• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3131 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر

ديدار كري و لاوروف در رم

پس از ماه‌ها توقف مذاكرات رو در روي امريكا و روسيه، وزراي خارجه دو كشور فردا در رم ديدار و گفت‌وگو مي‌كنند. محور اين گفت‌وگوها موضوعات متنوع خاورميانه تا اروپاي شرقي يعني اوكراين اعلام شده است. اما بيش از همه به نظر مي‌رسد واشنگتن و مسكو در تلاش براي احياي مذاكرات درباره موضوع مناقشه برانگيز اوكراين هستند. اگرچه حتما محورهايي براي همكاري در خاورميانه هم مي‌تواند مورد گفت‌وگو قرار گيرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ماري هارف، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا گفته است، اين دو قرار است درباره درخواست فلسطين براي به رسميت شناخته شدن در سازمان ملل و همچنين اوضاع در اوكراين و سوريه به گفت‌وگو بپردازند.
جن پساكي، سخنگوي ديگر وزارت امور خارجه امريكا هم خبر داده است كه روز جمعه نيز، جان كري، وزير امور خارجه امريكا با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه تلفني گفت‌وگو داشتند و درباره تحولات اخير در اسراييل، كرانه باختري، بيت‌المقدس و منطقه و اقدامات در سازمان ملل صحبت كردند. اين در حالي است كه به گزارش منابع خبري امريكا، كنگره خواستار تحريم‌هاي بيشتري عليه روسيه و ارسال سلاح به اوكراين شده است. بر اساس اين گزارش‌ها قانونگذاران امريكايي اعمال تحريم‌هاي اقتصادي بيشتر عليه روسيه و ارسال سلاح به اوكراين را تصويب كرده‌اند. اين قانون همچنين به باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا اين اختيار را مي‌دهد تا به كمك‌هاي نظامي كشنده و غيركشنده به اوكراين شامل ارسال تسليحات ضدتانك، مهمات و پهپادهاي تاكتيكي و نظارتي بپردازد.
اما تحريم‌هاي بيشتر اقتصادي عليه روسيه در حالي به اتفاق آرا توسط قانونگذاران سنا و مجلس نمايندگان به تصويب رسيده است كه مسكو همواره به صراحت خواستار رفع تحريم‌هاي قبلي شده است. البته براي روس‌ها درباره لغو كردن اين تحريم‌ها در مذاكرات رم جاي اميد باقي است. جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد در پاسخ به سوالي درباره اين مساله كه آيا اوباما قانون ضد روسي را امضا مي‌كند يا خير، گفته است: ما در حال حاضر به بررسي اين مساله مي‌پردازيم. امريكا روسيه را متهم به حمايت از جدايي‌طلبان شرق اوكراين مي‌كند. و به همين دليل امريكا و اتحاديه اروپا تاكنون دو دور تحريم اقتصادي عليه روسيه را تصويب كرده‌اند. مذاكرات رم ميان وزراي خارجه روسيه و امريكا در حالي فردا برگزار خواهد شد كه گفت‌وگوهاي تازه گروه تماس درباره آتش‌بس در اوكراين در دستور كار است ولي تاريخ آن هنوز تاييد نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون