• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3405 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ آذر

نقشه راه بازگشت يمن به ميز مذاكره

نقشه راه بازگشت يمن به راهكارهاي سياسي ترسيم شده است. به دنبال تلاش‌هاي ديپلماتيك اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن براي حل بحران اين كشور، هم‌زمان با تداوم درگيري‌ها و بمباران‌ها، منابع خبري از تدوين يك نقشه راه فرا‌روي گروه‌هاي سياسي يمني خبر دادند. به گزارش الميادين، فرستاده سازمان ملل به يمن كه پس از سفرش به رياض با هيات انصارالله و هيات حزب «كنگره مردمي» در مسقط ديدار و مذاكره داشته، طرحي از پيشنهادات را به طرفين ارايه كرده است. نشست‌هاي رياض و مسقط پيش نشست‌هاي مذاكرات ژنو هستند كه قرار است دوشنبه آينده برگزار شود.
جزييات طرح
در طرح پيشنهادي اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن كه به تازگي به هيات انصارالله و حزب كنگره ملي يمن ارايه شده، بر دستاوردهاي گفت‌وگوهاي ملي و قطعنامه ۱۳۲۵ شوراي امنيت تاكيد شده و از اين گروه‌ها خواسته مي‌شود براي مشاركت در مذاكرات ژنو هيات‌هايي اعزام شوند كه براي گفت‌وگو درباره توافق‌هاي الزام‌آور داراي اختيارات مطلق باشند.
در پيش‌نويس طرح مذكور مسائل اصلي ايجاد چارچوب كلي براي بازگشت به روند انتقال سياسي مسالمت‌آميز و منظم تبيين شده و از طرفين خواسته مي‌شود با چارچوب كلي اقدامات تعيين‌شده و جدول زماني آن توافق كنند. توافق درباره آتش‌بس دايم و پايدار، عقب‌نشيني شبه نظاميان از شهرها، توافق با اقدامات امنيتي موقت و چگونگي برخورد با سلاح‌هاي سنگين و سبك از جمله مسائل مطرح‌شده در اين پيش‌نويس هستند.
بر اساس اين توافق اوليه در مذاكرات ژنو، «عبدربه منصور هادي» رييس‌جمهوري مستعفي يمن به عنوان نماينده دولت مستعفي، «عارف زوكا» به عنوان دبيركل كنگره ملي و محمد عبدالسلام به عنوان سخنگوي انصارالله حضور خواهند داشت. اين طرف‌ها نيز مي‌توانند هيات‌هايي متشكل از شش عضو و چهار مشاور به همراه داشته باشند و فرستاده سازمان ملل مي‌تواند با توافق طرف‌ها، اعضا و مشاوران بيشتري را در اين مذاكرات شركت دهد.

 

گام‌هاي اساسي در نقشه راه يمن
مسائل اساسي كه در اين پيش‌نويس آمده است، از سه عنصر اوليه تشكيل مي‌شود كه عبارت است از نقشه راه بازگشت يمن به انتقال سياسي، اعتماد‌سازي و سازوكارهاي اجرايي.
علاوه بر از‌سرگيري گفت‌وگوهاي سياسي، اقدامات مربوط به اعتماد‌سازي نيز عبارت است از: انجام اقدامات فوري براي بهبود اوضاع انساني، اقدامات فوري براي شكوفايي اقتصاد، آزادي زندانيان و آتش‌بس محلي به عنوان مقدمه رسيدن به آتش‌بس فراگير ملي.
ساز و كارهاي اجرايي نيز شامل چارچوب‌هاي زماني و ساز و كار حل اختلافات و نقش سازمان ملل متحد و طرف‌هاي ذي‌ربط است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون