• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3411 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۷ آذر

قطع برق در تهران سفيد پوش

گروه اقتصادي | بالاخره پيش‌بيني‌هاي هواشناسي درست از آب در آمد و تهران ديروز سفيدپوش شد؛ موضوعي كه پيش از اين موجب شده بود تا برخي نهادها از آماده باش سازمان‌هاي مربوطه خبر بدهند. پيش از اين نيز و تقريبا دو ماه پيش تصوير اطلاعيه‌اي از سازمان مديريت بحران كشور منتشر شد كه در آن نسبت به زمستان بسيار سردي كه در پيش است، هشدار داده شده بود. با وجود اين هشدارها اما سازمان هواشناسي كشور در يك پيش‌بيني كاملا متفاوت اين خبر را تكذيب كرد. اما در همان زمان چيت‌چيان، وزير نيرو نيز در نامه‌اي كه به وزير كشور ارسال كرد از تاثير پديده ال‌نينو صحبت كرد.
هرچند كه بارش برف به خودي خود موضوع مورد توجه در حال حاضر نيست اما همزماني قطع برق برخي مناطق تهران براي چندين ساعت موجب شد تا برخي نگاه‌ها متوجه تجربه‌اي شود كه كشور در زمستان سال 86 در پي بارش سنگين برف در كشور داشت؛ موضوعي كه نگراني‌هايي را در خصوص كمبود توليد برق نيروگاه‌ها به واسطه كمبود گاز به ذهن متبادر كرد. اين موضوع زماني جدي‌تر مورد توجه قرار گرفت كه شاخصه افزايش مصرف برق در نامه وزير نيرو و نگراني وي مجددا مورد توجه قرار گرفت؛ نامه‌اي كه حتي موجب شد تا سازمان مديريت بحران در اطلاعيه‌اي در مورد هشدار سرما و سيل در زمستان پيش بيني كرده بود، بنويسد: «پيرو نامه‌ وزير نيرو درخصوص احتمال وقوع زمستان بسيار سرد و پديده ال‌نينو در پاييز و زمستان امسال به‌ويژه در ماه‌هاي آبان و آذر، همچنين بارش‌هاي زياد و وقوع سيل شديد در كشور، ضروري است ضمن اطلاع‌رساني به سازمان‌ها و ارگان‌ها، برنامه‌ريزي‌هاي لازم در راستاي ارتقا و حفظ آمادگي، در دستور كار قرار گيرد.»
افزايش مصرف گاز
 با اين حال به نظر مي‌رسد پيش‌بيني‌ها درست بوده است و نخستين موج سرما در كشور موجب افزايش 100 ميليون متر مكعبي گاز شده و حتي برخي روستاهاي كشور - روستاهاي الشتر استان لرستان و مريوان در استان كردستان - طعم قطع گاز را چشيده‌اند؛ طعمي كه در تهران با قطع برق ناشي از سرما در برخي مناطق همراه بود. مجيد بوجارزاده سخنگوي شركت ملي گاز ايران ميزان مصرف گاز را ۶۴۵ ميليون متر مكعب اعلام كرده و گفته است: «ديروز بعد از ظهر مشكل افت فشار گاز دو منطقه الشتر و مريوان برطرف شد. مصرف گاز در بخش خانگي، تجاري و صنايع كوچك از 350 ميليون متر مكعب در روز طي دو روز گذشته به 450 ميليون متر مكعب در روز رسيده است. هم اكنون 70 درصد از گاز توليد شده در كشور به مصرف اين بخش مي‌رسد. مصرف گاز در نيروگاه‌ها و صنايع نيز هركدام به ترتيب حدود 97 ميليون و 98 ميليون متر مكعب است كه در مجموع رقم مصرف گاز در كشور به 645 ميليون متر مكعب در روز رسيده است.»
وي با اشاره به اينكه به طور متوسط طي سال جاري 456 ميليون متر مكعب گاز در روز در تمامي بخش‌ها مصرف شده، گفته است: «اين در حالي است كه اين رقم طي سال گذشته 431 ميليون متر مكعب در روز بوده است. همچنين تحويل گاز به نيروگاه‌ها طي سال جاري به 8/46 ميليارد متر مكعب رسيد در حالي كه اين رقم طي سال گذشته (تا 15 آذر ماه 93)، در حدود 6/39 ميليارد مترمكعب بوده كه افزايش بيش از 7 ميليارد متر مكعبي را نشان مي‌دهد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون