• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3131 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر

پايان مراسم اربعين حسيني در امنيت كامل

شمارش معكوس براي آغاز عمليات آزاد سازي موصل

 

همزمان با پايان مراسم اربعين حسيني با حضور 20 ميليوني و باشكوه زايران شيعي در عراق، منابع محلي از گسترش دامنه جنگ ميان ارتش عراق با تروريست‌هاي داعش در نقاط ديگر اين كشور خبر مي‌دهند. به باور ناظران همين امر نشان مي‌دهد عراق در بعد امنيتي مي‌تواند به بالاترين سطح برسد. عراق از روزهاي گذشته براي جلوگيري از حملات گروه تروريستي داعش به ميليون‌ها زاير شيعه كه از حدود 60 كشور جهان براي شركت در مراسم اربعين حسيني روانه شهر كربلا شده‌اند، تمهيدات امنيتي گسترده‌يي در كربلا در نظر گرفته بود و دولت عراق همزمان با مراسم كربلا توانسته بود ده‌ها حمله تروريستي را خنثي كند.
بر اساس گزارش‌ها حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق شخصا رياست اتاق عمليات تامين امنيت كربلا و استان‌هاي همجوار را برعهده داشت تا ضمن پيگيري روند عمليات عليه داعش، از تدابير امنيتي اتخاذ شده براي تامين امنيت زوار اربعين حسيني اطمينان حاصل كند.
اما اين موضوع موجب غفلت از ساير جبهه‌هاي جنگ عليه تروريست‌ها نشد. چنانچه روز گذشته دفتر نخست‌وزير عراق با صدور بيانيه‌يي اعلام كرد: حيدر عبادي در اتاق عمليات مشترك به فرماندهان ميداني بر ضرورت آزادسازي همه مناطق تحت اشغال تروريست‌ها تاكيد كرده است.
در ادامه چتر امنيتي بزرگ بر كربلا، در استان صلاح‌الدين نيز مسوولان امنيتي اين استان اعلام كردند كه چند عمليات تروريستي خنثي شد. اگر چه يك موشك گراد به مركز شهر سامرا اصابت كرده كه بر اثر آن دو تن زخمي شدند. همزمان نيروهاي عراقي در عملياتي در جنوب تكريت توانستند ده‌ها تن از عناصر داعش را به هلاكت برساندند. همچنين يكي از سركردگان داعش در حمله هوايي به مواضع اين گروه در غرب رمادي مركز استان الانبار عراق به هلاكت رسيد. يك منبع آگاه در كوه‌هاي سنجار نيز از تلاش تروريست‌هاي داعش براي حمله به نيروهاي پيشمرگ در جنوب كوه‌هاي سنجار و دفع اين حمله از سوي نيروهاي پيشمرگ و وارد شدن تلفات و خسارات فراوان به تروريست‌ها خبر داد. از سوي ديگر بر اثر حملات جنگنده‌هاي ائتلاف بين‌المللي و نيروي هوايي عراق در الانبار 90 تروريست به هلاكت رسيدند. اما حوادث تروريستي ديالي هشت كشته و 11 زخمي دربر داشت. منابع وابسته به پليس عراق اعلام كردند: يك عامل انتحاري كه قصد ورود به حسينيه‌يي در منطقه عصري در مقداديه در استان ديالي را داشت با اقدام پليس ناكام ماند و يك پليس به شهادت رسيد. همچنين اين منابع از اصابت چند گلوله خمپاره به منطقه عسكري در مركز مقداديه كه به كشته شدن پنج نفر و زخمي شدن 9 نفر ديگر انجاميد خبر دادند. ضمن اينكه در حمله افراد مسلح به منطقه قلعه در ناحيه عباره در شمال بعقوبه، دو غير نظامي كشته و دو نفر ديگر زخمي شدند.
هوشيار زيباري، وزير دارايي عراق نيز در اظهاراتي با اشاره به اختصاص ۸۰۰ ميليون دلار براي حقوق نيروهاي مردمي از شروع قريب‌الوقوع عمليات آزاد‌سازي موصل از اشغال داعش خبر داد. زيباري گفت: هنوز زمان مشخصي معين نشده است اما اين عمليات به زودي آغاز مي‌شود و دولت از عشاير سني حمايت مي‌كند.

تمديد ماموريت عليه داعش تا سه سال ديگر

سناي امريكا با كاخ سفيد در جنگ عليه داعش همراهي مي‌كند. اين مجلس با تصويب لايحه پيشنهادي دولت اين كشور اجازه داد تا ارتش امريكا عمليات نظامي عليه داعش را به مدت سه سال در خارج از خاك امريكا پيگيري كند. تصويب لايحه مذكور با راي 10 در برابر 8 در كميته روابط خارجي سنا همراه شد. به گزارش فاكس نيوز دموكرات‌ها موافقت و جمهوريخواهان مخالفت كردند. به نظر مي‌رسد دموكرات‌ها از فرصت باقي مانده تا تسلط كامل جمهوريخواهان بر مجلس نمايندگان در سال 2015 كمال استفاده را براي تصويب لايحه خود بردند. گفتني است پيشتر جان كري، وزيرامورخارجه امريكا در سخنان خود در جمع نمايندگان كميته روابط خارجي سنا از آنها خواسته بود تا عمليات عليه داعش را تنها به عراق و سوريه محدود نكنند و به كاخ سفيد اجازه دهند تا به مدت سه سال عمليات عليه داعش را ادامه دهد. كري همچنين از اين كميته خواسته بود در تصويب اين قانون قابل تمديد بودن را پس از سه سال لحاظ كنند تا در صورت نياز و پس از گذشت سه سال بار ديگر بتوان عمليات عليه داعش را ادامه داد. همه اين درخواست‌هاي كري با موافقت سنا همراه شد و يك بودجه پنج ميليارد دلاري نيز از سوي كنگره براي جنگ عليه داعش به كاخ سفيد اختصاص داده شد. 4/3 ميليارد دلار از اين بودجه به جذب نيرو عليه داعش اختصاص خواهد داشت و 6/1 ميليارد دلار نيز به تجهيز و آموزش پيشمرگ‌هاي كرد در عراق. لازم به ذكر است اگر چه با وجود تصويب مدت‌زمان سه سال براي عمليات‌هاي برون‌مرزي عليه داعش، سنا محدوديت‌هايي را براي مسوولان كاخ سفيد در استفاده از نيروي نظامي وضع كرد، اما اين محدوديت‌ها در زمينه عمليات‌هاي ارتش امريكا در خارج از مرزهاي اين كشور به غير از مواردي از جمله حمايت از شهروندان و نظاميان امريكا، انجام عمليات اطلاعاتي، كمك به مشخص كردن اهداف براي حملات هوايي و دادن مشاوره و كمك براي طرح‌ريزي نقشه عمليات‌هاي گسترده نظامي لحاظ شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون