داد: مذاكرات صلح آغاز مي‌شود

جان كري، وزيرخارجه امريكا در تماس تلفني با محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين از آغاز دور جديد تلاش‌هاي خود براي از سر‌گيري مذاكرات صلح خبر داده است. به گفته وزير خارجه امريكا، قرار است وي در اين چارچوب با شماري از وزراي خارجه اروپايي ديدار و گفت‌وگو كند. به گزارش وزارت خارجه امريكا، امروز نيز ميان جان كري، وزير خارجه امريكا و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل مذاكراتي در رم برگزار مي‌شود. كري وعده داده است كه در مذاكره با نتانياهو درباره قطعنامه‌هاي احتمالي سازمان ملل درمورد مناقشه اسراييلي‌ها با فلسطينيان گفت‌وگو مي‌كند و از تشكيل دولت فلسطيني حمايت خواهد كرد. چرا كه به گفته تحليلگران امريكايي حتي اگر واشنگتن از تلاش‌هاي بين‌المللي براي محكوميت اسراييل دفاع نكند، اين تلاش‌ها بحران در سرزمين‌هاي اشغالي را عليه اسراييل افزايش خواهد داد و در نتيجه بايد بر تل آويو براي بازگشت به مذاكرات صلح فشار آورد.
به باور ناظران بين‌المللي فلسطين يكي از سخت‌ترين شرايط حقوق بشري در سال‌هاي اخير را مي‌گذراند. جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي از آغاز تجاوز به غزه افزايش يافته است. بستن گذرگاه‌هاي غزه و ممانعت از ارسال كمك‌هاي بين‌المللي به اين منطقه جنگ زده، طرح تخريب خانه‌هاي فلسطينيان در كرانه باختري، دستگيري و سركوب جوانان فلسطيني، طرح اشغال مسجدالاقصي و پيامدهاي آن و بالاخره شهيد شدن زياد ابوعين، وزير فلسطيني نشان‌دهنده نقض‌هاي مكرر حقوق بشر در فلسطين است. اگر چه جامعه جهاني با تسريع شناسايي كشور مستقل فلسطيني زمينه را براي تطبيق قوانين بين‌المللي بر روابط فلسطين و رژيم اسراييل فراهم مي‌كند، اما كماكان جنايت‌هاي اين رژيم در حق ملت فلسطين به دلايل گوناگون از جمله چنددستگي فلسطينيان و حمايت‌هاي امريكا از اسراييل هر چند با انتقاداتي همراه است، ادامه دارد.
عدم وحدت واقعي گروه‌هاي سياسي فلسطيني اينك جامعه فلسطين را در برابر رژيم اسراييل قرار داده است و همچنان كرانه باختري صحنه درگيري ميان فلسطينيان و ماموران اسراييلي است و به نظر مي‌رسد اين درگيري‌ها به دنبال شهادت وزير فلسطيني افزايش يابد. اواخر هفته گذشته زياد ابوعين، يك وزير فلسطيني كه براي شركت در مراسم كاشت زيتون در نزديكي يك شهرك يهودي‌نشين حاضر شده بود، پس از ممانعت ماموران اسراييلي و بروز درگيري جان باخت. تصاوير اين واقعه نشان مي‌دهد كه پيش از درگذشت زياد ابوعين، يك نظامي اسراييلي گلوي او را گرفته و نگه داشته بود.
به باور تحليلگران در چنين شرايطي بازگرداندن طرف‌هاي فلسطيني و اسراييلي به ميز مذاكره از هميشه بعيدتر به نظر مي‌رسد، مگر اينكه امريكا نيز بر فشارها عليه اسراييل بيفزايد. به ويژه آنكه تلاش‌هاي پيشين براي رسيدن به توافق صلح ميان اسراييل و فلسطيني‌ها، به دليل پافشاري طرف صهيونيستي بر ادامه شهرك‌سازي و اشغال اراضي فلسطينيان عملا به نتيجه‌يي نرسيده است. در عين حال تلاش فلسطيني‌ها براي تصويب قطعنامه‌يي در شوراي امنيت سازمان ملل متحد، جهت تعيين ضرب‌الاجلي براي پايان اشغال اراضي فلسطيني ادامه دارد. از سوي ديگر شناسايي فلسطين به عنوان كشور مستقل در كشورهاي مختلف نيز سرعت گرفته است.
 در روزهاي اخير با تصويب طرح شناسايي فلسطين در مجلس سناي فرانسه، اين طرح در ايرلند شمالي و پرتغال نيز به تصويب رسيد. به گزارش «آسوشيتد‌پرس» با وجود اعتراض اسراييل، «چارلي فلاناگان» وزير خارجه ايرلند شمالي در اين باره اظهار داشته است كه كشورش مشتاقانه خواهان به رسميت شناختن كشور مستقل فلسطين به عنوان راهبردي مناسب در آغاز مذاكرات صلح خاورميانه است.
اگر چه برخي از ناظران بين‌المللي شناسايي فلسطين در كشورهاي اتحاديه اروپا را در جهت تلاشي براي متوقف كردن طرح شكايت فلسطين در دادگاه بين‌المللي كيفري مي‌دانند. اما صائب عريقات، مذاكره‌كننده ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين بر تصميم جدي فلسطين براي توقف هماهنگي امنيتي با اسراييل، پيوستن به دادگاه كيفري بين‌المللي و يكپارچه‌سازي فوري كرانه باختري و نوار غزه تاكيد كرده است. ضمن اينكه خشم و انزجار جهاني از جنايات اسراييل نيز افزايش يافته است. روز جمعه (۱۲ دسامبر) نيز حمله‌يي به سفارت اسراييل در آتن، پايتخت يونان به وقوع پيوست. به گفته منابع امنيتي يونان، مهاجمان با مسلسل به ساختمان سفارت اسراييل حمله كردند. گفته مي‌شود كه مجموعاً ۵۰ گلوله به سفارت اسراييل شليك شده است. دو فرد مظنون در اين رابطه شناسايي شده‌اند. به گفته منابع امنيتي يونان مظنونان، اعضاي گروهي چپ‌گرا هستند. به گزارش يورونيوز شواهد نشان مي‌دهد افكار عمومي يونان و رسانه‌هاي اين كشور به‌شدت به سياست اسراييل در قبال فلسطيني‌ها انتقاد دارند.
دولت سوييس نيز اعلام كرده است قصد دارد تا بنا به درخواست فلسطيني‌ها كنفرانسي را با موضوع «احترام به حقوق بشر در فلسطين» در تاريخ 17 دسامبر برگزار كند. دولت برن به عنوان ناظر كنفرانس‌ها و توافقنامه‌هاي ژنو پيش‌بيني مي‌كند كه كشورها حضور گسترده‌يي در اين نشست داشته باشند و غيبت امريكا و اسراييل در آن تاثيري ندارد. اين نشست به بررسي اجراي توافقنامه چهارم ژنو در اراضي اشغالي اختصاص دارد. وزارت خارجه سوييس هم برگزاري اين كنفرانس را به اطلاع كشورهاي مسوول توافقنامه‌ها رسانده است. بنا بر گزارش وزارت خارجه سوييس از ارزيابي نهايي دولت، تاكنون كشورهاي متعددي حمايت خود را از برگزاري اين كنفرانس‌ اعلام كرده‌اند.
سوييس اين كنفرانس را در پاسخ به درخواست فلسطين از مجمع عمومي سازمان ملل برگزار خواهد كرد. مجمع عمومي سازمان ملل در قطعنامه‌يي كه در پنجم نوامبر 2009 به تصويب رساند، خواستار پيگيري جنايات جنگي جنگ غزه شد. اين روند از سال 2011 متوقف شده بود اما با مداخله كشور سوييس در اواخر جولاي گذشته از سر گرفته شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون