• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3131 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر

دست دوستي در اليزه

فرانسه همچنان از كشورهاي تاثيرگذار در معادلات لبنان است؛ كشوري كه سال‌ها حضور استعماري در لبنان داشته، مي‌تواند معادلات سياسي –امنيتي در بيروت را تغيير دهد. اين را مي‌توان از شور و اشتياق تمام سلام، نخست‌وزير لبنان براي سفر به فرانسه دريافت. بر اساس گزارش منابع لبناني نخست‌وزير لبنان در جريان سفر به پاريس در كاخ اليزه با فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرده است. سلام پيش از سفر گفته بود در ديدار با اولاند در خصوص مساله آوارگان سوري در لبنان و لزوم كمك به اين كشور براي حل مشكلات آوارگان و همچنين مساله رياست‌جمهوري لبنان و لزوم پايان دادن به خلأ رياست‌جمهوري بحث و گفت‌وگو خواهد كرد. وي پس از اين ديدار نيز گفت: فرانسه اوضاع ما در لبنان را به خوبي درك مي‌كند و پرونده رياست‌جمهوري را با ما دنبال مي‌كند. پس از اين سفر منابع اروپايي نيز از حمايت پاريس از مذاكره احزاب لبناني براي توافق در انتخاب رييس‌جمهور خبر دادند.
اما سفر سلام به پاريس زماني انجام مي‌شود كه ارتش لبنان به زودي سلاح‌هايي را از فرانسه و در چارچوب هديه نظامي عربستان به لبنان تحويل خواهد گرفت كه ارزش آنها سه ميليارد دلار برآورد مي‌شود. قرارداد اين محموله تسليحات فرانسوي ماه گذشته بين دو كشور امضا شد. نخست‌وزير لبنان پس از ملاقات با رييس‌جمهوري فرانسه، اعلام كرد با اين معامله، ارتش لبنان توان برقراري امنيت در اين كشور را پيدا مي‌كند. تمام سلام با اشاره به ناآرامي‌هاي اخير در لبنان وعده داده است اين كشور به امنيت خواهد رسيد و هيچ تهديد تروريستي متوجه آن نخواهد بود.
گفته مي‌شود پيش از سفر نخست‌وزير لبنان به فرانسه نيز « ماتيو اسپنس» معاون وزير دفاع امريكا در امور خاورميانه به بيروت سفر كرده و در سكوت خبري با مقامات مختلف لبناني از جمله ژنرال« جان قهوجي» فرمانده ارتش، « نهاد مشنوق» وزير كشور و چند مقام سياسي و نظامي لبنان ديدار و گفت‌وگو كرده بود. بر اساس گزارش‌ها، معاون وزير دفاع امريكا در ملاقات‌هايش با مسوولان لبناني بر« شراكت امنيتي طولاني بين دو كشور در چارچوب برنامه‌هاي آموزشي و كمك‌هاي مستمر» تاكيد كرده و از تداوم كمك‌ها به بيروت در زمينه جنگ با تروريست‌ها خبر داده است. به گفته مقامات واشنگتن كمك‌هاي امريكا به لبنان از سال 2005 تاكنون از يك ميليارد دلار فراتر رفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون