• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3405 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ آذر

درخواست واشنگتن از آنكارا براي استقرار 30 هزار نيروي نظامي در مرز سوريه

راه لجستيك داعش بسته مي‌شود

همزمان با افزايش اتهام‌ها به تركيه درباره همكاري با داعش كه مقامات تركيه را از صدر تا ذيل ناگزير از توضيحات كرده، منابع امريكايي از درخواست جديد واشنگتن از آنكارا خبر دادند. روزنامه وال استريت ژورنال گزارش داد امريكا از تركيه خواسته است نظاميان خود را در مرز مشترك با سوريه مستقر كرده و اين مرز را ببندد. مقامات امريكا معتقدند با اين اقدام، امكان تداركات لجستيكي داعش بين تركيه و سوريه از بين خواهد رفت.
بر اساس ارزيابي پنتاگون، كنترل كامل مرز مشترك 60 مايلي تركيه با سوريه دست كم نيازمند استقرار 30 هزار نظامي تركيه‌اي در منطقه است. هنوز معلوم نيست واكنش تركيه به اين درخواست چه خواهد بود. اما اين درخواست دولت باراك اوباما از آنكارا در حالي رسانه‌اي شده است كه همزمان با حملات لفظي روس‌ها به تركيه مبني بر ارتباط آنكارا با داعش، مقامات تركيه از جمله رجب طيب اردوغان رييس‌جمهوري اين كشور در اظهارات گوناگون در برابر اين حملات حالت تدافعي گرفته و به‌شدت اين اخبار را تكذيب كرده‌اند.
درخواست پنتاگون
مقامات امريكا مي‌گويند تقويت حضور نظامي تركيه در مرز سوريه -از جمله استقرار نظاميان و واحدهاي توپخانه‌اي- واقع‌بينانه‌ترين راه براي بستن مسيرهاي اصلي خواهد بود كه تروريست‌هاي داعش مستقر در سوريه از آن استفاده مي‌كنند. بر اساس گزارش منابع امريكايي سران امريكا و تركيه ماه جولاي بر سر تلاش مشترك براي كنترل مرزي توافق كلي كرده بودند، اما روند برنامه‌ريزي درباره جزييات اين اقدام بين دولت‌هاي دو كشور راه به جايي نبرده بود.
مقامات پنتاگون اكنون مي‌گويند به دنبال حملات تروريستي 14 نوامبر پاريس، بازي تغيير كرده است. مرز اين كشور با سوريه بايد بسته شود. اين تهديد بين‌المللي از طريق تركيه به اروپا سرايت مي‌يابد. باراك اوباما رييس‌جمهور امريكا و رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه هم كه چند روز پس از حملات پاريس در حاشيه اجلاس سران گروه 20 ديدار كردند درباره اين مساله با هم گفت‌وگو داشتند.
اما گفتني است در گزارش وال استريت ژورنال كه به نقل از منابع داخلي در پنتاگون منتشر شده، بر بخشي از مرز تركيه و سوريه تاكيد دارد كه بين كيليس و كوباني است كه در گزارش‌هاي قبل منابع ترك آمده بود اين مناطق تحت پوشش تركمن‌هاي سوري است و به همان منطقه‌اي نزديك است كه جنگنده سوخو 24 روسيه سقوط كرد. اما بخش ديگري از مرز كه مورد تاكيد قرار نگرفته، منطقه تحت كنترل كردهاي سوريه است. در اين گزارش نيز آمده است كه يكي از مقامات تركيه اعلام كرده است « آنكارا مصمم است داعش را از 98 كيلومتري مرز بين كيليس و جرابلس بيرون براند و نيازي نيست كسي، حتي شركاي امريكايي‌مان در اين باره به ما توصيه كنند يا هشدار دهند». نكته حايز اهميت ديگر نيز اين است كه مقامات امريكايي با شروع پاييز پس از ارزيابي درباره شمار نظامياني كه براي ايجاد منطقه امن لازم خواهد بود، اعلام كردند كه براي اين هدف دست كم به 30 هزار نظامي نياز است. اين رقم دقيقا با داده‌هاي اخير در درخواست امريكا از آنكارا براي كنترل مرز مشترك با سوريه تطبيق دارد.
واكنش آنكارا
تركيه هنوز واكنشي به اين درخواست نداده است. اما در روزهاي گذشته به دنبال تشديد حملات روسيه در مرزهاي تركيه و سوريه، ارتش تركيه تانك‌هاي خود را در منطقه مستقر ساخت. به گزارش وال استريت ژورنال اكنون ترك‌ها هر چند نگفته‌اند قصد دارند چه تعداد نيرو براي بستن مرز مشترك با سوريه مستقر كنند، مي‌گويند مقامات تركيه پيش‌تر ضمن اذعان به لزوم تشديد كنترل مرزي، خواستار همكاري ناتو و امريكا براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع شده بودند. اما دولت اوباما آن را خطرناك و دشوار دانسته، و در برابر پافشاري‌هاي آنكارا در اين باره مقاومت كرده بود. در همين حال آنكارا در ازاي تشديد مبارزه با داعش، خواستار دريافت كمك مالي بيشتر از اروپا براي رسيدگي به وضعيت دو ميليون و 200 هزار آواره سوري ساكن اين كشور بود.
با اين حال بر اساس گزارش اخير، امريكا موافقت كرده است در صورت اقدام تركيه به استقرار نظاميان خود در مرز اين كشور با سوريه، از ائتلاف شورشيان سوري كه با داعش در آن سوي مرز تركيه در خاك سوريه مبارزه مي‌كنند، پشتيباني هوايي كند، چرا كه مقامات دولت اوباما معتقدند آنكارا با اقدام به مسدود كردن مرز خود با سوريه ابتكار عمل را به دست مي‌گيرد. اين در حالي است كه نيروهاي تركمان سوري در روزهاي اخير به علت حملات هوايي روسيه تحت فشار قرار دارند.


منع سفر به روسيه
وزارت خارجه تركيه از اتباع اين كشور خواسته است تا زماني كه بحران در روابط آنكارا و مسكو حل و فصل نشده، از سفر به اين كشور خودداري كنند. وزارت خارجه تركيه در اين بيانيه مي‌افزايد: با توجه به شرايط مربوط به روابط بين روسيه و تركيه، شهروندان ما كه قصد سفر به روسيه را دارند يا در آنجا زندگي مي‌كنند، بهتر است سفر به روسيه را به تاخير بيندازند. گفتني است روسيه نيز پيشتر اين درخواست را از شهروندان خود درباره سفر به تركيه داشته است. تهديد جديد عليه بروكسل

پليس ايتاليا 800 قبضه تفنگ ساخت تركيه را به مقصد بلژيك ضبط كرد. پليس وگمرك ايتاليا گفته‌اند كه كاميون حامل اين سلاح‌ها فاقد مجوز امنيتي لازم براي ورود به بلژيك بوده است. اين اتفاق زماني مي‌افتد كه بعد از حوادث تروريستي 13 نوامبر پاريس، تدابير شديد امنيتي در اين كشور برقرار است و بروكسل بيم آن دارد كه حملات تروريستي مشابه در شهري كه مقر اتحاديه اروپا و ناتو است، تكرار شود.


وعده عمليات كوبنده روسيه
دولت روسيه به عراق اعلام كرد كه قصد انجام عملياتي كوبنده عليه داعش در سوريه دارد و از بغداد خواست فعاليت فرودگاه‌هاي اربيل و سليمانيه را براي جلوگيري از بروز هرگونه حادثه متوقف كند. منابع روسي گزارش داده‌اند اين عمليات به زودي با عنوان «نابودي فراگير» با مشاركت 69 جنگنده سوخو و بمب‌افكن‌هاي توپولف160 و زيردريايي‌ها و ناوهاي خود در درياي مديترانه آغاز خواهد شد.

500 ميليون دلار براي شورشيان
باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا قانون دفاع ملي را براي 2015 و پيش از مراسم عيد شكرگزاري امضا كرد، دستورالعملي كه شامل كمك مالي 800 ميليون دلاري پنتاگون به مخالفان ميانه‌روي سوري و دولت كي‌يف مي‌شود كه سهم مخالفان سوري از اين بودجه 500 ميليون دلار خواهد بود كه براي آموزش و تجهيز مخالفان ميانه‌روي سوري در نظر گرفته شده است؛ برنامه‌اي كه پنتاگون آن را قبلا كنار گذاشته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون